به گزارش ایرنا، نماینده مردم شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان که با حضور وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد، با بیان اینکه توسعه کردستان بدون توجه به زیرساختها امکانپذیر نیست، اظهار کرد: وضعیت راهآهن استان با وجود گذشت سالها از آغاز پروژه و حتی افتتاح توسط ۲ رئیس جمهور، همچنان با پیشرفت ۶۰ درصدی ایستگاه مواجه است و این در حالی است که حتی یک شهرستان نیز به طور کامل از این خط ریلی بهرهمند نیست.
محمدرسول شیخیزاده با اشاره به وضعیت نامناسب پروازهای فرودگاه سنندج، توپوگرافی استان را مشابه استانهای دیگر کشور دانست و افزود: جای سوال دارد چرا کردستان با این وجود از توجه لازم در حوزه هوایی برخوردار نیست.
وی به بلاتکلیفی بیش از ۵۱ هزار نفر در طرح مسکن ملی در کردستان اشاره کرد و گفت: از این تعداد تنها ۲۴ هزار نفر تعیین تکلیف شدهاند و مابقی همچنان در انتظار تعیین سرنوشت خود هستند.
وی به مشکلات ناشی از جادههای ناامن و نقاط حادثه خیز استان اشاره کرد و گفت: در ۶ ماه گذشته شاهد از دست رفتن جان بسیاری از جوانان و نوجوانان در اثر تصادفات جادهای بودهایم.
نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نمونههایی از تصادفات مرگبار در گردنههای صلواتآباد و مسیر روستای قروچای قروه را بیان کرد و گفت: از وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم تا به صورت ویژه به حوزه راه و مسکن کردستان توجه کند.
شیخیزاده به عدم پاسخگویی بنیاد مستضعفان به نامه وزیر راه و شهرسازی در خصوص حل مشکل ۳۷۲ خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد و یادآور شد: انتظار می رود این موضوع پیگیری شود.
۸۰ هزار واحد مسکونی در کردستان نیاز به بازسازی دارند
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: از نظر اعتبار و بازدید از پروژه های حوزه مسکن و راه، توجه ویژه ای به کردستان شود.
سالار مرادی بیان کرد: افزون بر نیازی که در حوزه مسکن جدید در استان وجود دارد، تعداد زیادی در حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی در استان ما در حال تخریب است که نیاز به بازسازی دارند.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای با اشاره به اینکه اگر به استانها توجه شود، مردم در روستاهای خود باقی میمانند و از حاشیهنشینی جلوگیری میشود، بیان کرد: تهران امروز به دلیل عدم توجه به استانها تا این حد بزرگ شده است.
مرادی افزود: اگر به مناطق کمتر توسعه یافته توجه شود، شاهد مهاجرت به حاشیه شهرها و در نهایت به کلانشهرها نخواهیم بود.
وی با اشاره به مشکلات طرح مسکن ملی در کردستان، گفت: در این استان زمین مناسب کم است و هزینه آمادهسازی آن بسیار بالا است و بسیاری از تعاونیها تمام واریزی خود را صرف هزینه آمادهسازی کردهاند و دیگر پولی برای ساخت مسکن ندارند.
پایین بودن بهرهمندی مریوان از راههای آسفالته
نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بیان کرد: آغاز اجرای تونل هورامان و مشخص شدن پیمانکار کنارگذر شرقی مریوان، کارهای بسیار مهم و قابل تقدیر است.
امید کریمیان افزود: بعد از گذشت ۴۷ سال از انقلاب اسلامی سروآباد ۶۷ درصد و مریوان ۴۷ درصد از راه آسفالته برخوردار هستند.
امید کریمیان با بیان اینکه ۱۷۹ کیولمتر راه روستایی آسفالته در سروآباد وجود دارد، افزود: ۲۳۰ کیلومتر راه خاکی در مریوان داریم که با توجه به اینکه در ایم ۴۷ سال میانگین هر سال چهار کیلومتر راه آسفالت شده، میزان باقی مانده به ۷۷ سال زمان نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷، در وزارت راه طرح آمایش مراکز لجستیک کشور تهیه شدط گفت: کردستان از این طرح محروم شده در حالیکه در این استان ترانزیت و دیگر مبادلات تجاری انجام می شود.
کریمیان یادآور شد: فقط از گمرک باشماق ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۶ میلیون دلار و در قالب ۲۵۰ هزار کامیون مبادله تجاری شامل واردات، صادرات و ترانزیت انجام شده است.
تکمیل کنارگذر سنندج و راهآهن باشماق، اولویتهای اصلی استان
نماینده دیگر مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای هم در این جلسه با اشاره به تردد خودروهای ترانزیتی از داخل شهر سنندج و بلوار حسینی، اظهار کرد: تردد این خودروها و شلوغی این بلوار باعث شده حوادث دلخراشی را در آن شاهد باشیم لذا درخواست اولویتبخشی به تکمیل کنارگذر سنندج و تعیین پیمانکار برای قطعه باقیمانده این پروژه را داریم.
محسن فتحی با بیان اینکه راهآهن تا گردنه صلواتآباد سنندج پیش رفته است، افزود: امیدواریم که طرح مطالعاتی راهآهن سنندج به باشماق در لایحه بودجه امسال دیده و مطالعات آن آغاز شود.
وی به وضعیت جادههای بین استانهای تهران، همدان و کردستان اشاره کرد و گفت: با وجود هزینههای سالانه، مسیرهای ارتباطی استان به وضعیت مطلوب نرسیده است.
فتحی به بحث بندر خشک که از ابتدای حضور وزیر راه و شهرسازی در استان مطرح بوده، اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشرفت ایستگاه راهآهن تا گردنه صلواتآباد، راهاندازی بندر خشک میتواند برای استان بسیار مهم باشد.
پروژههای عمرانی کردستان نیازمند تصمیمهای فوری و نگاه عادلانه است
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با بیان اینکه بخشی از پروژههای زیربنایی کردستان از جمله فرودگاه سقز و طرحهای مسکن ملی با کندی پیش میرود، اظهار کرد: خواستار اقدام سریع وزارت راه و شهرسازی و توزیع عادلانه اعتبارات در سطح استان هستیم.
محسن بیگلری افزود: اگرچه بخشی از اقدامات عمرانی در استان آغاز شده است، اما بسیاری از پروژههای مهم هنوز با کندی پیش میروند و باید با تصمیمهای فوری و هماهنگ، روند اجرای آنها سرعت گیرد.
وی با قدردانی از وزیر راه و شهرسازی برای حضور در استان و پیگیری وعدههای دادهشده در خصوص فرودگاه سقز گفت: هفته گذشته در کمیسیون عمران مجلس قول داده شد که روند تکمیل فرودگاه سقز تسریع شود و اکنون مقدمات اصلاح آن آغاز شده است.
نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی تصور میکنند مردم کردستان توان مالی استفاده از پروازها را ندارند در حالیکه وجود خطوط هوایی فعال موجب افزایش حضور مدیران ملی و سرمایهگذاران در استان میشود و به رشد اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.
بیگلری از لغو برخی پروازها در هفتههای اخیر انتقاد کرد و گفت: پروازهای منظم یکی از نیازهای اساسی استان است و در صورت حل این مشکل، بسیاری از امور اداری و اقتصادی کردستان تسهیل میشود.
نماینده سقز و بانه همچنین با اشاره به وضعیت راههای ارتباطی گفت: مسیرهای سقز–بانه و سقز–بوکان همچنان از نقاط پرحادثه استان هستند و نیاز به بهسازی فوری دارند.
وی به وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای حوزه انتخابیه خود نیز اشاره کرد و افزود: اجرای طرح در بانه هنوز آغاز نشده و در سقز نیز پیشرفت آن بسیار کند است.
بیگلری گفت: انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی دستور دهد پروژه مسکن ملی بانه حداکثر ظرف دو ماه آغاز شود و ۲۰۰ واحد از طرح سقز نیز در کوتاهترین زمان ممکن تحویل متقاضیان شود.
وی با تاکید بر لزوم رعایت عدالت در تخصیص اعتبارات بین شهرستانهای استان گفت: توسعه متوازن در کردستان تنها زمانی محقق میشود که اعتبارات راه، مسکن و زیرساختهای آموزشی به شکل عادلانه میان شهرها توزیع شود.
وی افزود: براساس قانون، به ازای هر دو هزار و ۵۰ واحد مسکونی باید یک فضای آموزشی ایجاد شود، اما در بسیاری از پروژهها این الزام رعایت نشده است و اکنون در مناطقی مانند میدان گاز بانه با وجود صدها واحد مسکونی، فضای آموزشی کافی وجود ندارد.
نماینده مردم سقز و بانه با اشاره به آمار بالای تصادفات جادهای در استان گفت: لازم است علل حوادث منجر به فوت در محورهای استان بررسی و برای رفع نقاط حادثهخیز، اعتبارات ویژهای اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا، افتتاح ۲۵ کیلومتر از کریدور شمال غرب- جنوب غرب در کردستان، بهرهبرداری از بلوار ۲۴ متری و تقاطع غیرهمسطح در سنندج، دیدار با سه خانواده شهید راه و شهرسازی، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و دیدار با بانوان استان، مهمترین برنامههای وزیر راه و شهرسازی در سفر به کردستان است.