نقش دانشگاه و رسانه در تحقق صلح و توسعه
به گزارش خبرگزاری سلامت طبنا مازندران، همایش استانی «دانشگاه و رسانه» به همراه تور رسانهای «راهیان پیشرفت» به مناسبت هفته مازندران و روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، روز دوشنبه در دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این همایش، «حسینیجو» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران بر لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و رسانهای استان برای ارتقای صلح، ثبات و توسعه تأکید کرد.
همایش استانی «دانشگاه و رسانه» همراه با تور رسانهای «راهیان پیشرفت» روز دوشنبه به مناسبت هفته مازندران و روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در دانشگاه مازندران برگزار شد.
حسینیجو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه در ایجاد صلح و ثبات گفت: «بسیاری از نیازهایی که امروز از کنار آنها ساده میگذریم، زمانی دغدغهای بزرگ بوده است و این نشان از اثرگذاری علم در جامعه دارد. دانشگاهها باید نقش خود را در تحقق صلح و توسعه ایفا کنند.»
وی افزود: «اگر امروز با برخی کشورهای متمدن اختلاف داریم، باید شناخت کافی از آنها و از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم. مازندران ظرفیتهای فراوانی برای پیشبرد اهداف صلح و آرامش دارد و باید از این توانمندیها به درستی استفاده شود.»
حسینیجو با تأکید بر ضرورت ارتباط نزدیک دانشگاهیان با رسانهها گفت: «برای حفظ صلح و آرامش اجتماعی در استان، باید واقعیتها و نیازهای عمومی جامعه مطرح شود. اطلاعرسانی صرف کافی نیست؛ باید برای مردم توضیح داد که چرا به یک رتبه رسیدهایم یا چرا مشکلاتی ایجاد شده است.»
وی تصریح کرد: «در مسیر گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی، چالشهایی وجود دارد که تنها با مقالهنویسی یا سخنرانی نمیتوان از آنها عبور کرد. باید از تجربهها و آزمونوخطاهای گذشته درس گرفت و با همکاری دانشگاهیان و رسانهها آیندهای بهتر برای استان رقم زد.»

ابراهیم صالحیعمران در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره «رسانه و دانشگاه» اظهار کرد: از دیدگاه فاتحگرایی، کارکرد اطلاعرسانی و آگهیبخشی با کارکرد رسانه پیوندی عمیق دارد. عمومیسازی علم وظیفهای است که ما دانشگاهیان بهخوبی از عهده آن برنمیآییم، اما رسانهها این نقش را به بهترین شکل ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه «ما زبان رسانه را بلد نیستیم» این مسئله را نوعی اعتراف دانست و افزود: رسانهها میتوانند نقش نظارتی مؤثری در جامعه ایفا کنند و به نهادهای علمی برای برجستهشدن در سطح ملی و استانی یاری رسانند.
صالحیعمران تصریح کرد: در حوزه دانشگاهی با مشکل اخذ منابع مواجهایم و رسانهها میتوانند در جذب منابع حمایتی سیاسی و مالی و نیز در فرآیند برندسازی دانشگاه نقش بسزایی داشته باشند.
رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اهمیت روزنامهنگاری علمی تأکید کرد: «شما باید روزنامهنگاری علمی را یاد بگیرید و ما دانشگاهیان باید رسانهای شدن را بیاموزیم؛ چراکه رسانه پلی اساسی است که به توسعه استان کمک میکند. رسانه آینه توسعه پایدار است.»
وی حضور رسانهها را ضرورتی استراتژیک دانست و گفت: رسانهها میتوانند به مردم جهت فکری بدهند و مسیر توسعه علمی و فرهنگی را تبیین کنند.
برگزاری جشنواره رسانه و دانشگاه:
در پایان این مراسم، از پوستر نخستین جشنواره رسانه و دانشگاه رونمایی شد. طبق اعلام دبیرخانه جشنواره، اختتامیه این رویداد در اردیبهشتماه ۱۴۰۵ و همزمان با روز ارتباطات برگزار خواهد شد.
مهلت ارسال آثار در بخشهای مختلف خبری تا ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۴ تعیین شده است و آثار باید در بازه زمانی آبان تا اسفند ۱۴۰۴ تولید شده باشند.
اعتمادسازی و همافزایی رسانه و دانشگاه سرمایهای برای تصمیمگیری درست است
فرماندار بابلسر، با تأکید بر نگاه اعتمادمحور دولت و نقش دانشگاه مازندران در تحقق آن، گفت: همکاری دولت و دانشگاه برای نخستینبار در استان مازندران شکل گرفته و این همافزایی را بهترین سرمایه برای پاسخ به مطالبات مردم و اتخاذ تصمیمات درست میدانیم.
ولیزاده در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره «رسانه و دانشگاه» اظهار کرد: نگاه دولت بر پایه درستی و شایستگی تدوین شده است و برای نخستینبار با مشارکت دانشگاه مازندران شکل گرفته تا بستری علمی و دقیق برای تصمیمسازی و تصمیمگیری فراهم شود.
وی با بیان اینکه «ما در کنار رسانهها هستیم و انتقادات بهحق را میپذیریم»، افزود: حاکمیت هدفی جز اعتمادسازی و تقویت آن ندارد و رسانهها در این مسیر نقش مؤثری ایفا میکنند.
فرماندار بابلسر در پایان خاطرنشان کرد: برنامهریزی مدیران ارشد استان و حضور فعال رسانهها در اطلاعرسانی نیازمندیها، بهویژه در جریان جنگ ۱۳روزه اخیر، نشان داد که همافزایی میان دولت، دانشگاه و رسانه میتواند به تقویت اعتماد عمومی و مدیریت مؤثرتر بحرانها بیانجامد.
شرط موفقیت توسعه، همافزایی میان حاکمیت، دانشگاه و رسانه است
در همایش «رسانه و دانشگاه» که با حضور استادان دانشگاه مازندران و فعالان رسانهای برگزار شد، برزگر از دانشگاه مازندران بر نقش محوری رسانه در تحقق توسعه هدفمند تأکید کرد و حقشناس، رئیس بسیج رسانه مازندران، نیز رسانه را واسطه جریان علم در زندگی مردم دانست.

