شناسهٔ خبر: 73743679 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی در آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا:

ملت ایران با الهام از راه امام حسین(ع) دشمن را شکست داد

مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی، شامگاه روز شنبه چهاردهم تیرماه 1404 با حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس، آیت‌الله احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی و با حضور زائران و مجاوران حرم منور حضرت ثامن الحجج(ع)، در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار روزنامه قدس، تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم با تسلیت و تعزیت فرارسیدن عاشورای حسینی و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش، گفت: آنچه واقعه عاشورا را به حماسه‌ای جاویدان و الهام‌‌بخش برای تمامی بشریت در طول تاریخ تبدیل کرده، روحیه ایستادگی و مقاومت شهدای کربلا در کنار امام حسین(ع) است. این همان درس بزرگ و همیشگی کربلاست که به ما می‌آموزد شناخت حق، آغاز راه است؛ حرکت در مسیر حق، گام دوم است؛ اما پایداری تا پای جان در کنار حق، جوهره واقعی ایمان است.
وی با اشاره به وقایع اخیر منطقه، افزود: دشمن صهیونیستی و آمریکای جنایتکار که امروز مکتب، هویت دینی و ملی، استقلال و وطن ما را هدف قرار داده‌اند، در حمله به ایران به شکستن استقامت و صبر مردم غیور ایران و ایجاد تردید و تزلزل در اراده آنان، امید بسته بودند؛ اما مردم آن‌ها را ناامید کردند.
وی بیان کرد: فرماندهان را شهید کردند، دانشمندان را شهید کردند و بسیاری از مردم بیگناه را به شهادت رساندند. بمباران را آغاز کردند، تنها برای اینکه روحیه‌ مقاومت و ایستادگی ملت ایران را در هم بشکنند. اما مردم باایمان، غیرتمند و شجاع ایران، یک بار دیگر تجلی آیه شریفه «فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ» شدند.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: حتی همراهی مستکبران جهان با رژیم صهیونیستی نتوانست ذره‌ای تزلزل در اراده پولادین ملت ایران ایجاد کند. لذا دشمن ناامید و تسلیم شد. مردم ایران ثابت کردند عظمت مقاومت و ایستادگی‌شان تحت رهبری مدبر، شجاع، مؤمن و هوشمند، بر بمب‌ها و موشک‌های دشمنان پلید و بی‌رحم پیروز می‌شود.آیت‌الله مروی دشمنان ایران اسلامی را مظهر آیه شریفه «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَايَعْقِلُونَ، کر و لال و کورند، پس نمی‌فهمند» خواند و گفت: دشمنان این ملت از درک این حقایق الهی و توحیدی عاجزند و نمی‌فهمند کشور امام حسین(ع) یعنی چه، دشمنی با کشور امام رضا(ع) یعنی چه.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: سلام بر فرماندهان، دانشمندان، کودکان، زنان و مردانی که در خون خود غلتیدند و عزت و اقتدار را برای این ملت به ارمغان آوردند. سلام خدا بر مردم باایمان ایران که همچون کوه استوار ایستادند و با تمسک به قرآن، معارف اهل بیت(ع) و عاشورا و با اتحاد و همدلی، دشمن را خوار و ذلیل کردند. سلام خدا بر رهبر مقتدر، شجاع و دوراندیش ما که با آرامش و طمأنینه ناشی از ایمان راسخش، یگانه صدای عزت و حریت در جهان امروز است. همه این عزت‌ها، اقتدارها، حریت‌ها و همبستگی‌ها، از قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نشأت می‎گیرد.

