به گزارش خبرنگار ایرنا حمید ملانوری شمسی عصر چهارشنبه در جشنواره فروش جوراب روستای بدون بیکار لتگاه افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای مردمیسازی اقتصاد است و روستاها کانونهای تولید و امنیت غذایی هستند.
وی با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، تصریح کرد: مفاد این سیاستها از دانشبنیان کردن فعالیتها و استفاده از ظرفیتهای محلی گرفته تا عدالتمحوری، همگی در یک مفهوم « واگذاری پررنگتر تولید و نظارت به مردم » خلاصه می شود.
استاندار همدان با بیان اینکه اگر نمونهای از اجرای موفق این سیاستها را بخواهیم مثال بزنیم، کار انجام شده در روستاهایی مانند «لتگاه» و «کردآباد» است، افزود: در روستایی نظیر لتگاه، شاهد مشارکت جنسیتی در قالب خوشههای منسجم، پایدار و رو به جلو هستیم و برگزاری جشنوارهها در چنین مکانهایی ضروری است.
استاندار همدان یکی از نکات بسیار مهم را توجه به نقش روستاها به عنوان کانونهای تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی دانست.
وی با گلایه از کمتوجهیها به ارزشگذاری و حمایت از تولیدات ارزشمندی مانند جوراب تولیدی در برخی روستاها، اظهار کرد: به دلیل عدم حمایت لازم، شاهد سیل مهاجرت از روستاها به سمت شهرها و حواشی آنها هستیم که پدیدهای آسیبزا است.
استاندار همدان تاکید کرد: فضا در روستا هم برای زندگی نشاطآور و سالم است و هم ضامن امنیت غذایی و تولید کشور است.
ملانوری شمسی گفت: با وجود این، امروز تنها حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند و بسیاری یا به شهرها مهاجرت کردهاند و یا روستاهایی که تبدیل به شهر شدهاند، از چرخه تولید خارج و به جامعه مصرفکننده تبدیل شدهاند.
وی وظیفه جدی مدیران و مسوولان را توجه ویژه به این کانونهای تولید عنوان کرد و گفت: توجه به روستاها یک ضرورت و اولویت جدی برای همه کسانی است که برنامهریز و مدیر هستند.
لتگاه روستای بدون بیکار
استاندار همدان ادامه داد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان روستایی و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، با هماهنگی نماینده مجلس و همکاری دستگاههای تخصصی استان، روستای لتگاه به عنوان روستای «بدون بیکار» معرفی شد.
وی افزود: این موفقیت با عنایت ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیگیریهای بانک تجارت به ثمر نشست.
استاندار با تأکید بر لزوم «ایجاد زنجیره ارزش» و تضمین «دسترنج واقعی» برای تولیدکننده، اظهار کرد: اینکه تولیدکننده با رنج و مشقت تولید اما نتواند دسترنج واقعی خود را دریافت کند، به معنای مطلوب نبودن کسبوکار است.
ضعف برندسازی در جوراب لتگاه
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۳۰ همت برای طرح کشوری لتگاه خبر داد و گفت: ضعف برندسازی در خصوص جوراب این روستا وجود دارد و باید مورد توجه شود.
فتح الله توسلی اظهارکرد: روستای لتگاه در سطح ملی برند و الگو برای کشور شده است.
وی با تاکید بر اینکه تقویت تعاونیها مورد تاکید است که در این روستا نمونهای را میبینیم، افزود: ۳۰ همت برای طرح کشوری لتگاه از سوی وزارت تعاون اختصاص داده شده که بسیار قابل توجه است.
وی با اشاره به اینکه برای تمام کارگاههای موجود حساب باز شده و واحدهایی که عملکرد بانکی خوبی نداشتند، باید تقویت شوند تا تبادل بانکی صورت گیرد, عنوان کرد: از طریق سامانه نخهای مورد نیاز تولیدکنندگان لتگاه خریداری و از طریق کارت اعتباری بانک در حساب تولیدکننده نخ قرار می گیرد، بدون اینکه تولیدکنندگان جوراب لتگاه خود ورود کنند.
توسلی با بیان اینکه صندوق ضمانت وزارت کار تضمین کننده پرداخت پول نخ به بانک است و دیگر نگرانی در این حوزه وجود ندارد، افزود: در حوزه فروش تولیدکنندگان جوراب لتگاه نیز تاکید کردیم تمام کارگاهها شناسنامه داشته باشند تا موضوع تامین تجهیزات و بیمه افراد حل شود.
روستای لتگاه از توابع بخش لالجین شهرستان بهار در استان همدان، بهواسطه تلاشهای مردمی و اقتصاد پویا، به یکی از شاخصترین روستاهای کشور در زمینه اشتغالزایی تبدیل شده است؛ تا جایی که امروز از آن با عنوان «روستای بدون بیکار» یاد میشود.
این روستا با جمعیتی حدود ۱٬۵۰۰ تا ۲٬۰۰۰ نفر، در شمالغربی شهر همدان واقع شده و با زبان فارسی و گویش محلی همدانی سخن میگویند. آبوهوای معتدل کوهستانی و شرایط اقلیمی مطلوب، زمینهای مناسب برای فعالیتهای تولیدی و کشاورزی فراهم کرده است.