به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سالهای دهه 90 نیاز واقعی کشور به کاغذ چاپ و تحریر 300 هزار تن برآورد میشد، اما پس از دوره کرونا و مجازی شدن بسیاری از امور، این رقم تغییر کرد، امروز کارشناسان مصرف واقعی کشور شامل کتابهای درسی، کمکدرسی، دفتر مشق، کتابهای ناشران و... را زیر 200 هزار تن میدانند.
آمارهای رسمی کشورمان نشان میدهد که در 15 سال گذشته ما بهطور متوسط بالای 300 هزار تن در سال واردات کاغذ تحریر داشتیم و این رقم گاهی تا 260 هزار تن پایین آمده و گاهی تا 400 هزار تن نیز بالا رفته است، کارشناسان معتقدند که این میزان واردات بالاتر از نیازی است که ما در داخل کشور داریم.
در دو سال گذشته با توجه به حمایت دولت از تولید کاغذ، ظرفیت تولید در داخل افزایش یافت و تا 60 هزار تن پیش رفت که توانست بخشی از نیاز به کاغذ تحریر در کشور را جوابگو باشد، اما با تغییر دولت و تغییر سیاستها این حمایت حداقل تاکنون چندان دیده نشده است و ظرفیت تولید کارخانههای داخلی در همان حد پاسخگویی به تعهدات بوده است، با این تفاسیر نیاز به واردات بیشتر خواهد شد.
از سوی دیگر بیش از چندین ماه است که واردکنندگان از طولانی شدن و کندبودن روند تخصیص ارز برای واردات کاغذ گلایه دارند، روندی که به گفته میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان حالا 8 ماه نیز طول کشیده است و خبری از تخصیص ارز نیست.
یکی دیگر از مشکلات ماههای اخیر که واردکنندگان کاغذ با آن درگیر هستند، افزایش بهای شرکتهای حمل و نقل و تعیین هزینههای اضافی برای انتقال بار به ایران بوده است.
سیدحسن میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در این زمینه به تسنیم میگوید: در طی ماههای گذشته در روند ترخیص بارهای گمرکی، شرکتهای حمل و نقل بازی جدیدی برای واردکنندگان به راه انداختهاند، اکثر شرکتهای حمل و نقل هزینه گزافی را با بهانههای واهی همچون کثیف بودن بار یا خراب بودن کانتینر از واردکننده مطالبه میکنند، متاسفانه نظارتی هم وجود ندارد و واردکننده برای اینکه بارش ترخیص شود، مجبور است، این هزینه را پرداخت کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که بار کاغذ و مقوا آلودگی به همراه ندارد و کانتینرها نیز مشکل خاصی نداشتهاند و به نظر میرسد این بهانهای برای دریافت هزینه اضافه است. متاسفانه کشتیرانی نیز نظارتی ندارد و پاسخگو نیز نیست.
میرباقری در پاسخ به اینکه این هزینه در چه حدود بوده است، گفت: معمولاً برای هر پارتی که وارد میشود، شرکتهای حمل و نقل هزینهای 20 تا 300 میلیون تومان بابت کثیفی بار و خرابی کانتینر دریافت میکنند، طبیعتاً با روند فعلی که تخصیص ارز به کندی صورت میگیرد، بار ناشران مدتها در بلاتکلیفی به سر میبرد و تحمل این هزینهها در آینده ناچاراً شاهد افزایش قیمت تمام شده کاغذ برای تاجر و در نتیجه گران شدن کاغذ در بازار خواهیم بود.
بسیاری از کارشناسان بازار کاغذ معتقدند که متاسفانه در ماههای گذشته ما شاهد همکاری خوبی از سوی بخش دولتی با بخش خصوصی در زمینه کاغذ نبودیم، تعاملات خوبی که از گذشته وجود داشت با انحلال دفتر سلولزی از بین رفت. اکنون با رفتن دفتر سلولزی در زیرمجموعه دفتر نساجی، وضعیت صنعت سلولزی نیز بلاتکلیف شده است.
طولانی شدن روند تخصیص ارز برای وادات کاغذ و پایین بودن سهمیه واردات ، مشخص نبودن زمانبندی دقیق برای تخصیص ارز و حالا هزینه اضافهای که شرکتهای حمل و نقل در غیاب نظارت نهادهلی ذیربط مطالبه میکنند، واردات کاغذ را پیچیدهتر خواهد کرد.
انتهای پیام/
∎