شناسهٔ خبر: 70365811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

آغاز مسافرگیری تراموا از بهار آینده

صاحب‌خبر -

شهردار تهران اعلام کرد که با متولیان امر در دولت صحبت کردیم که اگر شمال تهران و کوه های آن را در اختیار شهرداری قرار دهند می توانیم با کاشت درختان مثمر و ایجاد فضای سبز هم هوای تهران را پاک تر کنیم و هم جلوی سیلاب در رود دره ها را بگیریم.

آغاز مسافرگیری تراموا از بهار آینده
تین نیوز |

شهردار تهران اعلام کرد که با متولیان امر در دولت صحبت کردیم که اگر شمال تهران و کوه های آن را در اختیار شهرداری قرار دهند می توانیم با کاشت درختان مثمر و ایجاد فضای سبز هم هوای تهران را پاک تر کنیم و هم جلوی سیلاب در رود دره ها را بگیریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به مشکل آلودگی هوای تهران اظهار کرد: درخصوص هوای پاک برنامه ریزی جامعی در سه حوزه زیست محیطی، فنی و عمرانی و حمل و نقل داریم. البته در بحث هوای پاک ۲۳ دستگاه مسئولیت دارند اما ما در شهرداری مسئولیت های خود را می پذیریم و حاضریم به دیگران نیز کمک کنیم. 

وی با بیان اینکه در بحث عمل به وظایف خودمان در شهرداری نسبت به هوای پاک نمره خوبی دریافت می کنیم، افزود: ۸۳ درصد از آلاینده های گازی و ۶۱ درصد از آلاینده های ذرات به وسیله وسایل نقلیه متحرک ایجاد می شود که اگر برنامه ریزی درست برای آن انجام دهیم می توانیم آن را کاهش دهیم. از این ۸۳ درصد آلایندگی وسایل متحرک، حدود ۳۷ درصد آن مربوط به خودروهای شخصی و ۲۱ درصد مربوط به موتورسیکلت ها است. همچنین تاکسی ها ۹ درصد، وانت ها ۹ درصد، اتوبوس ها ۶ دهم درصد و مینی بوس ها هم ۹ درصد را به خود اختصاص می دهند. 

زاکانی ادامه داد: ۶۶ درصد تردد در سطح شهر تهران به وسیله خودروهای شخصی و ۳۴ درصد نیز باذحمل و نقل عمومی انجام می شود و در واقع بخش عمده ای از هوای تهران توسط خودروهای شخصی آلوده می شود. به همین منظور تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش سفر را دنبال کردیم و  در بحث اتوبوس با کمبود زیادی مواجه هستیم. ۵۲۵۵ اتوبوس در این دوره خریداری و یا کارسازی شده که هزار و اندی دستگاه از آن وارد خطوط شده است. ضمن اینکه ما حرکت را به سمت برقی سازی بردیم و ۳ هزار اتوبوس برقی و ۲۷۶۵۰ تاکسی برقی نیز در خریدهای مان داریم.

وی با بیان اینکه ۱۱۸۴ واگن مترو از بهمن ماه به نوبت وارد خطوط می شوند، عنوان کرد: امیدواریم با حجم بالای اتوبوس و تاکسی بتوانیم چهره شهر را در بحث حمل و نقل عمومی عوض کنیم. در بحث توسعه خطوط مترو هیچ وقت به اندازه این دوره فعالیت نشده بود. ما در ۷ خط ۲۵۴ کیلومتر خطوط مترو داشتیم اما الان ۳۰۸ کیلومتر خطوط مترو داریم و ۱۷ ایستگاه اضافه کردیم . خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ را شروع کردیم و درباره خط ۱۱ نیز کارهای قرارداد آن را در حال انجام داریم. بنابراین جلوتر از زمانبندی ها هستیم.

تبدیل ۷۸۳ کیلومتر مسیر شهروندان به ۵۳ کیلومتر با اصلاح ۹۸ تقاطع غیرهمسطح 

زاکانی در ادامه بیان کرد: ۹۸ اصلاح تقاطعی را در تهران دنبال می کنیم که ۷۸۳ کیلومتر مسیر شهروندان را به ۵۳ کیلومتر تبدیل می کند و در روز یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد. سال آینده پایان اصلاح تقاطع ها خواهد بود. ۳۴ مورد آن انجام شده و ۲۶ مورد آن در حال ساخت است و سال آینده همه این اصلاح تقاطعات تکمیل می شود. همچنین آزادراه شهید شوشتری را در بحث فنی و عمرانی داریم که ۹.۲ کیلومتر آن تا پایان این دوره افتتاح می شود و علاوه بر این پروژه های شهید شوشتری و بال غربی یادگار را نیز داریم.  

