یدالله رحمانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص جمعبندی سفر معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از زیرساختهای راه و ارتباطی این استان با اشاره به ظرفیتهای بالقوه این خطه در حوزههای مختلف و جاذبههای گردشگری، بر ضرورت رفع محرومیت و ایجاد تحول در زیرساختها تاکید کرد و گفت: با وجود تخصیص منابع و توجه نظام طی ۴۶ سال گذشته، همچنان شاخصهای توسعه در استان مناسب نیست و نتوانستهایم زیرساختهای لازم را فراهم کنیم.
رحمانی با بیان اینکه شرایط جغرافیایی(توپوگرافی) استان، هزینه اجرای پروژهها را نسبت به سایر نقاط کشور افزایش میدهد افزود: با وجود توجه ویژه نظام، هنوز در شرایط مطلوب قرار نداریم و برای ایجاد تحول در استان، نیازمند همراهی و مساعدت ویژه مجمع نمایندگان استان هستیم.
رحمانی در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه راه و شهرسازی، به بهرهبرداری از ۱۲ درصد از ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه استان در دولت فعلی اشاره کرد و افزود: ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی و مابقی راههای استان نیز در دسته راههای فرعی و روستایی قرار دارند که نیازمند توجه جدی هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخصیص چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژههای عمرانی و همچنین آغاز پروژههایی به ارزش ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طی 2 هفته آینده اظهار داشت: در حال حاضر ۳۸ پروژه در حوزه زیرساخت تعریف شده که ۱۱۰ کیلومتر از راههای استان را پوشش میدهد.
رحمانی همچنین از تخصیص یک هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای راههای اصلی و بزرگراهها در سال گذشته خبر داد و گفت: با تلاش و پیگیری نمایندگان استان و مسئولان ملی، توانستیم سه برابر عدد مصوب، اعتبار جذب کنیم که این نشاندهنده عزم جدی برای توسعه زیرساختها است.
رحمانی همچنین از تعریف ۷۱ پروژه سرمایهگذاری برای سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با همکاری و همدلی همه مسئولان و با بهرهگیری از ظرفیتهای عظیم استان، بتوانیم گامهای موثری در جهت رفع محرومیت و توسعه همهجانبه کهگیلویه و بویراحمد برداریم.
به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد، با بیش از ۱۶ هزار کیلومترمربع، در جنوب غربی ایران واقع شده است. این استان، با داشتن کوه های بلند، دشتهای حاصلخیز، جنگل های سرسبز و منابع آبی غنی و نفت و گاز از ظرفیت های طبیعی فراوانی برخوردار است. همچنین، این استان، با بیش از ۷۵۰ هزار نفر جمعیت، از ظرفیت های انسانی قابل توجهی نیز برخوردار است.
ضعف زیرساختهای جادهای علاوه بر خسارتهای جانی و مالی فراوان برای مردم و شهروندان کهگیلویه و بویراحمد یکی از ضعف های محسوس و عاملی برای توسعه نیافتگی این استان زرخیز اما محروم محسوب میشود، این منطقه یکی از استانهای با کمترین میزان آزادراه و بدون خطوط ریلی در کشور است که طول آزادراهی این استان کمتر از ۳۰۰ کیلومتر است.
اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراهها، توسعه بزرگراهها و خطوط ریلی و هوایی مطالبات خاک خورده مردم این خطه در طول سالیان متمادی است؛ هم اینک این مطالبه جدی در اولویت برنامههای توسعهای دولت ومدیریت ارشد اجرایی استان قرار گرفته است که البته یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است.
رصد فضای عمومی جامعه حاکی است که مردم کهگیلویه وبویراحمد به شدت خواهان اجرای این ابرپروژه مهم و حیاتی و خواهان اتصال مرکز استان به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.