شناسهٔ خبر: 71597773 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گردشگری؛ کارآفرینی و توسعه پایدار

«سعید ترابیان کارآفرین حوزه گردشگری»

صاحب‌خبر -

ایران را در جهان به چه می‌شناسند؟ مصر را به چه می‌شناسند؟ یونان را به چه می‌شناسند؟ بین‌النهرین در کجاست؟ اهرام ثلاثه کجا هستند؟ تمدن هلیل‌رود در کجاست؟ مجموعه آکروپولیس، آگورای باستانی، شهر باستانی دلفی در کجای جهان هستند؟ کتیبه‎‌های گنجنامه، تخت جمشید، بیستون در کجای این جغرافیا قرار دارند؟ این‌ها آیا ظرفیت نیست؟ آیا این نمی‌تواند برای هر کشوری مانند نفت و محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنایع وابسته، صنعت و تولید، معدن و صنایع معدنی ارزآوری کند؟

آیا کتیبه‌های گنجنامه نمی‌توانند مانند یک معدن کاربرد و کارکرد اقتصادی داشته باشند؟ معدن چند سال می‌تواند مواد خام و اولیه به بهره‌بردار بدهد؟ ۱۰ سال ۵۰ سال ۱۰۰ سال؟ بالاخره یک روز تمام می‌شود!

کتیبه‌های گنجنامه متعلق به چه سالی است؟ داریوش در فاصله سال‌های ۵۲۲ تا هنگام مرگش در ۴۸۶ پیش از میلاد دستور به حک این کتیبه داده است! امسال ۲۰۲۵ میلادی است!چند سال گذشته؟ چند معدن داریم که بتواند این مدت مواد اولیه داشته باشد؟

این‌ها را در مقدمه گفتم که برسم به اینجای داستان، که ما باید برای کارآفرینی در حوزه گردشگری احترام و ارج و اجر ویژه‌ای قائل باشیم! چرا؟ چون اوست که هم فرهنگ را حفظ می‌کند، هم تاریخ را پاس می‌دارد، هم به محیط زیست احترام می‌گذارد، هم بانی انتقال تمدن است، و هم کارآفرینی می‌کند، شغل ایجاد می‌کند، ارزآوری می‌کند و هزار اتفاق مثبت دیگر در پی دارد.

۱ – اشتغالزایی و ایجاد فضای کسب و کار: بخش اول که شغل در آن ایجاد می‌شود حمل و نقل است، مسافر در شبکه ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی و ... . دومین بخش که در آن شغل ایجاد می‌شود اسکان است. هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های رسمی، اقامتگاه‌های بومگردی و ... برای‌شان اشتغال ایجاد می‌شود. بخش غذا، بخش تورگردانی و ... سایر بخش‌هایی است که در آن‌ها اشتغال ایجاد می‌شود.

۲ – توسعه‌ محلی، ملی و بین‌المللی: کارآفرینی در گردشگری باعث جذب سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های محلی می‌شود. این مسئله می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مناطق گردشگرپذیر کمک کند. با توسعه محلی، منطقه هم مورد توجه قرار می‌گیرد. منطقه که توسعه پیدا کند، فضای ملی هم تحت تاثیر فضای اقتصادی در گردشگری قرار خواهد گرفت و نام ایران در حوزه بین‌الملل در بخش گردشگری دارای نام و آوازه‌ای مناسب‌تر می‌شود.

۳ -  حفظ و ارتقاء فرهنگ و میراث، آداب، رسوم، عادات فرهنگی: کسب‌وکارهای گردشگری می‌توانند به حفظ و نمایش فرهنگ و میراث محلی کمک کنند. وقتی گردشگر می‌آید در پی اتفاقات بومی هستند، در پی لباس و فرهنگ و موسیقی و هنر و صنایع دستی و .. هستند. این کسب‌وکارها از طریق ارائه تجارب فرهنگی و تاریخی به گردشگران، به ارزش‌گذاری و نگهداری از این منابع کمک می‌کنند.

۴-  توانمندسازی جوامع محلی: توانمندسازی جامعه محلی، باعث می‌شود که اشتغال پایدار ایجاد شود. اتفاق دیگر این است که کارآفرینی در حوزه گردشگری باعث تنوع در اقتصاد محلی می‌شود و این تنوع می‌تواند در برابر نوسانات اقتصادی و بحران‌ها مقاوم‌تر باشد.

۵  - ارتقاء کیفیت خدمات و زیرساخت: هر گردشگر سلیقه‌ای دارد، برای اینکه بشود هر نوع سلیقه‌ای را جذب کرد باید متنوع و با کیفیت عمل کرد. تنوع زیرساخت می‌خواهد و خدمت، نیازمند به دقت و ظرافت و تجربه دارد. رقابت در کسب‌وکارهای گردشگری باعث افزایش کیفیت خدمات می‌شود. این امر موجب جذب بیشتر گردشگران و رضایت آن‌ها می‌شود.

این موارد به علاوه بسیار از موارد دیگر، باعث می‌شود کارآفرینی در حوزه گردشگری مهم باشد. تمرکز بر گردشگری، می‌تواند استان و کشور را متحو ل کند.

برچسب‌ها: