به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی آذرکیش ۹ اسفندماه در گردهمایی راهبران سنجش و رؤسای دبیرخانههای کشوری در سمنان بر ضرورت تحول در فرآیند سنجش و یادگیری در نظام آموزشی کشورمان تاکید و اظهار کرد: تقویت تفکر حل مسأله و تفکر انتقادی در دانشآموزان امری ضروری است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت تحول در فرآیند سنجش و یادگیری در نظام آموزشی و تقویت تفکر حل مسأله و تفکر انتقادی در دانشآموزان تأکید کرد و افزود: باید سواد سنجش در آموزش و پرورش تقویت شود.
وی بر ارتقا کیفیت آموزش و ضرورت تحول در فرآیند سنجش یادگیری، تأکید و تصریح کرد: مدیران و معلمان مدارس باید با همدلی در راستای رفع چالشهای آموزشی کشور تلاش کنند.
وی با تقدیر از میزبانی سمنان در این گردهمایی کشوری اضافه کرد: گروههای آموزشی، بازوان علمی و حلقه واسط برای ارتقا شایستگیهای حرفهای دبیران هستند و در این جمع فرهیخته و اندیشمند گرد هم آمدیم تا با همفکری و همدلی به رفع مشکلات آموزشی کشور و بهبود کیفیت آموزش دانشآموزان بپردازیم و یادگیری مشترک را در دانشآموزان خود که از عوامل کلیدی و تحقق یک سازمان است، ارتقا دهیم.
آذرکیش با ابراز خرسندی از همکاری و همدلی فرهنگیان در راستای تحقق اهداف تحول آموزشی، اظهار کرد: باید با ارتقا توانمندیهای حرفهای و تخصصی معلمان، تغییرات لازم را در فرآیند یاددهی و یادگیری ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از تکنولوژی و روشهای نوین در سنجش یادگیری گفت: سنجش یادگیری باید بهگونهای طراحی شود که دانشآموزان بتوانند یافتههای خود را در زندگی روزمره بهکار برند و این فرآیند نباید جدا از یاددهی باشد؛ بلکه باید همزمان با آن پیش رود.
تقویت کار تیمی و گروهی در سیستم آموزشی/ لزوم تقویت تفکر انتقادی و حل مسأله در دانشآموزان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت ایجاد عدالت آموزشی و تقویت روابط بین گروههای آموزشی تاکید کرد: مشارکت معلمان و دانشآموزان در فرآیند یادگیری یکی از کلیدهای مؤفقیت نظام آموزشی است.
وی با بیان اهمیت یادگیری مشترک و شایستگیهای حرفهای در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: هدف این است که دانشآموزان را به متربیهای فعال تبدیل کنیم که توانایی حل مسائل و تفکر انتقادی را داشته باشند.
آذرکیش با اشاره به چالشهای موجود در نظام آموزشی و ضرورت تغییر رویکردها گفت: باید از روشهای سنتی آموزش فاصله گرفته و به سمت آموزشهای فعال و گروهی حرکت کنیم تا بتوانیم به اهداف آموزشی خود برسیم.
وی با بیان اینکه سؤالِ درست مهمتر از پاسخِ درست است از تمامی دبیران دبیرخانهها و سرگروههای آموزشی خواست تا با استفاده از تجربیات و نظرات یکدیگر به بهبود سیستم آموزشی کشور، کمک کرده و بسترهای لازم را برای تقویت دبیران ایجاد کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تغییر در روشهای تدریس و سنجش میتواند راهگشای آیندهای متفاوت برای دانشآموزان و نظام تعلیم و تربیت باشد.
به گزارش ایسنا در پایان این گردهمایی از جمعی از مسوولان این مراسم و برترینهای آموزش و پرورش کشور با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.
∎