شناسهٔ خبر: 73987557 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

طوفان فکری هوشمند با هوش‌جمعی گفت‌وگویی

پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون دریافتند که فناوری نوظهور «هوش جمعی گفت‌وگویی» (CSI) در طوفان‌های فکری گروهی عملکرد بهتری نسبت به چت‌های متنی سنتی دارد و حس همکاری، شنیده‌شدن و مالکیت را در کاربران به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ساینس دیلی، در پژوهشی تازه که می‌تواند شیوه‌های همکاری سازمانی در مقیاس گسترده را دگرگون کند، تیمی از دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون با همکاری شرکت Unanimous AI نشان دادند که پلتفرم هوش جمعی گفت‌وگویی (CSI) نه تنها نتایج بهتری در طوفان‌های فکری تولید می‌کند، بلکه مشارکت‌کنندگان نیز حس تعلق و شنیده‌شدن بیشتری تجربه می‌کنند.

فناوری CSI که نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، ترکیبی است از اصول «هوش جمعی مصنوعی» (ASI) و قدرت مدل‌های زبانی مولد همچون GPT، این فناوری با الهام از رفتار جمعی حشرات و پرندگان، ساختاری دیجیتال برای تصمیم‌گیری گروهی فراهم می‌کند؛ جایی که تعامل گفت‌وگویی انسان‌-ماشین، تصمیم‌سازی را بهینه می‌سازد، در این مطالعه، ۱۵۰ شرکت‌کننده در قالب دو گروه ۷۵ نفره، دو جلسه طوفان فکری ۱۲ دقیقه‌ای را تجربه کردند: یکی با استفاده از پلتفرم CSI به‌نام Thinkscape، و دیگری در محیط سنتی چت متنی. در پایان، شرکت‌کنندگان به مقایسه این دو تجربه پرداختند.

نتایج به‌روشنی به نفع CSI بود:

  • بیش از ۸۰ درصد از افراد گفتند در فضای CSI «بیشتر شنیده شدند».
  • حس «مالکیت» و «هم‌دلی» نسبت به خروجی‌ها در محیط CSI به‌شدت بیشتر بود.
  • مشارکت‌کنندگان CSI را «همکاری‌محورتر» و «مولدتر» از چت سنتی توصیف کردند.

گنش مانی، استاد نوآوری و هوش مشارکتی در مدرسه کسب‌وکار تپر دانشگاه کارنگی ملون و از نویسندگان مقاله، می‌گوید: «این فناوری می‌تواند شکل تعامل سازمان‌ها با هزاران کارمند را بازتعریف کند—از پیش‌بینی ریسک گرفته تا خلق ایده، ارزیابی طرح‌ها و جمع‌آوری بازخورد.»

این پژوهش در ادامه مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۴ انجام شد که نشان داد استفاده از CSI در حل تست‌های IQ گروهی، سطح هوش جمعی شرکت‌کنندگان را به‌طور چشم‌گیر افزایش می‌دهد؛ تا جایی که گروه‌ها به‌طور متوسط به بهره هوشی ۱۲۸ دست یافتند، یعنی بالاتر از ۹۷ درصد مردم!

لوئیس روزنبرگ، دانشمند ارشد در Unanimous AI و هم‌نویسنده این مقاله، می‌گوید: «این ترکیب از نتایج، نشان می‌دهد که CSI نه‌تنها موجب تصمیم‌گیری دقیق‌تر می‌شود، بلکه حس تعلق و مسئولیت‌پذیری در بین افراد را نیز افزایش می‌دهد، یک عامل کلیدی در موفقیت سازمان‌های بزرگ.»