شناسهٔ خبر: 75499409 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

صادرات و رویدادهای محلی، دو محور توسعه جنوب استان کرمان

استاندار کرمان بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های صادراتی و برگزاری رویدادهای اقتصادی فرهنگی برای تقویت برند کرمان تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، محمدعلی طالبی امروز _شنبه سوم آبان‌_ در سفر به شهرستان جیرفت و بازدید از پایانه صادراتی محصولات کشاورزی اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در جنوب استان تولید می‌شود که نیمی از این تولیدات باید از طریق پایانه‌های استاندارد و به‌ویژه پایانه جیرفت صادر شود تا ضمن افزایش ارزش افزوده برای کشاورزان، نظام صادراتی استان منسجم‌تر شود.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات محصولات کشاورزی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای استان است، خواستار همکاری نزدیک جهاد کشاورزی با مدیریت پایانه برای هدایت بیشتر محصولات به این مرکز شد و افزود: از ظرفیت پایانه‌های صادراتی باید به‌صورت هدفمند بهره گرفت تا روند صادرات محصولات جنوب کرمان تسهیل شود.

استاندار کرمان با اشاره به لزوم حمایت بانکی و ارتباط مؤثر پایانه با گلخانه‌داران استان گفت: نظام بانکی و نهادهای اجرایی استان آماده حمایت همه‌جانبه برای تقویت این زیرساخت صادراتی هستند.

شایان ذکر است، این پایانه که برای ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است، با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و با سهامداری شرکت‌های ایرانی و اماراتی احداث شده و شامل سه خط بسته‌بندی و سورتینگ و ۱۰ سردخانه با ظرفیت ۷۰ هزار تن در سال است و با اجرای فاز دوم، ظرفیت آن به ۱۴۵ هزار تن خواهد رسید و صادرات محصولات آن به کشورهای روسیه، عراق، امارات و عمان انجام می‌شود.

جنوب کرمان می‌تواند قطب صادرات خرمای ایران شود

طالبی در ادامه سفر به جنوب کرمان با حضور در آئین سومین جشنواره ملی خرمای کلوته در شهرستان عنبرآباد با تأکید بر اهمیت برگزاری رویدادهای محلی به‌عنوان ابزار معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری استان، تصریح کرد: باید کرمان را به استانی رویدادمحور تبدیل کنیم تا ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن بیشتر دیده شود.

وی با اشاره به تأثیر جشنواره‌ها در ارتقای نشاط اجتماعی، تقویت هویت محلی و جذب سرمایه‌گذاری از ظرفیت بالای عنبرآباد در تولید خرما و ارقام تجاری آن خبر داد و افزود: راه توسعه پایدار خرما، در برندسازی، فرآوری، بسته‌بندی و توسعه صنایع جانبی است، با تکمیل زنجیره ارزش و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، می‌توان جنوب کرمان را به قطب صادرات خرمای ایران بدل کرد.

احمد احمدپور، رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز با اشاره به تولید سالانه ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تن خرما در منطقه و با تاکید بر لزوم برندسازی و جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع فرآوری گفت: جنوب کرمان با ۳۱ هزار هکتار سطح زیرکشت از قطب‌های اصلی خرمای کشور است اما برای تداوم این جایگاه، باید مشکلاتی همچون خشکیدگی نخل و کرم سرخرطومی با اقدام فوری رفع شود.

بهنام سعیدی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نیز با اشاره به تولید سالانه بیش از شش میلیون تن محصولات کشاورزی در جنوب استان گفت: کمتر از ظرفیت واقعی از این حجم تولید فرآوری می‌شود، باید تعرفه‌های صادراتی کاهش پیدا کند و کارخانه‌های فرآوری توسعه پیدا کنند تا صادرات رونق گیرد.

وی همچنین از ثبت جهانی تمدن جیرفت و برگزاری همایش بین‌المللی در آینده نزدیک خبر داد.