شناسهٔ خبر: 75726732 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار زنجان: شمار بازماندگان از تحصیل در زنجان کاهش یافته است

زنجان - ایرنا- استاندار زنجان گفت: به طور خاص، در سال‌های تحصیلی ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، میزان بازماندگان از تحصیل به کمترین حد رسید که این نتیجه‌ای مثبت و نشان‌دهنده بهبود وضعیت‌ بوده و روند تطبیقی هفت ساله، نشان می‌دهد که این کاهش قابل توجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن صادقی روز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بررسی وضعیت و روند تحصیلی دانش‌آموزان افزود: نکته مهم اینکه، روند تطبیقی بازماندگان تحصیلی در سال‌های مختلف نشان‌دهنده کاهش این پدیده است.

وی اظهار داشت: این روند کاهشی ارائه شده است و نشان می‌دهد که حساسیت در بخش‌های مدیریتی حوزه آموزش و راهکارهای اثربخش، تاثیرگذار بوده است.

صادقی افزود: امیدواریم این رقم هر چه بیشتر نزدیک‌تر به صفر باشد، هرچند تجربه انسانی نشان می‌دهد که رسیدن به صفر کامل ممکن نیست، اما نزدیک شدن به آن مطلوب است.
استاندار زنجان در ادامه، به موضوع توسعه مدارس و تاثیر مهاجرت یا جابجایی جمعیت اشاره کرد و گفت: این عوامل باعث کاهش تعداد دانش‌آموزان در برخی مناطق و ایجاد مازاد امکانات در مناطق دیگر شده است.

وی اظهار داشت: این وضعیت نیازمند بازنگری در اطلس آموزش و مدارس است، زیرا تحلیل‌های نادرست درباره تناسب فضای آموزشی با تعداد دانش‌آموزان ممکن است منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست شود.

صادقی افزود: بنابراین، نیاز است که در یکی از جلسات شورای آموزش و پرورش، بررسی‌های کارشناسی دقیق‌تری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین، بر اساس تقویم، هر ماه باید یک جلسه شورای آموزش و پرورش برگزار شود، اما در حال حاضر، هفتمین جلسه در ماه هشتم است و این شورا از تقویم عقب است.

استاندار زنجان گفت: بنابراین، پیشنهاد می‌شود جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار شود تا موضوعات تاثیرگذار در حوزه آموزش و پرورش بررسی و تصمیم‌گیری شود.

وی به اهمیت و فرصت‌های موجود در آموزش و پرورش برای شناسایی و پیگیری بازماندگان مقاطع تحصیلی متوسطه و ابتدایی تأکید کرد.

صادقی افزود: در حال حاضر، سامانه‌های متعددی در استان فعال هستند که می‌توانند در این فرآیند نقش مؤثری ایفا کنند، به ویژه با توجه به همکاری ثبت احوال قابل بررسی و پیگیری است.

استاندار زنجان گفت: ثبت احوال می‌تواند در این زمینه کمک شایانی کند، همچنین ظرفیت‌های بهداشت و بیمه سلامت نیز می‌تواند در شناسایی و حمایت از بازماندگان موثر باشد.

وی اضافه کرد: در مجموع، حدود ۵۴ سامانه مرتبط با اشخاص حقیقی و حقوقی در استان وجود دارد که پس از تحلیل دلایل بازماندگی از تحصیل، نیازمند دسته‌بندی و تمرکز بر دلایل فراوان است تا راهکارهای مناسب بر اساس کارشناسی در شورای آموزش و پرورش و با همکاری دستگاه‌های مختلف ارائه شود.

استاندار زنجان همچنین، بر ضرورت تمرکز بر مناطقی با بیشترین فراوانی بازماندگان از تحصیل تأکید کرد و گفت: بازمانده‌های تحصیلی در جمهوری اسلامی کم هستند و باید ظرفیت‌ها کامل شوند و دسته‌بندی دلایل انجام گیرد تا راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

صادقی در بخش دیگری، به موضوع هزینه‌های امدادی و مالی والدین در روستاها اشاره کرد و افزود: پیشنهاد شده است که شوراهایی متشکل از مدیر پایگاه سوادآموزی، رئیس شورای حل اختلاف در روستاها و مسئول پایش تشکیل شود تا بر اساس قالب‌های مشخص، اطلاعات لازم جمع‌آوری و ارائه گردد.

وی خاطرنشان کرد:این اقدامات می‌تواند در حل مسائل مهاجرت و دیگر چالش‌ها مؤثر باشد.

استاندار زنجان به اجرای بند سه ماده ۱۳ قانون ۳ درصد سهم آموزش از عوارض صدور پروانه ساختمانی اشاره کرد و گفت: اطلاعات شامل صورت‌های مالی نهایی سالانه است که نیاز به مرور مجدد ندارد و شهردار زنجان و شهرداری‌های مرتبط باید گزارشی در این زمینه ارائه دهند.