پیشنهاد کاشت درختان مثمر توسط شهرداری در کوه های شمال تهران به دولت

شهردار تهران گفت: در توسعه فضای سبز موفق شدیم در این سه زمستان، ۴۷۵۰ هکتار فضای سبز پیرامونی و ۶۵۰ هکتار فضای سبز داخل شهر را افزایش دهیم. با متولیان امر در دولت صحبت کردیم که اگر شمال تهران و کوه های آن را در اختیار شهرداری قرار دهند می توانیم با کاشت درختان مثمر و ایجاد فضای سبز هم هوای تهران را پاک تر کنیم و هم جلوی سیلاب در روددره ها را بگیریم.

وی با بیان اینکه در عرض ۲۵ سال ۱۱۸۱ واگن برای خطوط داشتیم و قرارداد ۱۱۸۴ واگن را سال گذشته بستیم، یادآور شد: ۱۱۳ دستگاه از این ۱۱۸۴ دستگاه، تولید داخل است که در واقع ۸۵ درصد آن داخلی است و مجوزهای آن اخذ شده و اولین رام آن ۶۰ هزار کیلومتر آزمایش شد و از بهمن ماه رام دوم و رام سوم در اسفند و رام چهارم نیز در ابتدای سال آینده وارد مدار می شود. این یک جهش بزرگی است که شهرداری، مپنا، جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی ان را دنبال کردند. ۴۰ شرکت دانش بنیان در این مساله فعالیت داشتند.

زاکانی ادامه داد: یک قراردادی از سابق با چین داشتیم که مربوط به همان ۱۱۸۱ واگن خطوط بود و ۱۱۸۴ واگن را مجددا کارسازی کردیم. این واگن ها ظرف سه سال وارد تهران می شود. ۸ رام کامل در ابتدا می آید، ۱۰ رام در بحث قطعات بزرگ می آید و درباره الباقی، لوازم آن به تهران می آید و ما در آن شریک چینی ها خواهیم بود و این درواقع انتقال تکنولوژی است. اقداماتی که در این مدت انجام شده نظیر ندارد. گرچه به واسطه فاصله با وضع مطلوب ما همچنان شرمنده مردم هستیم.

تا ماه آینده تاکسی های جدید وارد مدار خدمات رسانی می شوند

شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروهای بی کیفیت زیادی در شهر داریم، اضافه کرد: تدبیر ما در شهرداری نوسازی و برقی سازی است. خودمان واردکننده خودرو شدیم و خودروهای با کیفیت و مناسب وارد کشور می کنیم که الان در حال برچسب گذاری است و تا ماه آینده با یک چهره دیگری از تاکسی ها و خودروها در شهر مواجه خواهیم شد. با تفاهم خوبی که با وزرای صمت، نیرو، نفت، سازمان برنامه و محیط زیست تنطیم شده، بخش عمده ای از آن را متقبل می شویم و ما به ازای آن از امکانی که در ماده ۱۲ برای صرفه جویی وجود دارد استفاده می کنیم و رانندگان با پرداخت مبلغی کم، یک خودروی با کیفیتی که بالغ بر ۳ میلیارد قیمت دارد را صاحب می شوند.

آغاز مسافرگیری تراموا از بهار آینده

وی با بیان اینکه تراموا وارد شده و از گمرک بارگیری خواهد شد، اظهار کرد: تراموای ما چرخ لاستیکی و ۴۲ متر است. دو رام تراموا آمده تا با اینها زیرساخت های خودمان را ایجاد کنیم. تراموا یک دهم مترو قیمت دارد و دو سوم مترو مسافر حمل می کند. ضمن اینکه به کنده کاری در زیر ساخت نیاز ندارد و میانگین عمر آن ۳۰ سال است. زیرساخت ها و ایستگاه ها و بخش شارژ آن مهیا شده است. از قبل از عید تست های آن شروع می شود و بعد از عید مسافر گیری می کند. 

زاکانی با بیان اینکه هر کیلومتر مترو حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: از بهمن ماه، هر ماه سه رام قطار شامل ۲۱ واگن اضافه می کنیم. در بحث مترو مدل جدیدی را برای اولین بار به کار می بریم که بر اساس آن شرکت داخل با پشتیبانی منابع خارجی آن را می سازد و ما در شهرداری مبلغ آن را تسویه می کنیم. 

شهردار تهران با بیان اینکه امیدوایم از سال آینده به سمتی برویم که معضل ترافیک تهران را حل کنیم ، افزود: مثلا در بزرگراه همت خطوطی را طراحی کردیم که هم اتوبوس پرسرعت حرکت کند و هم ون ها و اتوبوس هایی که انتها و ابتدای مسیر آن اعلام می شود و مردم بتوانند صندلی های آن را رزرو کنند. همچنین در این خطوط خودروهایی که تک سرنشین نیستند نیز می توانند تردد کنند و احتمالا این مدل به سایر خطوط و بزرگراه ها هم کشیده خواهد شد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در بحث ساختمان های ناایمن، دستگاه ها مشکلات و تقصیرها را به گردن یکدیگر می اندازند اما ما از این مساله استقبال کردیم و سال گذشته تیمی را شامل چند دستگاه تشکیل دادیم. نتیجه آن شد که ۱۶ هزار ساختمان بالای ۶ طبقه را هدف گذاری و ۶ هزار مورد آن را پایش کردیم. از این تعداد در مورد حدود ۴ هزار ساختمان به نتیجه نهایی رسیدیم. ساختمان هایی که آسیب پذیری بالایی دارند باید نوسازی شوند و بخشی از ساختمان ها نیز با حکم دادستانی پلمب شدند. 