3 مرحله کسب سعادت
آیت‌الله مروی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در آموزه‌های قرآنی و دینی سه مرحله برای سعادت و عاقبت‌ به ‌خیری انسان بیان شده است. اگر فرد این مراحل را به درستی طی کند، به قرب الهی و سعادت ابدی نائل می‌شود؛ اما اگر در هر یک از آن‌ها ناکام بماند، در گمراهی فرو خواهد رفت.
وی نخستین مرحله را شناخت حق از باطل معرفی و ابراز کرد: نخستین گام در دینداری صحیح و نجات‌بخش، تشخیص دقیق حق از باطل است. عاشورا تنها یک واقعه تاریخی نیست، بلکه مکتبی به گستردگی تاریخ، با آموزه‌هایی برگرفته از قرآن مجید است؛ عاشورا و ماه‌های محرم و صفر هستند که اسلام را زنده نگه داشته‌اند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) بنیان‌گذار اسلام بود و امام حسین(ع) سبب بقای اسلام ناب محمدی شد. در جریان عاشورا، گروهی از افرادی که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند، کسانی بودند که نتوانستند حق را از باطل تشخیص دهند. به دلیل تبلیغات سوء دستگاه ستمگر بنی‌امیه، حق پنهان شده بود و آنان امام معصوم را نعوذ بالله خارج از دین رسول الله(ص) می‌پنداشتند.
وی مرحله دوم مسیر قرب الهی را حرکت در مسیر حق خواند و خاطرنشان کرد: پس از تشخیص حق و باطل، گام بعدی حرکت در مسیر حق و پرداخت هزینه در راه احیای حقیقت است. بسیاری حق را می‌شناسند، اما حاضر به هزینه دادن در این راه نیستند و اگر حرکت در مسیر حق با سختی همراه باشد، از آن بازمی‌مانند. نمونه این گروه در واقعه عاشورا، مردم مدینه هستند.
آیت‌الله مروی ادامه داد: حقیقت امامت امام حسین(ع) و بطلان حکومت غاصبانه بنی‌امیه برای مردم مدینه آشکار بود. آنان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را دیده بودند و اسلام را نه از دستگاه تبلیغاتی بنی‌امیه، بلکه از زبان رسول خدا(ص) آموخته بودند؛ اما حاضر به پرداخت هزینه برای حاکمیت حق نشدند. به همین دلیل اباعبدالله الحسین(ع) هنگام خروج از مدینه، در کنار مرقد مطهر پیامبر اکرم(ص) فرمود: «یا رسول الله! تو شاهد باش که این مردم من را تنها گذاشتند و قدمی در دفاع از حق برنداشتند». وی سومین مرحله را «استقامت در راه حق» دانست و تأکید کرد: شناخت حق و حرکت به سوی آن کافی نیست؛ پایداری در برابر آزمایش‌های الهی شرط نهایی سعادت است. ممکن است فردی آغاز راه را به خوبی طی کند، اما در مواجهه با سختی‌ها سست شود.
آیت‌الله مروی با اشاره به عملکرد مردم کوفه در واقعه عاشورا بیان کرد: مردم کوفه نه مانند مردم شام بودند که حق بر آن‌ها مشتبه شده و قدرت تشخیص حق از باطل را از دست داده باشند و نه مانند مردم مدینه که از ابتدا حاضر به حمایت از امام نشدند. برای مردم کوفه، حق و باطل کاملاً آشکار بود، تا جایی که با ارسال صدها نامه و هزاران امضا، از اباعبدالله(ع) دعوت کردند و گفتند: «به سوی ما بیا که لشکری آماده حمایت و فداکاری در راه تو داریم». وی با تحلیل این موضع افزود: مشکل کوفیان این بود که اگرچه دو مرحله نخست (شناخت حق و اقدام عملی) را پشت سر گذاشته بودند، اما در مرحله سوم که استقامت است؛ شکست خوردند و عقب‌نشینی کردند.

استقامت، مهم‌ترین تکلیف مؤمنان
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه استقامت، مهم‌ترین تکلیف مؤمنان است، گفت: تشخیص حق و حرکت به سوی آن، تنها گام‌های آغازین است. سعادت واقعی در استقامت نهفته است. خداوند در آیه ۱۱۲ سوره هود می‌فرماید: «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ، پس همان گونه که مأمور شده‌ای استقامت کن...». وی به روایتی تاریخی اشاره کرد و افزود: روایت شده پس از نزول این آیه، پیامبر(ص) همواره به مسلمانان سفارش می‌کرد «استقامت کنید که زمان عمل است». همچنین نقل شده پس از نزول این آیه، دیگر کسی پیامبر(ص) را خندان ندید؛ چرا که مسئولیت سنگین استقامت بر دوش مسلمانان نهاده شده بود.
آیت‌الله مروی با بیان اینکه نقطه امید دشمنان شکستن استقامت مؤمنان است، خاطرنشان کرد: دشمنان همواره می‌کوشند استقامت مؤمنان را در هم بشکنند. پس از جنگ احد، ابوسفیان به پیامبر(ص) گفت: «سال دیگر در همین مکان، برای گرفتن انتقام کشته‌های بدر با شما روبه‌رو خواهیم شد»، اما هنگام موعد مقرر، مشرکان قریش آماده نبرد نبودند. در این مرحله، تنها برگ برنده ابوسفیان، شکستن مقاومت مؤمنان بود. از این رو، نفوذی‌ها و جاسوسانی به مدینه فرستاد تا با ایجاد ترس و وحشت در دل مسلمانان، مانع از رویارویی آن‌ها با کفار شوند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آن جاسوسان کوشیدند با بزرگ‌نمایی قدرت مشرکان، ترس را در دل مؤمنان بیفکنند. اما مسلمانانِ تربیت یافته در مکتب پیامبر(ص)، با ایمان راسخ و استقامت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کردند. قرآن کریم می‌فرماید: هر چه نفوذی‌ها و جاسوسان دشمن، قدرت نظامی و عِدّه و عُدّه مشرکان را به رخ می‌کشیدند، بر ایمان و استقامت مسلمانان مدینه افزوده می‌شد و می‌گفتند: «قَالُوا حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ، خدا ما را کافی است و او بهترین حامی و کارساز است».
گفتنی است آیین سنتی خطبه‌خوانی یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های مذهبی در حرم مطهر رضوی است که بر اساس وقف‌نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در سال ۱۱۶۰ هجری قمری، همه ‌ساله در شب عاشورای حسینی و شب شهادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
همچنین به‌یاد شهدای جنگ 12 روزه، خیمه شهدای اقتدار ایران اسلامی مزین به تصاویر برخی از مردان، زنان و کودکان شهید حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی، در وسط محل برگزاری مراسم پیش‌بینی و بر فراز آن پرچم سرخ رنگ «یاحسین(ع)» برافراشته شده بود. 

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی