به گزارش ایلنا، فرزانه صادق ضمن اشاره به هدفگذاری افزایش ۴۰ میلیون تن ترانزیت گفت: لزوم جهش چه در کریدورها و چه ناوگان حملونقل یک امر مسلم و استراتژیک در بدنه وزارت راه و شهرسازی است که اولویت با کریدورهای بینالمللی از جلفا و سرخس تا بندرعباس و آستارا است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور پزشکیان در خصوص تکمیل کریدورها و سپس تکمیل شبکههای آزادراهی، بزرگراهی و راه روستایی گفت: با توجه به محدودیت منابع در این خصوص نیاز به اولویتبندی داریم، در عین حال حجم مطالبات نیز چه در بحث تکمیل و چه بهرهبرداری زیاد است.
صادق با اشاره به استفاده از سرمایهگذاری و توسعهگری گفت: در توسعه آزادراهها به دنبال استفاده از سرمایههای بخش لجستیک هستیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از برنامهریزیها برای تکمیل زیرساختهای لجستیک و اتصال شقوق صنعت، معدن و کشاورزی با حوزه حمل و نقل گفت.
انجام مذاکرات متعدد با کشورهای همسایه برای افزایش ترانزیت
صادق تاکید کرد: نحوه دیپلماسی ایران با کشورهای همسایه در افزایش ترانزیت بسیار موثر است و در این خصوص طی سه ماه اخیر مذاکرات موثری در کمیسیونهای مشترک با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه انجام شده است.
عضو کابینه دولت چهاردهم در خصوص کریدورهای ریلی توضیح داد: ۱۰ درصد کالای کشور از شبکه ریلی جابهجا میشود که این آمار باید افزایش یابد. تحقق این موضوع به تجهیز و تکمیل ناوگان ریلی وابسته است که البته حوزه حمل و نقل در اولویتهای دولت چهاردهم قرار دارد.
صادق در قسمت دیگری از صحبتهایش به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریا محور و برنامهریزی گسترده با سرفصل مذکور اشاره کرد و گفت: صادقانه بگویم توسعه در کشور ما زمانی سرعت میگیرد و به شکوفایی خواهد رسید که در حوزه حمل و نقل و سایر حوزهها توجه ویژهای به سند دریا محور و اقتصاد و معیشت دریا محور داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به دستاوردهای جدید وزارت راه و تفاهمات صورت گرفته سازمان بنادر و دریانوردی با بخش خصوصی به میزان ۹۳ همت و ایجاد و بسترسازی و جذابیت برای بخش خصوصی اشاره کرد.
صادق به انعقاد ساخت ۲۶ شناور خدماتی دریایی و قرارداد با نیروی دریایی ارتش، سپاه، وزارت دفاع و بخش خصوصی اشاره و تاکید کرد: انعقاد قرارداد جدید سرفصل جدیدی در معیشت بندرنشینان و امید به حضور موثر نظامیان جمهوری اسلامی در تولیدات بنادر و دریانوردی است.
وی افزود: علی رغم وجود محدودیتها و تحریمهای ظالمانه و یک طرفه از پای ننشستهایم و به کمک غیورمردان سپاه، ارتش و نیروهای مسلح و ظرفیتهای بخش خصوصی در سواحل جنوب و شمال ایران به دنبال تولیدات در بستر ظرفیتهای اقتصاد دریا محور هستیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به آیین نامههایی برای جذب سازندگی در سواحل مکران اشاره کرد و گفت: مکانیابی شهرکها و شهرهای جدید در سواحل شمال و جنوب و سواحل مکران از اقدامات جدید وزارت راه و شهرسازی است.
صادق در پاسخ به این سوال که ناوگان کنونی حمل و نقل عمومی کشور تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای کشور است، گفت: ما کمبود مشهود در ناوگان حمل و نقل جادهای را قبول داریم و این مسئله در زمانهای خاصی از سال به ویژه راهپیمایی اربعین و مراسمهای مورد استقبال مردم بارز است، در ناوگان ریلی هم به لحاظ تولید واگن و لوکوموتیو دچار کمبود هستیم و البته در ناوگان هوایی تحریمها مشهود است.
وی ادامه داد: به زودی اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در حوزه ناوگان هوایی خواهید دید، قطعا تحریمها وجود دارد اما درصدد آن هستیم تا با تشکیل کنسرسیومهایی بخشی از نیاز ناوگان هوایی را حل و فصل کنیم و البته سیاست بعدی ما در خصوص تعمیرات ناوگان است.
توافق با وزارت صمت برای واردات ناوگان ریلی
صادق همچنین از توافقاتی با وزارت صمت و هماهنگیهای صورت پذیرفته برای واردات با هدف افزایش توان ناوگان ریلی خبر داد و از ترغیب بخش خصوصی گفت.
وی افزود: به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت صنایع و معادن برای حمل کالا و بار و تکمیل جاده و ناوگان استفاده شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان تصریح کرد: به خوبی آگاهم و میدانم که مطالبات در حوزه مسکن و حملونقل زیاد و تحقق این مطالبات نیز زمان بر است اما در ظرفیتهای قانونی برنامه هفتم توسعه بسیاری از موارد دیده شده است. وزارت راه به دنبال جذب منابع و تسهیلات برای رفع محدودیتهاست و از به کارگیری تمام ظرفیت ها استقبال میکند.