شناسهٔ خبر: 75761490 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بخش بزرگی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی طلاب خواهر روایت نشده است

عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، حرکت این نهاد را دارای جهشی درخور توجه دانست و تأکید کرد که طلاب باید در عرصه‌های جدیدی چون نشر، نویسندگی و مدیریت، وارد عرصه هماوردی علمی شوند و توقع خود را از ساختارها بالاتر ببرند.

صاحب‌خبر -

فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، به بررسی و تحلیل کارآمدی طلاب خواهر در پاسخگویی به مسائل روز جامعه  پرداخت و گفت: حوزه مسائل زنان یک حوزه ی تخصصی است و به عنوان یک رشته‌ی پژوهشی شناخته می‌شود که هر دو رویکرد فمنیستی و دینی آن نیازمند تحصیل و تخصص است.

وی با بیان این که اظهار نظر در مسائل مختلف و مدیریت آن نیازمند تحصیل تخصصی است، افزود: این مسأله اختصاص به طلاب ندارد و در فضای دانشگاهی نیز اگر تحصیلات تخصصی نباشد، فرد نمی‌تواند پاسخگو باشد و توقع پاسخ‌گویی طلاب در همه مسائل در اصل، توقع نابجایی است که باید این توقع بر اساس سطح مطالعاتی طلبه سنجیده شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به فعالیت‌های بانوان طلبه در عرصه تبلیغ ادامه‌ داد: حجم بزرگی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی طلاب خواهر دیده نشده است، این فعالیت‌ها گاهی در ساختارها رخ می‌دهد مانند طرح امین و گاهی به‌صورت جهادی و در شرایط بحرانی ورود پیدا می‌کنند. این به آن معناست که طلاب کارآمدی دارند؛ اما این کارآمدی دیده نشده است، همچنین در عرصه‌های متفاوت تحقق پیدا کرده است و نباید محدود به پاسخ‌گویی به شبهات سنجیده شود.

وی با اشاره به دیربازده بودنِ تحصیلات عمیق حوزوی اضافه‌کرد: سطح عمومی حوزه تنها معارفه است و نمی‌تواند ساختار علمی طلبه را بسازد؛ بلکه افرادی که وارد سطوح بالاتر می‌شوند می‌توانند مفید باشند؛ از طرفی به‌دلیل عمیق بودن علوم حوزوی، هرچه سطح علمی طلاب بالاتر می‌رود، احساس نیازمندی به مباحث علمی در فرد بیشتر می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده به معرفی دستاوردهای این پژوهشکده پرداخت و گفت: با این که رشته مطالعات زنان ظرفیت پذیرش محدودی دارد و در سطح کشور فعال نیست؛ اما از سال 78 پژوهشکده زن و خانواده تشکیل شده است تا به‌عنوان اولین نهاد مرتبط، خلأ این عرصه را پر کند و در مقطعی تمام همت خود را در تولیدات علمی و نظری در حوزه زن و خانواده با توجه به مسائل نظام و مبنی بر حجیت و امر دینی قرار داد.

وی با اشاره به اشکال توقع جامعه از طلاب به‌عنوان پاسخگو به انواع مسائل گفت: در هیچ رشته‌ای همه افراد متبحر و توانمند نیستند و حوزه از این قاعده مستثنا نیست؛ اما افراد زبده، مؤثر خواهند بود. از طرفی بهره‌وری طلاب به استعداد و تلاش آن‌ها بستگی دارد. بنابر این اگر ورودی حوزه ضعیف باشد، خروجی آن نیز ضعیف خواهد بود و علاوه بر آن مدیریت منابع انسانی و انگیزه‌بخشی لازم است.

استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه افزود: جذب نخبگانی حوزه با جذب حداکثری بانوان برای آشنایی با مبانی دینی، منافاتی ندارد. همواره در میان طلاب جدیدالورود افراد مستعد نیز جذب خواهند شد که باید به‌طور ویژه راهبری شوند؛ البته می‌توان گفت مقصود رهبر انقلاب اسلامی درباره جذب حداکثری، همان جذب بیشتر افراد مستعد باشد؛ زیرا جامعه نخبگانی، ستون فقرات برنامه‌های آموزشی‌اند.

وی حجم زیاد دروس حوزوی را با توجه به وظیفه‌ی تبلیغی و امر هدایتی که متکفل آن هستند، قابل توجیه دانست و افزود: معتقدم طلاب بیشتر باید از خودشان متوقع باشند تا ساختارها؛ ساختارها نیز بر اساس منطقی طراحی می‌شود که ممکن است، اشکالاتی داشته‌باشد. افراد متوقف بر سیستم، عموماً منتقد می‌شوند؛ چون می‌خواهند سیستم با اهداف آن‌ها تنظیم شود و این ممکن نیست.

علاسوند حرکت حوزه‌های علمیه خواهران را دارای جهشی درخور توجه دانست و گفت: جهان امروز سراسر برهم‌کنش نیروهای متضاد است. نهادهای حوزوی نیز یکی از این نیروهای برهم‌کنش‌اند. طلاب در حوزه نشر و نویسندگی، تنوع بخشی به شیوه‌های نوین تبلیغ و عرصه‌های مدیریتی ورود پیدا کرده‌اند؛ این به آن معناست که طلبه‌های ما وارد ساحت هماوردی در رشته‌های مرتبط با خود شدند.

انتهای پیام/