شناسهٔ خبر: 75777018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار اصفهان:

هم‌نشینی فن‌نما و اتوکام بُعد اقتصادی فعالیت‌های دانش‌بنیان را تقویت کرد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ارزش هم‌نشینی دو رویداد فن‌نما و اتوکام گفت: این ترکیب موجب شد علاوه بر معرفی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، بُعد اقتصادی فعالیت‌های فناورانه تقویت شود و مسیر تعامل میان عرضه‌کنندگان فناوری و متقاضیان خدمات شهری هموارتر از گذشته شکل بگیرد.

صاحب‌خبر -

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در حاشیه بازدید از سومین دوره نمایشگاه فناوری و نوآوری «فن‌نما ۱۴۰۴» که همزمان با بیست‌وششمین دوره نمایشگاه «اتوکام» در اصفهان برگزار شده است، اظهار کرد: اتفاق خوبی که در این دوره افتاد در کنار هم قرار گرفتن دو نمایشگاه فناورانه «فن‌ما» و «اتوکام» بود؛ از یک‌سو شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پررنگی داشتند که توانمندی‌های علمی و فناورانه خود را ارائه کردند و از سوی دیگر شرکت‌هایی حاضر بودند که متقاضی دریافت این خدمات نوین بودند.

وی افزود: این هم‌نشینی موجب شد علاوه بر معرفی فناوری‌ها، بُعد اقتصادی فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز تقویت و مسیر تعامل میان عرضه‌کنندگان فناوری و بهره‌برداران شهری هموار شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در حوزه مدیریت شهری به‌ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک نشست مشترکی با حضور رؤسای ترافیک مناطق، مدیران ارشد، سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی حمل‌ونقل برگزار شد؛ در این نشست بیش از ۵۰ موضوع تخصصی شامل نیازهای لجستیکی، فنی، خدماتی و مدیریتی حوزه حمل‌ونقل دسته‌بندی و در معرض تبادل نظر با شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت.

ساکت بیان کرد: این تطبیق میان نیازهای شهری و ظرفیت‌های فناورانه شرکت‌ها انجام شد و تبادل تجربیات و همکاری‌های مؤثری شکل گرفت؛ از سوی دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل نیز با همکاری معاونت برنامه‌ریزی «سبد نیازهای تخصصی» خود را در نمایشگاه ارائه کردند که بیشتر شامل قطعات مورد نیاز در بخش‌های مترو، اتوبوسرانی، سازمان مدیریت بار، تاکسیرانی و پایانه‌ها بود.

وی عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان این سبدها را بررسی کردند تا هم ظرفیت‌های فناورانه خود را عرضه کنند و هم متناسب با نیازهای شهرداری پروژه‌های مشترک تعریف شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در بُعد نرم‌افزاری نیز شناسایی استعدادهای فناورانه در حوزه مدیریت ترافیک صورت گرفت؛ ما در موضوع میکروبیلیتی‌ها یعنی فناوری‌های حمل‌ونقل پاک همچون دوچرخه، اسکوتر و موتورسیکلت برقی دغدغه جدی داریم؛ در این بخش نیز جلساتی با شرکت‌های IT برگزار شد تا نحوه مدیریت بهینه این سامانه‌ها از جمله چرخه خدمات و نگهداشت ناوگان حمل‌ونقل پاک، به‌صورت دیجیتال و هوشمند طراحی شود.

ساکت تاکید کرد: این همکاری‌ها زمینه توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و سامانه‌های ترافیکی هوشمند را فراهم می‌کند تا بتوانیم از ظرفیت هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی شبکه حمل‌ونقل شهری استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید به چند نکته مهم نیز توجه شود؛ نخست، شرکت‌های دانش‌بنیان باید از محدودیت‌ها و الزامات فنی و قانونی مدیریت شهری آگاه باشند؛ گاهی شرکت‌ها بدون گرفتن مجوزهای لازم از مراجع تخصصی، پروژه‌هایی را آغاز کرده‌اند که با وجود پیشرفت فنی، به‌دلیل نداشتن مجوز قانونی متوقف شده و از نظر اقتصادی نیز زیان‌بار بوده است؛ دوم موضوع حقوق معنوی و مالکیت فکری طرح‌هاست؛ بارها پیش آمده که شرکت‌ها از ظرفیت کارشناسی شهرداری استفاده کرده‌اند اما به‌دلیل نبود برنامه تعاملی دقیق، پروژه‌ها در مرحله نهایی دچار ابهام در مالکیت یا توقف شده‌اند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: درنهایت شرکت‌های دانش‌بنیان باید در طراحی و اجرای طرح‌ها به اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه شهرداری توجه کنند؛ اگر این شرکت‌ها از سیاست‌های کلان آگاه باشند، می‌توانند محصولات خود را متناسب با نیازهای شهرداری ارائه دهند؛ به عنوان مثال اکنون جهت‌گیری اصلی شهرداری اصفهان در حوزه حمل‌ونقل پاک، توسعه زیرساخت خودروها و اتوبوس‌های برقی و ایستگاه‌های شارژ است و هماهنگی شرکت‌ها با این سیاست‌ها موجب هم‌افزایی، اقتصادی‌تر شدن فعالیت‌ها و تحقق واقعی شهر هوشمند خواهد شد.