شناسهٔ خبر: 75797261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

پایان بخشنامه‌های انبوه؛ تحول در فعالیت‌های پرورشی مدارس

شیراز- ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: این معاونت از یک مرکز صدور بخشنامه و دستورالعمل، به مرکزی برای تولید فناوری و محتوای فرهنگی و تربیتی تبدیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، صادق حسین‌زاده ملکی چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با معاونان و مربیان پرورشی استان فارس اظهار کرد: در دهه‌های اخیر برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری ارائه شده، اما چنان که باید به تحقق اهداف کمک نکرده است.

نقدی بر سیستم گذشته؛ حاکمیت بخشنامه و محرومیت اکثر دانش‌آموزان

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، همواره در حوزه پرورشی با انبوهی از بخشنامه‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها و جشنواره‌ها مواجه بوده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: روش گزارش‌خواهی حوزه‌های ستادی موجب شده درصد کمی از دانش‌آموزان نقش‌های مختلفی در تشکیلات دانش‌آموزی ایفا کنند و اغلب دانش‌آموزان از این فرصت طلایی در دوران تحصیل محروم بمانند.

راهکار جدید؛ حرکت به سمت تولید محتوا و کاهش بخشنامه‌ها

حسین‌زاده ملکی با اشاره به برنامه‌های معاونت پرورشی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، ادامه داد: بکارگیری فناوری‌های نوین مورد استفاده سایر کشورها و فناوری‌های نوظهور، از محورهای فعالیت معاونت پرورشی و فرهنگی در این دوره خواهد بود.

او با بیان این که بسیاری از مهارت‌های موفقیت در کلاس‌های درس به دانش‌آموز ارائه می‌شود، اما فرصت تمرین این مهارت‌ها به آنان داده نمی‌شود، گفت: در طرح پرورشی نوین که دارای گام‌های متعددی است، یکی از فوریت‌های ما، کاهش جشنواره‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های متعدد است.

شاخص‌های ارزیابی جدید؛ مشارکت دانش‌آموزان و برگزاری اردو

حسین‌زاده ملکی گفت: در سال تحصیلی جاری، دو شاخص «درصد مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی مدرسه» و «برگزاری اردوها»، ملاک سنجش فعالیت‌های پرورشی مدارس است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در فرآیند فعالیت‌های تربیتی، گاهی اوقات تجربه کار پرورشی به مراتب از برخی دروس دانشگاهی برتر و کارآمدتر است.

وی از جشنواره «نقشینه» به عنوان طرح تازه پرورشی وزارت آموزش و پرورش نام برد و گفت: این طرح، فعالیت جدیدی به مدارس اضافه نمی‌کند، بلکه فعالیت‌های دانش‌آموزان را رصد کرده و میزان مشارکت آنان را در برنامه‌ها مشخص می‌کند.