راهکار حل مشکل مسکن در کشور نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار است

زاکانی عنوان کرد: ۹۳۰ هزار پلاک در تهران داریم که به تعبیری حدود دو،پنجم آن ناپایدار است و نیاز به نوسازی دارد. برای این مساله هم ایده داریم تا مردم مسکن ارزان و با کیفیت داشته باشند و آن توجه به بافت فرسوده و ناپایدار است. هر دولتی که در بافت فرسوده سرمایه گذاری کند مردم را نجات می دهد. از طریق بافت فرسوده می تواند با مشوق مردم را دارای مسکن کند، یک طبقه مشوق ۷۰ درصد مطلوبیت در بحث نوسازی ایجاد می کند و حتی مسکن اجتماعی را می تواند ایجاد کند. در کمیسیون ماده پنج احکامی را برای بافت فرسوده و ناپایدار از طریق بازگشت به طرح تفصیلی سال ۹۱ دنبال کردیم و ۱۸۰۰ واحد فرسوده سال گذشته نوسازی شدند. در واقع راه حل مشکل مسکن در کشور از طریق نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار خواهد بود. 

همه باید به دولت کمک کنند تا مشکل ناترازی انرژی حل شود

شهردار تهران با اشاره به اینکه در بحث ناترازی انرژی و پویش مطرح شده از سوی رئیس جمهور، مردم لبیک خوبی گفتند، بیان کرد: با کاهش دو درجه ای دما، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمتر مصرف می شود و این گاز می تواند به بخش صنعت اختصاص پیدا کند. همه باید به دولت کمک کنند که مشکل ناترازی انرژی حل شود.

وی افزود: این ناترازی از سابق بود، در دهه ۹۰ در تابستان ها در انرژی کم می آوردیم اما سال های گذشته در زمستان هم این اتفاق افتاد و امسال به شدت این ناترازی را داریم. شاید در دهه ۹۰ کم کاری در توسعه زیرساخت ها صورت گرفت و چوب این کم کاری را دولت شهید رئیسی و دولت آقای پزشکیان می خورند. بخشی از این ناترازی ها به خاطر موضوع قاچاق است که اهتمام دولت برخورد با آن است. مثلا روزی ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین قاچاق می شود. برای حل کمبود بنزین، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت مجوز داده شده که بتواند بنزین وارد کند.

زاکانی ادامه داد: شدت مصرف انرژی بالا است. از ۸۴۰ میلیون مترمکعب که مصرف می شود، ۶۰۷ میلون مترمکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری است و در واقع بیش از نصف آن مربوط به مصرف خانگی است. در بنزین نیز خودروهای شخصی بیشترین مصرف را دارند و عمده برق نیز در بخش خانگی مصرف می شود. برای حل این مشکلات باید راندمان نیروگاه ها را بالا ببریم و شرایط مطلوب برای نیروگاه ها ایجاد کنیم و باید بتوانیم مصرف مان را منطقی کنیم. مثلا تهران ۳۳۰ هزار شعله برق دارد اگر این را تبدیل به چراغ های۲۰ وات کنیم هم نور بیشتر داریم و هم ۵۸ مگاوات صرفه جویی می شود. دو هفته قبل تفاهم اولیه ای در این مورد انجام شد. کارهای بلند مدت در مورد نیروگاه هاست و کارهای کوتاه مدت مربوط به مواردی مانند چراغ هاست.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مشکل کشور به دست مردم حل می شود، خاطرنشان کرد: راه حل اصلی این است قدرالسهم مصرف سال خانگی بنزین، گاز و برق را به سرانه خانوار تقسیم کنیم. بنزین ۸ واحد، گاز ۳ واحد و برق یک واحد آلایندگی ایجاد می کند. نسبت به هر فرد افق را معلوم می کنیم و هر نفر در طول سال می تواند ۷۲۰۰ واحد آلایندگی ایجاد کند. هر چقدر این را کم کند ما به ازای آن اعتبار مصون از تورم دریافت کند. این مساله می تواند مردم را نجات دهد و ۹۵ درصد مردم سود می کنند. اگر کسی خواست بیشتر مصرف کند مانعی ندارد می تواند بخرد و مصرف افراطی نیز با جریمه روبرو می شود. مردم سود می برند و دولت نیز در این طرح نه تنها پولی پرداخت نمی کند بلکه ما به ازای این صرفه جویی ها، چند هزار میلیارد تومان سود خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

برچسب‌ها: