شناسهٔ خبر: 75460558 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بعد از گذشت بیش از یک دهه:

قیمت مکالمه و پیامک موبایل ۲۶ تا ۳۰ درصد افزایش یافت

تعرفه خدمات پایه ارتباطی شامل مکالمه تلفن همراه و پیامک پس از گذشت بیش از یک دهه بازنگری شد و ۲۶ تا ۳۰ درصد افزایش یافت. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات امروز با انتشار جزئیاتی از مصوبات جلسۀ ۲۹ مهر ماه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، این خبر را به طور رسمی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بر اساس تصمیمات جدید کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات که جلسات آن به ریاست سیّدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیری حمید فتاحی، جانشین او در امور ارتباطات برگزار می‌شود، بهای هر پیامک فارسی برای دارندگان سیم‌کارت دائمی از این‌ پس حداکثر ۱۱۶ ریال تعیین می‌شود. پیامک‌های انگلیسی نیز حداکثر ۲۸۹ ریال قیمت دارند. مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری ملزم به پرداخت مبلغی ۲۰ درصد بالاتر از نرخ سیم‌کارت دائمی هستند.

کمیسیون مبلغ پایه مکالمه داخل شبکه برای سیم‌کارت دائمی را ۶۴۹ ریال در هر دقیقه اعلام کرد. سقف مجاز این تعرفه به ۷۷۹ ریال می‌رسد. مشترکان سیم‌کارت اعتباری برای هر دقیقه مکالمه داخل شبکه تا سقف ۱,۱۶۹ ریال پرداخت خواهند کرد.

مکالمه بین شبکه‌ای از تلفن همراه به ثابت برای سیم‌کارت دائمی حداکثر ۸۱۲ ریال تعیین شده است. این نرخ برای سیم‌کارت اعتباری تا ۱,۲۱۸ ریال افزایش می‌یابد.

سیستم محاسبه مدت مکالمه بر مبنای ثانیه در این مصوبه گنجانده شده است. این روش دقت بیشتری در محاسبه هزینه ارتباطات تلفنی ایجاد می‌کند.

تعرفه‌های مکالمه و پیامک آخرین بار کی تغییر کرده بود؟

آخرین بار پیش از این افزایش، تعرفه پیامک فارسی بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۶ تعیین شده بود. برای پیامک‌های انگلیسی نیز آخرین مصوبه مربوط به سال ۱۳۸۶ بود. در بخش مکالمه تلفن همراه، آخرین مصوبه مربوط به سال ۱۳۹۲ بود که تعرفه پایه برای یک دقیقه مکالمه صوتی درون‌شبکه‌ای ۵۱۵ ریال تعیین کرده بود. این بدان معناست که تعرفه پیامک از ۱۷ سال قبل و تعرفه مکالمه از ۱۱ سال قبل بدون تغییر مانده بود.

افزایش هزینۀ اپراتورها در تأمین ارز و نیروی‌انسانی کارآمد

طی بیش از یک دهه از آخرین تغییرات تعرفه‌ای، نرخ تورم تجمعی قابل توجهی در اقتصاد کشور به وجود آمده است. هزینه‌های نیروی انسانی، تجهیزات، نگهداری و توسعه شبکه‌های ارتباطی رشد چشمگیری داشته است. افزایش هزینه‌های ارزی واردات تجهیزات ارتباطی، رشد دستمزدها، هزینه‌های انرژی و استهلاک تجهیزات از جمله عواملی هستند که ضرورت بازنگری در تعرفه‌ها را توجیه می‌کنند.

مکالمه بر حسب ثانیه قیمت گذاری خواهد شد

یکی از اقدامات مفید در مصوبه جدید، پیش‌بینی محاسبه کارکرد مشترکان بر اساس ثانیه است. این روش از اتلاف هزینه مشترکان جلوگیری می‌کند و روشی منصفانه‌تر در محاسبه تعرفه محسوب می‌شود. پیش از این اگر کاربر پیش از اتمام ۱ دقیقه مکالمه، تماس خود را پایان می‌داد، ملزم به پرداخت هزینۀ یک دقیقه بود، ولی با شیوۀ جدید مشترکین بهای مکالمۀ خود را بر مبنای ثانیه پرداخت خواهند کرد.

تأکید بر حمایت از زبان فارسی

طی این سال‌ها تلاش شده است که قیمت‌گذاری برای پیامک به نحوی باشد که کاربران با تعرفه‌ها به استفاده از حروف فارسی ترغیب شوند، براساس مصوبات موجود قبلی دربارۀ قیمت‌گذاری این خدمات که در خبر جدید وزارت ارتباطات نیز نشانی از تغییر آن وجود ندارد، کلیه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نهاد‌ها و موسسات عمومی دولتی و شرکت‌های دولتی موظفند پیامک‌های خود را با حروف فارسی ارسال کنند. این رویکرد همسو با سیاست‌های کلی نظام در زمینه توسعه و ترویج زبان فارسی است.

پیامد‌های افزایش تعرفه

این افزایش تعرفه از یک سو می‌تواند به بهبود وضعیت مالی اپراتور‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه زیرساخت‌ها منجر شود. ولی در عین حال ممکن است بر هزینه‌های ارتباطی خانوار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تأثیر گذارد. با این حال، با توجه به کاهش شدید استفاده از سرویس پیامک و جایگزینی آن با پیام‌رسان‌های اینترنتی، تأثیر افزایش تعرفه پیامک بر هزینه‌های کلی ارتباطی چندان قابل توجه نخواهد بود.

اجتناب ناپذیر بودن تغییر در قیمت پیامک و مکالمه بعد از بیش از یک دهه

بازنگری تعرفه‌های ارتباطی پس از بیش از یک دهه، اقدامی ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود. این افزایش با در نظر گرفتن نرخ تورم انباشته شده و نیاز به حفظ و بهبود کیفیت خدمات ارتباطی، تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد. اجرای این مصوبه می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه و بهینه‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی کشور را فراهم کند.

انتهای پیام/