شناسهٔ خبر: 75694142 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هوش مصنوعی پای آمازون و پرپلکسیتی را به دعوای حقوقی باز کرد

برنا - گروه علمی و فناوری: آمازون با ارسال نامه‌ای رسمی به استارتاپ پرپلکسیتی، از این شرکت خواسته قابلیت خرید خودکار مرورگر Comet را متوقف کند. برنا - گروه علمی و فناوری: آمازون با ارسال نامه‌ای رسمی به استارتاپ پرپلکسیتی، از این شرکت خواسته قابلیت خرید خودکار مرورگر Comet را متوقف کند.

صاحب‌خبر -

شرکت آمازون نامه‌ای رسمی با عنوان «توقف و خودداری» (cease-and-desist) برای استارتاپ پرپلکسیتیتی ارسال کرده و از این شرکت خواسته است که مرورگر Comet را از انجام خرید در وب‌سایت آمازون منع کند.

به گزارش بلومبرگ، در پاسخ، پرپلکسیتیتی در پستی در وبلاگ خود این اقدام آمازون را «زورگویی» خواند و اعلام کرد این درخواست «تهدیدی برای همه کاربران اینترنت» محسوب می‌شود.

به گفته بلومبرگ، از دید آمازون، عامل هوش مصنوعی مرورگر Comet شرایط خدمات (Terms of Service) این شرکت را نقض می‌کند، تجربه خرید کاربران را مختل می‌سازد و خطر‌های حریم خصوصی ایجاد می‌کند. در «شرایط استفاده» آمازون به‌صراحت آمده است که هرگونه «دانلود، کپی یا استفاده از اطلاعات حساب کاربری به نفع اشخاص ثالث» و همچنین استفاده از «ابزار‌های داده‌کاوی، ربات‌ها یا ابزار‌های مشابه استخراج داده» ممنوع است.

با توجه به تفسیر این بندها، قابلیت‌های عامل هوش مصنوعی پرپلکسیتی می‌تواند ناقض هر دو مورد باشد. مرورگر Comet اطلاعات ورود کاربران را به‌صورت محلی ذخیره کرده و با دستور کاربر می‌تواند به‌صورت خودکار از طرف او خرید انجام دهد.

طبق گزارش، آمازون و پرپلکسیتی در نوامبر ۲۰۲۴ توافق کرده بودند که خرید خودکار از طریق عامل هوش مصنوعی در آمازون متوقف شود؛ اما با عرضه نسخه جدید Comet، پرپلکسیتی دوباره این قابلیت را فعال کرد. این شرکت با معرفی عامل خود به‌عنوان یک مرورگر معمولی کروم، ظاهراً سعی در دور زدن توافق داشت تا اینکه آمازون متوجه شد و نامه هشدار را ارسال کرد.

آمازون در بیانیه‌ای عمومی که در وبلاگ خود منتشر کرده، چنین توضیح داده است:

> ما معتقدیم کاملاً روشن است که اپلیکیشن‌های شخص ثالثی که از طرف کاربران از کسب‌وکار‌های دیگر خرید می‌کنند، باید به‌صورت شفاف عمل کنند و به تصمیم ارائه‌دهندگان خدمات برای همکاری یا عدم همکاری احترام بگذارند. این امر برای تضمین تجربه مثبت مشتری ضروری است، همان‌طور که در اپ‌های سفارش غذا، خدمات حمل‌ونقل یا رزرو بلیت هم رعایت می‌شود. برنامه‌های عامل‌محور مانند Comet نیز همین تعهد را دارند و ما بار‌ها از پرپلکسیتی خواسته‌ایم آمازون را از تجربه Comet حذف کند، به‌ویژه با توجه به اینکه عملکرد آن موجب افت کیفیت تجربه خرید و خدمات مشتری می‌شود.

در عین حال، موضوع با رقابت تجاری میان دو شرکت نیز گره خورده است. آمازون در آوریل ۲۰۲۵ دستیار خرید هوش مصنوعی خود را با نام “Buy for Me” معرفی کرده بود، و اکنون پرپلکسیتی می‌تواند در آینده به رقیبی برای آن تبدیل شود.

با این حال، پرپلکسیتی با منطق آمازون مخالف است و در پاسخ گفته: «عامل‌های کاربر دقیقاً همان چیزی هستند که از نامشان برمی‌آید: نماینده کاربرند، نه ربات یا خزنده داده؛ بنابراین Comet برخلاف شرایط آمازون عمل نمی‌کند، چون با اجازه و به‌نمایندگی از خود کاربر فعالیت می‌کند.»

این نخستین بار نیست که پرپلکسیتی به فریب برای دسترسی به محتوا متهم می‌شود. در ماه اوت، شرکت Cloudflare ادعا کرد که ربات‌های پرپلکسیتی برای دسترسی به وب‌سایت‌های مسدود، خود را به‌صورت مرورگر معمولی کروم روی سیستم‌عامل macOS معرفی می‌کردند. همچنین ردیت (Reddit) نیز اوایل ماه جاری از پرپلکسیتی و سه شرکت دیگر به‌دلیل دسترسی به پست‌های ردیت بدون خرید مجوز، شکایت کرده است.

انتهای پیام/