به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهشهر، صبحی آرام و نمنمبارانخورده در ساحل خزر، صدای چکش و جوشکاری از دل شرکت کشتیسازی "صدرای شمال" بلند است. میان انبوهی از ورقهای فولادی، صدای فلز بر فلز میپیچد و بوی نم دریا با بوی روغن صنعتی در هم آمیخته است. مهندسان و کارگران در دل این هیاهو با دستانی پینهبسته و چشمانی امیدوار، مشغول بازسازی شناوری هستند که قرار است به زودی نامش در تاریخ گردشگری دریایی شمال ثبت شود؛ نخستین کشتی گردشگری کشور در آبهای خزر.
سالها بود که موجها در این بندر تنها صدای کشتیهای باری و صیادی را میشنیدند؛ گردشگری دریایی در شمال، آرزویی قدیمی بود که پشت دیوارهای وعده و کمبود زیرساخت، خاک میخورد. اما حالا ورق برگشته است. یک شناور که هفت سال تمام در گوشهای رها شده و «غیرقابل تعمیر» خوانده میشد، با همت متخصصان ایرانی دوباره جان گرفته است؛ شناوری که نه فقط یک پروژه اقتصادی، که نمادی از توان ملی و خودباوری صنعتی محسوب میشود.
این طرح بزرگ، به عنوان یکی از پروژههای شاخص توسعه گردشگری دریایی، قرار است تا دهه فجر به بهرهبرداری برسد؛ و آغازگر فصلی تازه در سفر و تفریح دریامحور برای مردم شمال کشور باشد. در فاز نخست، این کشتی گردشگری مسیر بنادر داخلی مازندران را طی خواهد کرد و در مراحل بعد، به آبهای آزاد راه خواهد یافت.
جهانبخش امیری، مدیرعامل شرکت کشتیسازی صدرا، در گفتوگو با تسنیم از جهشی تازه در صنعت کشتیسازی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر سه شناور جدید در شرکت در حال ساخت است؛ دو فروند شناور و یک فروند لایروب که مراحل پیشرفت آنها با سرعت مطلوبی در حال انجام است.
او ادامه داد: تاکنون پنج فروند شناور با پرچم خارجی در همین مجموعه تعمیر شدهاند و این موضوع نشان میدهد که دانش فنی و ظرفیتهای ما نه تنها برای نیازهای داخلی، بلکه برای بازار بینالمللی هم قابل اتکاست.
مدیرعامل صدرا تأکید کرد: با بازدید اخیر استاندار از مجموعه، امیدواریم زمینه توسعه و گسترش فعالیتهای شرکت بیش از پیش فراهم شود. تاکنون 140 فروند کشتی داخلی توسط متخصصان ما ساخته یا مرمت شده و این رقم خود گواهی است بر سابقه و توان بالای صنعت دریایی ایران.
امیری همچنین با اشاره به آباندازی کشتی بعدی افزود: در گذشته کشتیهای ما برای تعمیر و نگهداری راهی بنادر خارجی میشدند، اما امروز، شرکت صدرا توانسته است نهتنها نیازهای داخلی را پوشش دهد بلکه چندین کشتی خارجی را نیز تعمیر کند. این یعنی ایران به جایگاه واقعی خود در صنعت دریایی منطقه بازگشته است.
اکنون در ساحل بهشهر، جایی میان موجهای آرام و نگاههای امیدوار کارگران، صدای قلب صنعتی شمال دوباره میتپد. کشتی که سالها خاموش مانده بود، بهزودی روی آب خواهد رفت و شاید بتوان گفت، با هر موجی که از زیر بدنهاش میگذرد، رؤیای گردشگری دریایی ایران نیز اندکی به واقعیت نزدیکتر میشود.
انتهای پیام/