همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: آمارهای سازمان آتشنشانی شهر تهران نشان میدهد در ۱۰ماه اخیر ۱۱۴۰مورد حریق خودرو در پایتخت رخ داده که در این حوادث بیش از یکهزار نفر از شهروندان تهرانی جان خود را از دست دادهاند. بررسیها نشان میدهد خودروهای تولید داخل سهم بسیار بالایی از این حوادث را بهخود اختصاص دادهاند و این امر ضرورت توجه بیشتر به موضوع ارتقای ایمنی خودروهای ایرانی را بیش از پیش نشان میدهد. باتوجه به اهمیت موضوع روز گذشته نخستین همایش بررسی راهکارهای کاهش آتشسوزی خودروها با حضور نمایندگان نهادهای مختلف و خودروسازان داخلی در سازمان آتشنشانی تهران برگزار شد و صاحبنظران نظرها و پیشنهادهای خود را در این حوزه بیان کردند.
خاموشکننده داخل خودروها باید برگردد
قدرتالله محمدی، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران: ارتقای ایمنی خودروها و صیانت از جان شهروندان باید دغدغه ما باشد. در شهر تهران در ۹ماه اخیر هزار نفر بر اثر حریق خودرو جان خود را از دست دادهاند؛ درحالیکه یک خاموشکننده داخل خودرو میتواند جان ۴نفر را نجات دهد. چرا خاموشکننده خودروها حذف شده است؟ خودروهای وارداتی خاموشکننده دارند، اما هنگام ورود به کشور این خاموشکنندهها را برمیدارند و جداگانه میفروشند! این خیانت است. خودروسازان تا به حال فکر کردهاند که اگر در آزادراه اصفهان-شیراز حادثهای برای خودرو رخ دهد تا زمان رسیدن آتشنشانی از شهرهای اطراف چهکسی باید حریق را اطفا کند؟ چند خودروساز تأییدیه ایمنی آتشنشانی دارند؟ هیچکدام. یک کارگاه رنگ خودروساز آتش بگیرد به این راحتی جبران نمیشود. سال آینده بهصورت جدی به این مسئله میپردازیم.
کاهش ۶درصدی حوادث تهران در سال ۱۴۰۳
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران: سالانه ۲۰هزار حریق خودرو در کشور داریم و این آمار بسیار حائز اهمیت است. سیاستهای ما در شورا در موضوع ایمنی، کاهش ریسک و پیشگیری است. در ۲دهه گذشته آمار حریق در تهران هر سال یکدرصد افزایش داشت. در ابتدای این دوره سیاست شورا بر این قرار گرفت که در ۲سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱رشد آمار متوقف و در سالهای ۱۴۰۲و ۱۴۰۳این آمار کاهشی شود. با تغییر رویکرد سازمان آتشنشانی و پیگیری این سیاستگذاری در اجرا موفق شدیم در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ازآن ۶درصد کاهش حوادث داشته باشیم.
کاهش حوادث آتشسوزی یک مسئولیت مدنی است
ولیالله مهبودی، معاون دادستان تهران: همکاری و همیاری همه دستگاهها و ارگانها برای همکاری و کاهش حوادث آتشسوزی خودروها یک ضرورت است. کاهش حوادث آتشسوزی خودروها نهتنها یک خواسته عمومی، بلکه مسئولیت مدنی است و سازمانهای امدادی، اجرایی و صنعت خودروسازی باید در این زمینه با هم همکاری داشته باشند تا با توان جمعی بتوانند شرایط بهتری را فراهم کنند. قوه قضاییه در زمینه سلامت و آرامش مردم آماده هرگونه اقدام و ورود به مسائل مرتبط با ایمنی عمومی است و این همایش پلی برای همافزایی کاهش حوادث و ارتقای ایمنی جادهها تلقی میشود.
رسیدگی به حریقهای جادهای متولی مناسب ندارد
سردار محمدباقر سلیمی، جانشین رئیس پلیس راهور کشور: بهطور میانگین سالانه حدود ۲۰هزار جانباخته در حوادث جادهای وجود دارد. دهه ۹۰این آمار با واقعی کردن قیمت سوخت، واردات خودروی ایمن، اجباری کردن کمربند ایمنی و بهبود قوانین کاهش یافت، ولی مجددا وارد فاز افزایش شدیم. در ۱۱ماه گذشته حدود ۱۸۱تصادف منجر به حریق در کشور داشتیم که ۳۲۰وسیله نقلیه درگیر حریق شدند و ۱۹ نفر در این حوادث سوختند. رسیدگی به سوانح منجر به حریق در شهرها برعهده آتشنشانی شهرهاست، اما تصادفات مربوط به جادهها هیچ متولی خاصی ندارد. این وظیفه به سازمان شهرداریها و دهیاریها واگذار شده، اما این نهادها امکانات و تجهیزات کافی ندارند.
خودروسازان از استانداردهای ایمنی غافل نمانند
کامران عبدولی، معاون پیشگیری و عملیات سازمان آتشنشانی: خودروها به واسطه فراهم بودن گرما، ماده سوختنی و اکسیژن در آنها، ۳ضلع مثلث آتش را دارند و بمب متحرک محسوب میشوند. آمارها نشان میدهد در یکسال گذشته بیش از ۷۰درصد موارد حریق خودرو مربوط بهخودروهای تولید داخل بوده است؛ از اینرو تجهیز خودروها به خاموشکننده یک الزام است و صنعت خودروسازی نباید از استانداردهای ایمنی غافل بماند. در بسیاری از کشورهای جهان، خودروهای سنگین به این سیستم جعبه آتشنشانی(فایرباکس) مجهز هستند، اما ما از این تجربه استفاده نمیکنیم.