به گزارش خبرنگار شهر، مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و شصت و ششمین جلسه شورا پس از استماع گزارش رئیس کمیته بودجه شورا از دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به چین، ضمن بیان انتقاداتی از عملکرد مدیریت شهری دوره ششم، گفت: رسانه هایی که تمایل به تیتر کردن تقدیر اعضا از عملکرد مدیریت شهری دارند، می توانند این موضوع را منتشر کنند که با وجود انتقادات از زحمات معاونت حمل و نقل و ترافیک و شهرداری تهران تقدیر می کنیم.

وی ضمن تقدیر از رئیس کمیته بودجه شورا برای بازدید از کارخانجات تولید واگن، اتوبوس و مترو در چین، اظهار کرد: حضور آقای مظفر در چین به نمایندگی از شورا صورت گرفته و شکی به صداقت ایشان وجود ندارد و حضورشان در چین به نمایندگی از بنده نیز هست.
آمار و ارقام نشان می دهد که نسبت به قبل اتفاقات خوبی افتاده است
احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده هیچ گاه نه از شهردار و نه از شهرداری دفاع نمی کنم، گفت: من از عملکرد مدیریت شهری دوره ششم دفاع می کنم. آمار و ارقام نشان می دهد که نسبت به قبل اتفاقات خوبی افتاده است. هرچند مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: ما نماینده مردم تهران هستیم و از حزب و جناح دفاع نمی کنیم. ما به عنوان نمایندگان این دوره باید از عملکرد دوره ششم مدیریت شهری تقدیر کنیم.
پروژه واگنها بعد از بیش از ۷ سال با همت شهرداری و دولت به نتیجه رسید
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه شأن نظارتی شورا ایجاب می کند که برای ارزیابی های تخصصی و فنی، بر روند امور نظارت کند، یادآور شد: از شهرداری تهران و وزارت کشور که برای حل و فصل کردن مسائل تلاش کردند، تقدیر می کنیم و در نهایت پیش پرداخت به دست چینی ها رسید. این پروژه هفت تا هشت سال روی زمین مانده بود و با تلاش هایی که صورت گرفت این اقدام ارزشمند به نفع مردم شکل گرفت.
وی افزود: ما دغدغه داریم که در مورد ایمنی، ترافیک، حمل و نقل و آسفالت و نظافت شهر سخن می گوییم. به نظر می رسد در این مسیر، شورا جهت گیری خوبی داشته است اما اگر چانه زنی می کنیم به این دلیل است که شأن مردم بالاتر است؛ دوره ششم می توانست بهتر از این باشد وگرنه هر قدمی قابل تقدیر است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه اصلاح جهت گیری ها جای تقدیر دارد، یادآور شد: حرکت از تراموا به سمت متروباس اتفاق خوبی بود که می توانیم با راندمان مشابه تراموا و هزینه کمتر، اقدام قابل قبولی بود.
وی با بیان اینکه خرید داخلی نیز به موازات انجام شده است، تصریح کرد: حتماً امکان پذیر است که خرید بیشتری از ظرفیت های داخلی صورت بگیرد. اینگونه نیست که به خارج از کشور توجه کرده باشیم و تولید داخلی فراموش شده باشد. در کنار تاکسی های وارداتی، تاکسی های تولید داخلی نیز خریداری شده و هر دو طیف در این مسیر دیده شده است.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه با گذشت چند ماه از وقت اضافه دوره ششم، باید خود را عادلانه و منصفانه نقد کنیم، اظهار کرد: اینکه همه چیز را سفید یا سیاه ببینیم ظلم به خودمان است. ما به زودی به عنوان اولین کمیسیون ارزیابی از عملکرد چهار ساله را بر اساس داده های ارائه شده از سوی شهرداری انجام خواهیم داد.
واگنها به مرحله نهایی رسیده اما هنوز مهندس چمران زیر بار شیرینی نرفته است!
ناصر امانی رئیس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گزارش ارائه شده اطمینانی را در مورد واگن ها به ما داد، گفت: اگر آقای چمران حضور داشت هنوز هم زیر بار شیرینی واگن ها نمی رفت. قلب ما هم از این موضوع می لرزد اما امروز عنوان شد که پیش پرداخت در شهریورماه امسال انجام شد.
وی ادامه داد: وعده دادن ها بی اعتمادی می آورد. حتماً شهردار و معاون شهردار هم بر اساس گفته های دیگران وعده داده اند اما در نهایت باید به آنچه اتفاق افتاده بسنده کرد.

