شناسهٔ خبر: 75554031 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیست‌وهفتمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز ایلام/آغازی تازه برای عدالت آموزشی و توسعه پایدار در غرب کشور

در آیینی باشکوه با حضور خیران، فرهنگیان، مدیران و مردم ایلام، بیست‌وهفتمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، بیست‌وهفتمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان ایلام امروز سه‌شنبه در سالن امور تربیتی آموزش و پرورش برگزار شد. این مراسم با حضور جمعی از خیران نیک‌اندیش، فرهنگیان، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فعالان مدرسه‌سازی و مردم نیکوکار استان، جلوه‌ای از مشارکت اجتماعی در مسیر عدالت آموزشی را به نمایش گذاشت.

ایرج زینی‌وند، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در این آیین با تأکید بر این‌که عدالت آموزشی زیربنای عدالت اجتماعی و توسعه پایدار کشور است، اظهار کرد: مدرسه‌سازی امروز فقط ساخت دیوار و سقف نیست، بلکه خلق فضاهای یادگیری الهام‌بخش برای پرورش نسل آینده ایران اسلامی است.

وی با قدردانی از نقش خیران در توسعه زیرساخت‌های آموزشی، افزود: هر کلاس درس تازه‌ساخته، سنگ بنایی برای گسترش تمدن علم و اخلاق در آینده کشور است؛ حرکت خیران مدرسه‌ساز تجلی فرهنگ انفاق، ایمان به عدالت و عشق به آینده فرزندان ایران است.

زینی‌وند با اشاره به اجرای طرح ملی 

نهضت توسعه عدالت آموزشی در دولت چهاردهم، تصریح کرد: هدف این طرح، رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و فراهم‌کردن فرصت برابر برای همه دانش‌آموزان است. هیچ دانش‌آموزی، صرفاً به‌دلیل فقر یا دوری جغرافیایی، نباید از حق آموزش محروم بماند.

وی افزود: عدالت آموزشی یعنی اینکه دانش‌آموزان دورافتاده‌ترین روستاها در شهرستان سیروان یا محروم‌ترین محله‌های شهر ایلام همان امکاناتی را تجربه کنند که دانش‌آموزان مدارس پایتخت دارند. استعداد و توان انسانی محدود به موقعیت جغرافیایی یا طبقه اجتماعی نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام همچنین بر ضرورت نوسازی مدارس و گسترش آموزش هوشمند تأکید کرد و گفت: ما نمی‌توانیم با ابزارهای دیروز، دانش‌آموزان را برای جهان فردا آماده کنیم. توسعه فناوری‌های آموزشی در مدارس استان اولویت جدی ماست.

 جلال حمره مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز با تقدیر از خیران نیک‌اندیش، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره پاسداشت افرادی است که با نیت خالص و از سرمایه و توان خود برای ساخت و آبادانی مدارس هزینه می‌کنند و نقشی برجسته در تربیت نسل آینده دارند.

وی با اشاره به شعار سال «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی»، گفت: امسال بر اساس دستور رئیس‌جمهور، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای حذف نابرابری‌های آموزشی صورت گرفته است. در همین چارچوب، ساخت 124 پروژه آموزشی در مناطق مختلف استان تعریف شده و روند اجرای آنها رضایت‌بخش است.

 حمره، شاخص‌های اصلی این نهضت را شامل حذف مدارس کانکسی با بیش از هشت دانش‌آموز، جایگزینی مدارس فرسوده، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، حذف مدارس سنگی و تأمین فضاهای استاندارد آموزشی با تراکم مناسب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 150 پروژه مدرسه‌سازی با مشارکت خیران و پیمانکاران بومی در حال اجراست و انتظار می‌رود تا پایان امسال بخش قابل توجهی از آنها به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در مسیر تحقق شعار برای ایران، برای مدرسه اجرا می‌شوند تا فضاهای آموزشی جدید علاوه بر استحکام، از امکانات مدرن آموزشی، ورزشی و فناوری برخوردار باشند.

به گزارش تسنیم، بیست‌وهفتمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز ایلام با حضور مسئولان ارشد استان، نمایندگان سازمان نوسازی مدارس کشور و جمعی از بانوان فرهیخته برگزار شد و از خیران و نیکوکارانی تجلیل به عمل آمد که با مشارکت داوطلبانه خود، نقش مؤثری در توسعه زیرساخت‌های آموزشی مناطق مختلف استان ایفا کرده‌اند.

جامعه آموزش و پرورش ایلام با بیش از 115 هزار دانش‌آموز و حدود 11 هزار معلم، بیش از یک‌هزار و 260 فضای آموزشی شهری، روستایی و عشایری را در اختیار دارد که بخشی از آنها نیازمند نوسازی، تجهیز و بهسازی است. طرح ملی توسعه عدالت آموزشی در استان ایلام با هدف ارتقای کیفیت فضاهای یادگیری، حذف مدارس فرسوده و ایجاد فرصت‌ برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان کشور در حال اجراست.

انتهای پیام/180/