به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، صادق ضیاییان، مدیر مرکز پیشبینی هواشناسی توضیح داد که این ابرها به نام Contrail یا ابرهای خطوط هواپیما شناخته میشوند و در ارتفاع بالای جو، معمولاً بین ۸ تا ۱۲ کیلومتر، تشکیل میشوند. او افزود: «زمانی که هواپیما در این ارتفاعها پرواز میکند، بخار آب و دیاکسید کربن خروجی از موتور با هوای سرد اطراف برخورد کرده و به سرعت به بلورهای یخ تبدیل میشود. نتیجه، نوار باریک سفید و کشیدهای است که در آسمان دیده میشود.»
مدیر مرکز پیشبینی هواشناسی درباره ماندگاری این ابرها گفت: «مدت زمان حضور Contrailها روی آسمان میتواند چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. مهمترین عامل، رطوبت نسبی هوا در ارتفاع بالاست. اگر هوا مرطوب و سرد باشد، این خطوط یخی پایدارتر بوده و حتی میتوانند به ابرهای سیروس گسترده تبدیل شوند. همچنین سرعت و جهت باد نیز بر پراکندگی و طول عمر آنها تاثیرگذار است.»
ضیاییان تاکید کرد که معمولا همه هواپیماها این ابرها را ایجاد نمیکنند: «در هوای خشک یا در پرواز در ارتفاع پایین، Contrail یا خطوط هواپیما شکل نمیگیرند یا خیلی کوتاهمدت هستند. به همین دلیل مشاهده این خطوط بیشتر در ارتفاعات بالای جو و در شرایط سرد و مرطوب رخ میدهد.»
وی افزود: «با این حال، امروز به دلیل افزایش دمای هوا، آلودگی و نبود باد، استثنائاً در ارتفاع پایین نیز Contrail شکل گرفت و شامل اکثر پروازها شد. این پدیده باعث شد خطوط سفید بر فراز شهرها بیشتر دیده شوند و برخی افراد آن را با ابرهای طبیعی اشتباه بگیرند.»
ضیاییان در پایان تاکید کرد: «این ابرها معمولاً بارش مستقیم ایجاد نمیکنند، اما شاخص خوبی برای شرایط رطوبتی و جریانهای هوایی در لایههای بالای جو هستند و میتوانند اطلاعات مفیدی برای پیشبینی تغییرات جوی فراهم کنند.»