امانی افزود: اگر بنده در این سفر حضور داشتم از شهردار تهران درخواست می کردم که فکری برای جایگزینی تاکسی ها به جای تاکسی های لاکچری و گران قیمت کنیم. استقبال چندانی از این تاکسی ها صورت نگرفت. ما می توانستیم به جای هر دستگاه تاکسی برقی سه یا چهار تاکسی داخلی خریداری و ناوگان را نوسازی کنیم. تقاضای ما این است که در زمینه خرید تاکسی ها تجدید نظر صورت بگیرد.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید میزان اثرگذاری این اتوبوس ها و تاکسی ها بر کاهش آلودگی هوا بررسی شود، گفت: شورا و شهرداری همه پای این اتفاق ایستادند. معاون حمل و نقل و ترافیک گزارش دهد که تا چه اندازه واردات اتوبوس ها و تاکسی های برقی ادامه خواهد داشت. همه بر واردات این وسایل حمل و نقل عمومی صحه می گذارند و کسی مخالف آن نیست.
وی افزود: خودروسازان داخلی با تأخیر می توانند اتوبوس ها را تحویل دهند. شهرداری به تنهایی نمی تواند هزینه تأمین اتوبوس ها را پرداخت کند و قرار است به واسطه منابعی که در چین وجود دارد، هزینه ها را به تدریج پرداخت کنند.

پیرهادی با بیان اینکه شهردار تهران شخصاً در این سفر حضور داشته و موضوعات را پیگیری کرده است، گفت: نباید اثرگذاری فشارهای خارجی را نادیده گرفت. باید بالاترین سطح از مدیران حضور داشته باشند تا بتوانند مسائل را پیگیری کنند.
فراموش نکردیم زمانی را که در دوره پنجم برای روکش آسفالت یک پل در مرکز شهر، مراسم ویژه برگزار می کردند
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شهادت می دهم رئیس کمیته بودجه پیش از این تمایلی به حضور در سفر چین نداشت اما به نظر می رسد امروز از این سفر رضایت دارد، گفت: این نوع گزارشات حتماً موجب امیدواری مردم و شهروندان خواهد شد.
وی ادامه داد: ما فراموش نکردیم زمانی را در این شهر که در دوره پنجم برای روکش آسفالت یک پل در مرکز شهر، مراسم برگزار می کردند و شهردار تهران شخصاً در آن مراسمات حضور پیدا می کرد. پس از جنگ ۱۲ روزه دیدیم که پویش امید و افتخار تعطیل نشد و چهار تقاطع با هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در یک ساعت افتتاح شد.

