پیکاپ تویوتا تاکوما H2 اورلندر معرفی شد؛ آفرودر هیدروژنی 547 اسب بخاری با قابلیتهای بینظیر
صاحبخبر - تویوتا تاکوما H2 اورلندر، یک پیکاپ آفرودر هیدروژنی با ۵۴۷ اسب بخار قدرت، برای نمایش در نمایشگاه SEMA 2025 معرفی شد. این کانسپت نشاندهنده تعهد تویوتا به آیندهای پاکتر است.
تویوتا با رویکرد چندمسیره خود به سمت کربن خنثی، مدلهای متنوعی را در نمایشگاههایی مانند SEMA به نمایش میگذارد. تاکوما H2 اورلندر بهعنوان یک خودرو آفرودر هیدروژنی، تواناییهای این فناوری را در محیطهای خارج از جاده برجسته میکند.
مشخصات فنی و عملکرد تویوتا تاکوما H2 اورلندر
این پیکاپ مفهومی از سیستم پیشرانه سلول سوختی هیدروژنی (FCEV) نسل دوم تویوتا میرای (Toyota Mirai) بهره میبرد. پیشرانه پیچیده آن شامل سه مخزن هیدروژن با ظرفیت کلی ۶ کیلوگرم است که درون شاسی خودرو تعبیه شدهاند. همچنین یک باتری لیتیوم-یون ۲۴.۹ کیلوواتساعتی نیز در این مجموعه وجود دارد. این سیستم، نیروی خود را به یک موتور ۳۰۲ اسب بخاری در جلو و یک e-Axle با ۲۵۲ اسب بخار در عقب میرساند که در مجموع ۵۴۷ اسب بخار قدرت تولید میکند.
گشتاور تقریبا آنی این پیشرانه الکتریکی از طریق دیفرانسیل لغزش محدود جلو و دیفرانسیل قفلشونده الکترونیکی عقب به هر چهار چرخ منتقل میشود و تویوتا تاکوما H2 اورلندر را به یک خودروی چهار چرخ محرک واقعی تبدیل میکند. این پیکاپ سفارشی با انتشار تنها بخار آب و پیشرانه تقریبا بیصدا، وسیلهای ایدهآل برای گشتوگذار در طبیعت است.
از دیگر قابلیتهای مهم آن، خروجی برق ۱۵ کیلوواتی (Power Take-Off) است که میتواند همزمان دو خودروی برقی را شارژ کند یا برق یک خانه خارج از شبکه را تامین نماید.
شاسی، سیستم تعلیق و قابلیتهای آفرود تاکوما H2
مهندسی و ساخت این خودرو توسط تیمهای مهندسی تویوتا ریسینگ دیزاین (TRD) در کالیفرنیا و کارولینای شمالی انجام شده است. مایک تریپ، معاون گروه بازاریابی تویوتا، اظهار داشت که «کانسپت تاکوما H2 اورلندر رویکرد چندمسیره تویوتا به سمت کربن خنثی را نشان میدهد… هیدروژن نهتنها قابل دوام است، بلکه یک ملاحظه اصلی در چشمانداز آینده تویوتاست. این کانسپت ثابت میکند که انرژی پاک و قابلیتهای واقعی میتوانند دست در دست هم دهند.»
کانسپت تویوتا تاکوما H2 اورلندر دارای کیت لولهای بلند-حرکت TRD (TRD billet long-travel kit) برگرفته از تویوتا توندرا (Toyota Tundra) است که با کمکفنرهای فاکس ۲.۵ پرفورمنس الیت سریز (Fox 2.5 Performance Elite Series) برای افزایش قابلیت عبور از مسیرهای ناهموار بهینهسازی شده است. همچنین از ارتقای ترمزهای جلو تویوتا توندرا و رینگهای سفارشی ۱۷×۸.۵ اینچی با لاستیکهای آفرود ۳۵×۱۲.۵ R17 برای افزایش کشش بهره میبرد.
یک سیستم خنککننده سفارشی TRD (برگرفته از تاکوما TRD پرو و لکسوس RZ) پایداری حرارتی سیستمهای هیدروژنی و الکتریکی را تحت بار تضمین میکند.
این کانسپت شامل یک سیستم بازیابی آب اگزوز TRD (در انتظار ثبت اختراع) نیز هست که آب را جمعآوری و فیلتر میکند تا برای شستشو و دوش گرفتن در کمپینگ قابل استفاده باشد؛ البته مصرف آن برای نوشیدن توصیه نمیشود. از دیگر ویژگیهای بیرونی میتوان به کمپر آفرود سفارشی با پنلهای ایرودینامیک فیبر کربنی بازیافتی، سپرهای آفرود سنگین جلو و عقب، نقاط بازیابی یکپارچه، وینچ و دو پایه چرخان اشاره کرد.
قسمت بار نیز دارای نقاط اتصال یکپارچه و سیستم ذخیرهسازی تختههای بازیابی است، در حالی که نورپردازی سفارشی شامل میلههای نور جلو، چراغهای مهشکن و نورپردازی کمپینگ میشود. این کانسپت در نمایشگاه SEMA در غرفه تویوتا به نمایش گذاشته خواهد شد.
بیشتر بخوانید
سقوط آزاد تویوتا و لکسوس در بازار ماشینهای برقی: فروش تنها ۳۷ خودرو در یک ماه! تویوتا هایلوکس جدید پیش از رونمایی رسمی رخ نشان داد + تصاویر تویوتا هایس کانسپت با درِ بدون ستون: انقلابی در بارگیری ونهای تجاری ۵ مورد از عجیبترین کانسپتهای تویوتا و لکسوس در سال ۲۰۲۵∎