در این همایش، حسین برزگر عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به پیوند میان توسعه، رشد و زندگی اجتماعی گفت که توسعه واقعی زمانی محقق میشود که در خدمت زندگی و رشد جامعه باشد و اگر جامعهای قصد توسعه هدفمند دارد، باید از ظرفیت رسانه بهرهمند شود. او افزود موفقیت ارکان توسعه در گرو همکاری و همافزایی سه ضلع حاکمیت، دانشگاه و رسانه است.
برزگر تأکید کرد که رسانه میتواند با ترویج گفتوگوی علمی و انتقال صحیح یافتههای دانشگاهی، زمینهساز رشد فرهنگی و اجتماعی شود.
وی گفت: ۴ ضلع مردم، نخبگان، مسوولین و رسانه به توسعه استان کمک می کند.
در ادامه، حقشناس، رئیس بسیج رسانه مازندران، بیان کرد علم زمانی ارزش پیدا میکند که در زندگی مردم جاری شود و واسطه این جریان، رسانه است. به گفته او، رسانه با زبان ساده و شیرین میتواند مفاهیم و دستاوردهای دانشگاهی را برای مردم تبیین کند و چهرهای الهامبخش از جامعه دانشگاهی، همچون مخترعان و پژوهشگران، به نمایش بگذارد.
او با اشاره به نقش رسانه در ترویج فرهنگ علمی و جهاد تبیین تصریح کرد که رسانهها باید پل ارتباطی میان دانشگاه، پژوهشگران و مردم باشند و در مسیر آگاهیبخشی، درست و نادرست را از هم تفکیک کنند. رسانه نباید سیاسی و هیجانی عمل کند، بلکه باید با پشتوانه علمی به تولید محتوا بپردازد تا حقیقت در جامعه زنده بماند.
حقشناس در پایان خاطرنشان کرد: رسانهها زمانی میتوانند فرهنگ عمومی پویایی ایجاد کنند که بر مبنای تفکر منطقی، دانش و اخلاق رسانهای حرکت کنند.
تفاوت زبانی و بیاعتمادی متقابل، مهمترین چالش رابطه رسانه و دانشگاه است

عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، به بیان چالشهای زبانی، بیاعتمادی متقابل و تعارض نقشها پرداخت و پیشنهادهایی برای بهبود این رابطه ارائه داد.
دکتر محمد اسماعیل ریاحی در همایش «رسانه و دانشگاه» که روز ۱۹ آبان ۱۴۰۳ برگزار شد، با آسیبشناسی ارتباط میان رسانه و دانشگاه،
در سخنان خود با اشاره به نقش تولیدکننده دانشگاه در حوزه علم و اندیشه، گفت: رابطه میان رسانه و دانشگاه با موانعی نظیر تفاوت زبانی، فقدان زبان مشترک و بیاعتمادی متقابل مواجه است.
وی نخستین محور بحث خود را تفاوت زبانی و نبود زبان مشترک دانست و توضیح داد: زبان دانشگاه عمدتاً تخصصی، تحلیلی، نقادانه، دقیق و همراه با احتیاط علمی است و از جانبداری پرهیز میکند؛ در حالی که زبان رسانه، عمومی، سادهسازیشده، شورانگیز، هیجانی و گاه جنجالی است که احتمال سوگیری در بیان مسائل را افزایش میدهد.
این استاد دانشگاه مازندران در محور دوم سخنان خود به بیاعتمادی متقابل میان رسانه و دانشگاه پرداخت و گفت:
از نگاه دانشگاهیان، رسانهها گاه یافتههای علمی را تحریف یا سادهسازی میکنند، از دانش برای اهداف سیاسی و ایدئولوژیک بهره میبرند، شأن و جایگاه استاد را رعایت نمیکنند و مجریان با ورود به مباحث تخصصی، جهت بحث را تغییر میدهند.
وی افزود: دعوتهای مناسبتی و غیرمستمر از استادان، کمتوجهی به اساتید دانشگاه مازندران و بیتوجهی به انگیزههای علمی آنان نیز از دیگر عوامل کاهش همکاری دانشگاهیان با رسانه است.
ریاحی در ادامه، به دیدگاه رسانهها نسبت به دانشگاه اشاره کرد و گفت:
رسانهها گاه دانشگاهیان را از واقعیتهای عینی جامعه بیاطلاع میدانند، آنان را متهم به سکولاریسم و غربزدگی میکنند و معتقدند دانشگاه در ایجاد امید و مشارکت اجتماعی ضعیف عمل میکند.
به گفته او، تعارض نقشها و دولتی بودن رسانهها نیز سبب شده است که اولویتهای رسانه با مأموریت علمی دانشگاه تفاوت داشته باشد و دانشگاه نتواند دستور کار خود را بر رسانهها تحمیل کند.
ریاحی در پایان تأکید کرد:
از منظر جامعهشناسی قدرت، دانشگاه امروز فاقد قدرت لازم برای اثرگذاری بر رسانه و سایر نهادهای اجتماعی است، در حالی که باید پیشران و لوکوموتیو توسعه کشور باشد.
خبرنگار حوزه علم میتواند این پل ارتباطی را درست برقرار کرده و کمک به توسعه نماید.
همایش «دانشگاه و رسانه» در دانشگاه مازندران؛ بازدید خبرنگاران از کتابخانه مرکزی
در راستای برگزاری همایش «دانشگاه و رسانه»، جمعی از خبرنگاران رسانههای استان امروز از کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران بازدید کردند.

خانم شعبانی، معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران در حاشیه این بازدید با اشاره به تاریخچه و فعالیتهای این مجموعه گفت:
کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران از سال ۱۳۶۱ پایهگذاری شد و در آغاز فعالیت خود دارای حدود ۳۵۰۰ نسخه کتاب بود. این مجموعه از سال ۱۳۷۸ بهصورت رسمی راهاندازی شد و اکنون با مساحت ۸۵۰۰ متر مربع، یکی از بزرگترین کتابخانههای دانشگاهی شمال کشور به شمار میرود.
وی افزود: «در حال حاضر کتابخانه دارای ۱۳ کتابدار است که ۱۲ نفر از آنان دارای مدرک دکتری هستند. همچنین بیش از ۲۴۰ هزار نسخه چاپی، که ۱۰۷ هزار منبع دیجیتال و ۵۶۰۰ پایاننامه در این مرکز نگهداری میشود.»

نیاز آذری سخنگوی دانشگاه مازندران، نیز در ادامه با اشاره به معرفی مفاخر و چهرههای شاخص دانشگاه گفت:
«در بخش مشاهیر دانشگاه مازندران، تصاویری از برجستهترین اساتید و پژوهشگران دانشگاه آماده شده است. امسال نیز ۱۶ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند که از جمله آنان میتوان به پروفسور احمد احمدپور اشاره کرد.»
وی یادآور شد که دانشگاه مازندران در ابتدا از ادغام چند مرکز آموزش عالی در شهرهای ساری، گرگان و ... تشکیل شد و به مرور، دانشگاههایی چون دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، و دانشگاه فناوری آمل از آن استقلال یافتند.
نیاز اذری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه مازندران با ۱۳ دانشکده و بیش از ۲۶۲ گرایش تحصیلی، یکی از مهمترین مراکز علمی و پژوهشی شمال کشور محسوب میشود و اساتید آن در توسعه دانشگاههای پیام نور، فرهنگیان و دیگر مراکز آموزش عالی نقش مؤثری داشتهاند.