آخوندی با بیان اینکه وظیفه قانونی شهرداری این است که کار کند، گفت: حکمرانی این دوره مدیریت شهری مبتنی بر کار جهادی و انقلابی بوده و موفق هم بوده است. نباید عملکرد خود را زیر سوال ببریم. حتماً قله هایی ترسیم شده و باید تا حد توان و منابع خود برای قدم برداشتن در این مسیر، تلاش کنیم.
اینکه اقدامات انجام شده را اعلام کنیم، اقدام نمایشی نیست
وی تأکید کرد: وظیفه داریم اقداماتی که انجام شده منعکس کنیم و این جزء تأکیدات مقام معظم رهبری است. اینکه اقدامات انجام شده را اعلام کنیم، اقدام نمایشی نیست. صحبت کردن در مورد اهداف و برنامه ها نمایشی نیست. بنابراین وقتی مردم سوار بر اتوبوس برقی می شوند، هرچقدر هم بگوییم که اتوبوس برقی نیامده و یا نمی آید، گوش آنها بدهکار این سخنان نخواهد بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه گاهی مصاحبه هایی را از بیرون می شنویم اما این را باید بگوییم که برای کار تبلیغاتی باید از تکنیک های جدید استفاده کرد، یادآور شد: برای مثال مطرح شده که مسافتی از شهر آسفالت شده و به تدریج توضیحات آن ارائه می شود و این موارد از تکنیک های تبلیغاتی است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در نهایت از تلاش شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان متخصصی که نیروهای شهرداری تهران هستند و مقدمات کار را پیش بردند، تقدیر می کنیم. امیدواریم ضعف ها نیز برطرف شود و بتوانیم بیش از پیش در خدمت مردم باشیم.
نمی توانیم مردم را معطل تحویل خودروها از سوی تولیدکنندگان داخلی نگه داریم
آخوندی با بیان اینکه ما جلسات متعددی با خودروسازان داخلی برگزار کرده ایم اما نمی توانیم مردم را معطل تحویل خودروها از سوی تولیدکنندگان داخلی نگه داریم، گفت: تربیون ما باید تریبون امید باشد. ما هم مشکل داشتیم هم موفقیت. نمی توانیم در مورد عملکرد دوره ششم خودزنی کنیم.
امیدواریم مشکل مردم رفع شود و به نام هر بخشی و هر کسی تمام شد، مهم نیست
سید احمد علوی رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وقتی دغدغه مردم و مسئولان یکسان می شود، اثرگذاری بالایی خواهد داشت، تصریح کرد: آلودگی هوا و ترافیک دو دغدغه مهم مردم هستند. شورا با دیدگاه های مختلف این دغدغه را درک کرد و پای این ایستاد. به طوریکه نیمی از بودجه را به حوزه حمل و نقل اختصاص داد.
وی ادامه داد: ما از سمت اتوبوس های دیزلی به سمت اتوبوس های برقی رفتیم. زیرساخت های تولید اتوبوس های برقی در زمان انعقاد قرارداد با چین، آنچنان که باید در کشور فراهم نبود و باید حتماً به سمت واردات می رفتیم. ما برای تأمین اتوبوس های دیزلی با تولیدکنندگان داخلی قرارداد منعقد کردیم اما برای اتوبوس های برقی باید به سمت واردات می رفتیم.

علوی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی ارز در اختیار نداشت و دولت باید به آن کمک می کرد، گفت: هم شهید رئیسی و هم آقای پزشکیان اهمیت موضوع توسعه حمل و نقل عمومی را قبول داشتند و دارند اما بدنه دولت نمی پذیرد. سخنگوی دولت هفته گذشته اظهار نظری مبنی بر انتظار مردم برای اتوبوس و مترو سخن گفت و امیدواریم این دغدغه ها کمک کند که مشکلات در این حوزه سریعتر رفع شود. امید می رود این واگن ها و اتوبوس ها وارد و مشکل رفع شود و به نام هر بخشی و هر کسی تمام شد، تمام شود.
وی تأکید کرد: تمام مباحث مطرح شده در شورا کارشناسی است و وقتی ۵۰ درصد بودجه را به حمل و نقل اختصاص می دهیم نشان دهنده این است که دغدغه مردم را مورد توجه قرار داده ایم.
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در این جلسه با اعلام اینکه در مورد عملکرد دوره ششم امروز صحبتی نمی کنم، گفت: در گذشته جلسات متعددی با خودروسازان داخلی برگزار شد و آنها اعلام کردند که اتوبوس و تاکسی تحویل می دهند و هم برای شهرداری و هم برای خودروسازان جریمه در نظر گرفته شود.

وی افزود: وقتی توان داخلی وجود دارد، خرید خارجی حرام است. باید آینده خریدهای خارجی را هم دید. به دو سال آینده هم توجه کرد که تولیدکنندگان داخلی برای ما باقی مانده اند. ده ها هزار نفر در شرکت های خودروسازی داخلی مشغول به کار هستند.
عباسی همچنین تصریح کرد: اگر قرار است از عملکرد مدیریت شهری دوره ششم دفاع شود، می توان جلسه ای اختصاصی برای آن برگزار و موارد را بررسی کرد.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورا با بیان اینکه در اجرای قانون هوای پاک، شورا الزاماتی داشته و شهرداری نیز ورود جدی کرده است، گفت: با توجه به ناترازی برق، یکی از دغدغه های جدی و مهم ما تأمین برق مورد نیاز اتوبوس ها و تاکسی های برقی است.
انتهای پیام/