به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا عارف امروز _یکشنبه نهم دی_ با سرمایهگذاران و بهرهبرداران آزادراههای کشور دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار همچنین دبیر هیئت دولت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند.
معاون اول رئیسجمهور پس از شنیدن گزارشها و پیشنهادهای فعالان بخش آزادراهی کشور گفت: واقعیت این است که در سه دهه گذشته، کارهای بسیار ارزشمندی در بخش زیربنایی راهها صورت گرفته است که موجب شده است وضعیت ما در این حوزه، نسبت به ۳۰ سال گذشته قابل مقایسه نباشد و آنچه که امروز داریم توان و ظرفیت کشور در حوزه طراحی و اجرای آزادراهها با مشارکت بخش خصوصی را نشان میدهد، آزادراه تهران-شمال، با تونلها و جادههایی که در آن ساخته شده، موجب غرور و افتخار است.
وی افزود: تمام دولتها در بخش راه، همیشه نقش حمایتی داشتهاند و به یاد ندارم که با مقامات کشورهای خارجی (مرتبط با این حوزه) دیداری داشته باشم، اما بحثی از سدسازی، پلسازی و راهسازی نشده باشد.
اجرای کار را به بخش خصوصی واگذار کنید
عارف در ادامه این جلسه به ذکر خاطراتی از حضور در جمع فعالان ساخت و نگهداری آزادراهها پرداخت و با تشکر از وطندوستی و فداکاری آنها با وجود مشکلات مالی گفت: هنگام ساخت یکی از آزادراههای اصلی کشور، در حالی که جاده زیرسازی شده، اما هنوز آسفالت نشده بود، برای بازدید به آنجا رفتیم، در حال بازدید بودیم که متوجه فردی شدیم که با پیکان نان تازه از قزوین برای کارگران آورده بود و مشغول توزیع آن بود، یکی از مسئولان وی را معرفی کرد و گفت که ایشان پیمانکاری هستند که مسئولیت ساخت این قطعه از آزادراه را برعهده دارند، برایم بسیار غرورآفرین بود که پیمانکار با وجود آنکه بابت کاری که انجام داده بود از دولت، طلب داشت، اما کار را رها نکرده بود و با اشتیاق و علاقه کار را ادامه میداد.
وی در ادامه به بیان خاطره دیگری پرداخت و گفت: در یکی از جادههای اصفهان، مشکلی پیش آمده بود و برای بازدید به آنجا رفته بودیم، مدیران دولتی به من گفتند که پیمانکار مبلغ زیادی از دولت طلب دارد و امکان دارد اعتراضهایی داشته باشد، وقتی به آنجا رسیدیم پیمانکار را دیدم و پس از احوالپرسی به ایشان گفتم میدانم که مبلغ سنگینی طلب دارید، گفت نه طلبی ندارم، وظیفهام است که با کیفیت خوب کار کنم، این هم نگاه غرورآفرین پیمانکار دیگری بود که به عشق ایران و وطنش کار میکرد.
حامی بخش خصوصی هستیم
معاون اول رئیسجمهور در ادامه گفت: ما وقتی این عشق و علاقه به ایران را در این بخش میبینیم، با تمام توان برای پیشرفتش تلاش خواهیم کرد و حتی وقتی بین بخش دولتی و بخش خصوصی رقابتی وجود داشته باشد، بهطور حتم طرف بخش خصوصی میایستیم.
وی افزود: کار شما اولویت ذاتی دولتهاست، به دلیل کاهش تلفات انسانی و کاستن از سوخت مصرفی و تأثیر آن در محیط زیست و همینطور صرفهجویی در وقت و هزینه شهروندان و دیگر مزایای آن، با هر شاخصی که در نظر گرفته شود، باز هم صرفه دولتها با ساخت آزادراه است، اما به هر حال منابع دولت هم محدود است.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه گفت: اتمام آزادراه تهران- شمال یکی از اولویتهای اصلی ماست، ما قصد داریم کاری که ۳۰ سال طول کشیده است را در این دولت تمام کنیم و به سرانجام برسانیم.
نقشی ماندگار بر نقشه ایران
وی در ادامه خطاب به حاضران در جلسه گفت: با وجود تنگناها و مشکلات مالی و مسائلی که وجود دارد، اما شما به بزرگی کارتان و خدمتی که به وطن میکنید، فکر کنید، اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد در کاهش تلفات نقش دارید خدمتی است که با پول قابل ارزشگذاری نیست، شما تنها کار اقتصادی نمیکنید، بلکه به وطنتان خدمت میکنید.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه افزود: ما در این حوزه نیاز به قانون جدیدی نداریم اما در هر موردی که نیاز به همکاری دولت باشد، پای کار هستیم و با تمام قدرت و توان، حمایت میکنیم و خواهیم دید که تا پایان دولت چهاردهم چند پروژه بزرگ آزادراهی را به نتیجه خواهیم رساند.
در این نشست، یک نفر از پیمانکاران و بهرهبرداران بزرگ آزادراهی کشور، با گلایه از اینکه طی دههها، همیشه بیش از ۱۵ مشکل تکراری بیان شده و به نتیجه نرسیده است، گفت: در جلسهای که امروز با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، شش مورد از مشکلات حل شد و امیدواریم که در این دولت برای سایر مشکلات نیز چارهاندیشی شود.