جهان صنعت نیوز، شش مدل از تویوتاهای وارداتی مشمول فراخوان ایمنی شدهاند؛ فراخوانی که در سایه فقدان نمایندگی برای ایرانیها رسما بیپاسخ مانده.
نخستین محموله تویوتا پرادوهای نسل جدید از دل کشتی به اسکلههای جنوب رسید. پرادو J250، فول آپشنترین مدل تویوتا وارد ایران شد. این همان نسل تازهای است که چند هفته پیش خبر فراخوان نرمافزاری جهانی آن در رسانهها پیچید؛ باگی در سامانه «پارکینگ اسیست ECU» که میتواند تصویر دوربین عقب را برای لحظاتی فریز کرده و خطر تصادف را بالا ببرد.
حالا خودروهایی که حتی پیش از رسیدن به دست مشتری در بازار جهانی مشمول فراخوان شدهاند، بدون نمایندگی رسمی قرار است وارد چرخه فروش داخل شوند.
فراخوان جهانی تویوتا ابتدا در اکتبر ۲۰۲۴ منتشر شد اما دامنه اثر آن تا اواخر ۲۰۲۵ گسترش یافت.
نقص سیستم کمکی پارک باعث میشود تصویر دوربین عقب برای چند ثانیه ثابت بماند یا در برخی مواقع اصلا نمایش داده نشود. چنین ایرادی در کشوری پرترافیکی مانند ایران، یک خطر واقعی محسوب میشود.
آپدیت نرمافزاری ECU تویوتا در بازارهای رسمی بصورت رایگان اجرا شد اما در کشورهایی مثل ایران که نمایندگی رسمی وجود ندارد، این اقدام عملا بیصاحب مانده و سیل تویوتاهای فروخته با این پرسش مواجهند که اگر یکی از این خودروها در جریان رانندگی دچار حادثه مرتبط با نقص اعلامی شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ واردکننده خصوصی، وزارت صمت یا مالک خودرو؟
تویوتاهای فراخوان شده که در بازار ایران حضور دارند شامل این مدلها میشود:
تویوتا پرادو J250 ، تویوتا راو۴ هیبرید، تویوتا هایلندر ، تویوتا ونزا، تویوتا bZ4X و تویوتا کمری جدید .
قیمت پرادو J250 در بازار چین حدود ۷۸ هزار و ۷۰۰ دلار است که با احتساب تعرفه واردات ۴۰ درصدی، هزینه تمام شده مدل فول VX نزدیک به ۷.۹ میلیارد تومان درمیآید. این رقم بعلاوه هزینه حمل، مالیات و سود واردکننده باید بین ۸ تا ۹ میلیارد تومان باشد؛ واقعیت بازار اما حکایت دیگری برای مصرفکننده دارد.
بررسیهای فرارو نشان میدهد خودروهای لوکس نظیر بنز و بیامو تا پنج برابر قیمت جهانی در ایران معامله میشوند. در چنین فضایی بعید نیست پرادوی جدید که به واسطه اعتبار برند تقاضای بالایی دارد، در همان مسیر قدم بگذارد. وقتی خودروهای ۴ – ۵ میلیاردی تا ۲۰ میلیارد تومان در بازار آزاد برچسب میخورند، احتمال رسیدن قیمت پرادو J250 به بازه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان چندان غیرواقعی و دور از ذهن به نظر نمیرسد.
بازار خودروهای لوکس در ایران به هیجان عرضه اولیه و کمیابی محصولات وابسته است. همین وضعیت محصولی مانند پرادو را که در کشورهای دیگر یک شاسیبلند خانوادگی محسوب میشود، در ایران به یک دارایی لوکس و نشانهای از تمکن مالی بدل میکند. بدین ترتیب، ترکیب فراخوان نرمافزاری جهانی با چنین حباب قیمتی، چهرهای دوگانه از واردات خودرو در ایران ترسیم میکند: ظاهرا لوکس و مدرن اما گرفتار خلا خدمات، نبود نظارت و تورمی که ارزش واقعی ماشین را از واقعیت جهانی جدا کرده است.
منبع: فرارو
∎