شناسهٔ خبر: 75674382 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هم‌زیستی دانش سنتی با پژوهش های مدرن در مازندران

ساری - ایرنا - دانش‌آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی، مدرس دانشگاه و محقق پسادکتری دانشگاه مازندران در یادداشتی که به مناسبت هفته مازندران به «بررسی ارتباط میان دانش سنتی، علوم دینی و پژوهش‌های مدرن» پرداخت.

صاحب‌خبر -

مازندران با طبیعت خیره‌کننده، تاریخ غنی و فرهنگ پربار، همواره بستری منحصر به فرد برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به دانش بوده است.

من این استان را در مقطع دکتری تجربه کرده‌ام و اکنون به‌عنوان پژوهشگر در حوزه علوم قرآن و حدیث، همچنان با ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی این منطقه در ارتباط هستم. حضور در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مازندران فرصتی فراهم کرد تا تحولات علمی، اجتماعی و فرهنگی استان را از نزدیک مشاهده کرده و ارتباط میان دانش سنتی، علوم دینی و پژوهش‌های مدرن را بررسی کنم.

یکی از ویژگی‌های شاخص مازندران، هم‌زیستی دانش سنتی و پژوهش‌های علمی معاصر است. پژوهشگران محلی با بهره‌گیری از میراث فرهنگی و مذهبی، مانند کتابخانه‌ها، مساجد تاریخی و منابع دست‌نویس قدیمی، تلاش می‌کنند مسیر توسعه پایدار و ارتقای فرهنگ محلی را همزمان با پیشرفت‌های علمی دنبال کنند. در حوزه علوم قرآن و حدیث، این استان نمونه‌ای بی‌نظیر از پیوند بین میراث دینی و فعالیت‌های پژوهشی نوین است؛ محققان می‌توانند با بررسی متون مذهبی و تاریخی بومی، شناخت تازه‌ای از تأثیر آموزه‌های قرآنی بر جامعه محلی و فرهنگی مازندران به دست آورند. به‌ویژه ارتباط میان پژوهشگران غیر بومی و محققان محلی، موجب تبادل تجربیات و دیدگاه‌های تازه شده و فضای علمی استان را غنی کرده است. تحقیقات میان‌رشته‌ای در مازندران، از جمله حوزه‌های فرهنگی، دینی و محیط زیستی، نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان برای تولید دانش کاربردی و تأثیرگذار است. پژوهشگران علوم قرآن و حدیث می‌توانند با بهره‌گیری از منابع محلی و همکاری با جامعه علمی استان، پژوهش‌های خود را در سطح ملی و بین‌المللی توسعه دهند و نقش مازندران را در شبکه علمی دینی کشور تقویت کنند.

هم‌زیستی دانش سنتی با پژوهش های مدرن در مازندران

امروزه مازندران بیش از هر زمان دیگری ظرفیت تبدیل شدن به الگویی موفق در توسعه علمی، فرهنگی و دینی را دارد. توجه به پژوهش‌های بین‌رشته‌ای، بهره‌گیری از منابع بومی و همکاری میان محققان داخلی و خارجی، می‌تواند این استان را به مرکزی پیشرو در تولید دانش و حفظ هویت فرهنگی و دینی تبدیل کند. برای من، مازندران نماد همگرایی بین طبیعت، فرهنگ و دانش است و تجربه‌های علمی و پژوهشی در این سرزمین، به ویژه در حوزه علوم قرآن و حدیث، تأثیری عمیق بر مسیر حرفه‌ای و پژوهشی من داشته است.

مازندران، با تلفیق میراث دینی و محیط فرهنگی غنی، نمونه‌ای منحصر به فرد از استان‌هایی است که پژوهش و دانش در آن‌ها به‌صورت زنده و پویا جریان دارد و می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق کشور و حتی سطح بین‌الملل باشد. این استان نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با تکیه بر دانش بومی، علوم مدرن و تحقیقات دینی، به توسعه پایدار و ارتقای فرهنگ جامعه دست یافت.

** مدرس دانشگاه مازندران