نشست خبری دومین رویداد ملی پادکست فارسی با حضور اصحاب رسانه در کتابخانه جندی شاپور ایران مال برگزار شد. این دوره از مسابقات که تمرکز ویژهای بر موضوع اعتیاد دارد، با معرفی بخشهای جدید و جذابی همراه بوده است تا گامی در جهت رشد و توسعه پادکست فارسی در کشور بردارد.
جوایز و معیارهای داوری
«فرزاد حسنی»، سفیر این رویداد، اعلام کرد که هیات داوران این دوره معیارهای جدیدی برای ارزیابی آثار در نظر گرفتهاند. این معیارها شامل طراحی کاور، کیفیت سکوهای انتشار، محتوا و استقبال مخاطبین است. او همچنین به اهمیت خلاقیت و نوآوری در تولید پادکستها اشاره کرد.
باشگاه پادکسترهای جوان
«دکتر وحید اسدی»، مدیر رادیو جوان و دبیر این رویداد، توضیحاتی در مورد روال اجرای دومین دوره این رویداد ارائه دادند و درباره باشگاه پادکسترهای جوان به عنوان بازوی آموزشی و توسعه این صنعت، توضیح داد: «این باشگاه با عمر یک ساله خود توانسته بیش از ۱۵۰۰ عضو جذب کند. افراد برجستهای مانند احمد فیاض، اسماعیل باستانی و خانم احمدوند نقش مهمی در توسعه این مجموعه داشتهاند.»
«احمد فیاض» نیز در این رویداد گفت: «باشگاه پادکسترهای جوان فضایی برای تعامل حرفهای میان پادکسترها فراهم کرده است. خرد جمعی میتواند به رشد پادکست فارسی کمک کند و این رسانه را به ابزاری مؤثر برای ایجاد تصورات خلاقانه در ذهن مخاطب تبدیل کند.»
بخش ویژه اعتیاد
«اسماعیل باستانی»، برنامه ساز رادیو و عضو هیات داوران، به بخش ویژه این دوره که به موضوع اعتیاد اختصاص دارد، اشاره کرد. او توضیح داد که پایین آمدن سن اعتیاد و گسترش مصرف مواد مخدر در جامعه از دلایل انتخاب این موضوع بوده است: «پادکست میتواند نقش مهمی در آگاهیبخشی درباره این آسیب اجتماعی ایفا کند.»
مدیرعامل شنوتو: پادکست جای خود را در میان برندها باز کرده است
«امیرحسین مددی»، مدیرعامل شنوتو و عضو هیات داوران، درباره استانداردهای تولید پادکست گفت: «استمرار یکی از عوامل موفقیت پادکست است و نباید هر فایل صوتی درباره یک موضوع هیجانانگیز را پادکست دانست.» او همچنین به چالش درآمدزایی در این صنعت اشاره کرد و گفت: «با وجود تمام مشکلات اقتصادی، پادکست توانسته جای خود را در میان برندها باز کند. باید به دنبال مدلهای پایدار درآمدزایی باشیم.»
مددی با اشاره به موضوع جذب سرمایه در حوزهٔ تولید پادکست گفت «روش اصلی درآمدی پادکستها از طریق جذب حامی است. اما رسانهها و آژانسهای تبلیغاتی هم باید برای چرخهٔ درآمدزایی پادکست به عنوان یک رسانه جدید توجه ویژه ای داشته باشند. به خصوص که مخاطب پادکست به طور معمول طبقه تاثیر گذار جامعه است.»
ژانر مورد علاقه مخاطبان
طبق اعلام علی بیاگویی پادکست های تاریخی بخاطر علاقمندان زیاد، تولیدلت بیشتری هم دارند. امیر حسین مددی معتقد بود که اگر بین موضوعی که بین همه شنودگان پادکست اعم از ایرانی و خارجی بیشترین علاقمندی را به خود جلب کرده، جنایی میباشد. صفاریان پور نیز با تایید گفته های هر دو داور ژانر توسعه فردی را نیز بسیار پر طرفدار برشمرد . او تأکید کرد که اسپانسرها به پادکستهای بلندتر (بیش از ۵۰ دقیقه) علاقه دارند و این موضوع بر تولیدکنندگان تأثیر میگذارد.
آماری از آثار و شرکتکنندگان
طبق اعلام علی بیاگویی از اعضای هیات داوران، بیش از ۲۱۷ اثر برای این دوره از مسابقات ارسال شده است که بیش از نیمی از آنها شرایط حضور در مسابقه را دارند. جالب اینکه سهم خانمها و آقایان در این آثار تقریباً برابر است. «سیاوش صفاریانپور» در این نشست تأکید کرد که پادکست به عنوان ابزاری مهم برای مخاطبان شناخته میشود و برخلاف بسیاری از محتواهای کوتاه و سریع، مخاطبان پادکست معمولاً زمان بیشتری برای گوش دادن اختصاص میدهند.
مراسم اختتامیه و جزئیات برگزاری
مراسم اختتامیهٔ این رویداد که به صورت یک ماراتون از مهر ماه آغاز شده با اعلام اسامی برگزیدگان، بهمنماه برگزار خواهد شد. «دومین رویداد ملی پادکست فارسی» از ۱۶ مهر ماه تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳ با دبیری اجرایی «وحید اسدی» و مشارکت رادیوی جوان و با حضور «فرزاد حسنی» بهعنوان سفیر، و گلاره عباسی ، محیا ساعدی، علی بیاگویی، احمد فیاض، سعید معدن کن، امیر حسین مددی و سیاوش صفاریان پور در هیئت داوران پذیرای آثار شرکتکنندگان می باشد.
چشمانداز آینده پادکست
«سیاوش صفاریانپور» در پایان این رویداد گفت: «پادکست به تدریج جایگاه خود را در فضای تبلیغاتی و رسانهای پیدا کرده است. این رسانه نه تنها ابزار ارتباطی قدرتمندی است، بلکه میتواند به خلق محتواهای عمیق و تأثیرگذار کمک کند.»
این نشست، با تأکید بر نقش پادکست در ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ عمومی، نویدبخش آیندهای روشن برای این رسانه در ایران است.
∎