شناسهٔ خبر: 75742181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی می‌تواند خوزستان را از یک «گنج پنهان» به یک «روایت زنده» تبدیل کند

جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ فرصتی برای خوزستان و دستاورد برای این کهن استان باشد. در سایه برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، معرفی هویت چندلایه خوزستان انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

مجتبی گهستونی، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: سفر امروز یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۴ علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به خوزستان به منظور تببین آخرین شرایط چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که قرار است به میزبانی خوزستان و شهر اهواز برگزار شود، شروعی جدی برای فعالیت دبیرخانه استانی این جشنواره و آماده سازی فضای فرهنگی و هنری خوزستان برای تولید و عرضه آثار فاخر در تمام بخش‌های مختلف است.

دکتر علی دارابی در بدو سفر به خوزستان و شهر اهواز، ابتدا با فعالان سه حوزه میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد جلسه برگزار کرد و پای سخنان آنان نشست. 

اما با وجود برگزاری سه دوره این جشنواره در استان‌های یزد، قزوین و شیراز و حضور صدهها چهره ملی و استانی در هر دوره و حضور یک هفته‌ای در استان و سفر به شهرستان‌های مختلف و انجام رویدادهای گوناگون فرهنگی و هنری، این جشنواره نه تنها می‌تواند در گام چهارم پایه‌گذار یک جشنواره کاملا استاندارد باشد، بلکه صدای بناها، محوطه‌ها و نقش برجسته‌ها، سنگ نگاره‌ها را به گوش برساند. 

جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ فرصتی برای خوزستان و دستاورد برای این کهن استان باشد. 

در سایه برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، معرفی هویت چندلایه خوزستان انجام می‌شود، این جشنواره می‌تواند روایتگر تاریخ، اقوام و آیین‌های متنوع خوزستان باشد؛ از موسیقی بومی گرفته تا معماری سنتی و صنایع‌دستی همچون حصیربافی و قلم‌کاری.  

با برگزاری این جشنواره و با تولید آثار چندرسانه‌ای، انتظار می‌رود تقویت گردشگری فرهنگی صورت بگیرد و ظرفیت‌های ناشناخته استان به مخاطبان داخلی و خارجی معرفی شود و گردشگری فرهنگی رونق بگیرد.  

در طول برگزاری جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی و حضور صدها ساعته مهمانان شاخص، ایجاد بازار تازه برای صنایع‌دستی حضور هنرمندان و تولیدکنندگان در فضای جشنواره، امکان ارتباط مستقیم با مخاطبان و سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند و به فروش و صادرات صنایع‌دستی کمک می‌کند که این فرصت باید به نحو شایسته‌ای فراهم شود.

چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در خوزستان می‌تواند به دیپلماسی فرهنگی منجر شود.

جشنواره می‌تواند پلی باشد میان خوزستان و دیگر استان‌ها یا حتی کشورهای همسایه در حوزه خلیج‌فارس، و تصویر تازه‌ای از استان به‌عنوان مرکز گفت‌وگوی فرهنگی ارائه دهد.

جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در خوزستان با آموزش و نمایش آثار چندرسانه‌ای، نسل جوان و زنان هنرمند فرصت می‌یابند تا میراث خود را با زبان هنر و رسانه بازآفرینی کنند.

نقش فرهنگ و هنر در حفظ میراث و توسعه، تصویر پررنگی از خود در طول این جشنواره می‌تواند نشان دهد.

انواع رشته‌های هنری به‌عنوان حافظه جمعی، می‌توانند روایتگر داستان‌های محلی باشند و میراث ناملموس را از فراموشی نجات دهند. و این فرصتی است که جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی برای خوزستان به وجود می‌آورد.

در این جشنواره رسانه و روایتگری پیوند عمیقی با هم دارند. تولید محتوای چندرسانه‌ای، میراث را از حالت ایستا خارج کرده و آن را به تجربه‌ای زنده برای نسل امروز تبدیل می‌کند.

هنر، تجربه سفر را غنی‌تر می‌کند؛ وقتی گردشگر با موسیقی محلی یا نمایش آیینی روبه‌رو می‌شود، ارتباط عمیق‌تری با مکان برقرار می‌کند. پس برگزاری انواع رویدادهای آیینی می‌تواند تمام خوزستان را آماده برگزاری این جشنواره کند.

برگزاری جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی و کارگاه‌های جانبی تخصصی می‌تواند منجر به نوآوری و خلاقیت در صنایع‌دستی باشد. هنر معاصر می‌تواند با صنایع‌دستی سنتی ترکیب شود و محصولاتی نوآورانه خلق کند که هم اصالت دارند و هم کاربردی برای زندگی امروز.  

وقتی مردم، میراث خود را در قالب هنر ببینند، احساس تعلق بیشتری پیدا می‌کنند و این خود بهترین راه حفاظت از میراث است.

به‌طور خلاصه، جشنواره چندرسانه‌ای می‌تواند خوزستان را از یک «گنج پنهان» به یک «روایت زنده» تبدیل کند؛ روایتی که هم میراث را حفظ می‌کند، هم گردشگری را رونق می‌دهد و هم صنایع‌دستی را به بازارهای تازه می‌برد. 

انتهای پیام/