شناسهٔ خبر: 70267138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قوام و محور اصلی حوزه‌های علمیه «فقه» است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز قوام و محور حوزه‌های علمیه فقه است و نیمی از وقت طلبه به موازات فقه، به اصول نیز می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در آیین رونمایی از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران قم که در مدرسه معصومیه خواهران قم برگزار شد، عنوان کرد: آموزش مراحل مختلفی دارد که در مقاطع اولیه فرهنگ عمومی و... است.

وی با بیان اینکه جدل در مراحل رشد ذهن تقدم برای رسیدن به حقیقت دارد، گفت: در جدل آنچه فرد تاکنون فرا گرفته و دیده است را در همه ابعاد زیر سؤال می‌برد و از حقیقت آن سوال می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه «بَلۡ قَالُوٓاْ إِنَّا وَجَدۡنَآ ءَابَآءَنَا عَلَیٰٓ أُمَّةࣲ وَإِنَّا عَلَیٰٓ ءَاثَٰرِهِم مُّهۡتَدُونَ» گفت: آنچه فرهنگ بیان می‌کند اشتباه نیست و ما مدیون گذشتگان هستیم اما اگر دین مان را از فرهنگ گرفته باشیم اشتباه است. کسی که از مراحل تحقیق عبور کرده و به دین رسیده باشد با وجود هجمه ها در مسیر خودش می ماند.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه از گذشته به مسأله تحقیق توجه داشتند، اظهار کرد: در تحقیق باید به روش تحقیق هم اهمیت داده شود؛ روش تحقیق نشان دهنده بلوغ تحقیق است. ابتدا مسائل ادبی را داشتیم و بعد دستورالعمل‌ها زبان آمده است همچنین ابتدا فقه داشتیم و بعدا روش رسیدن به آن یعنی اصول فقه شکل گرفته است و امروز نیز شاهد نشست‌هایی در رابطه با روش تحقیق هستیم که نشان از بلوغ تحقیق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا در رابطه با اهمیت روش تحقیق بیان کرد: محور اصلی حوزه‌های علمیه فقه است، اما طلاب نیمی از وقت خود را به اصول می پردازند که نشان از اهمیت روش است.

وی اضافه کرد: برای عمق‌بخشی در سطح فرهنگ لازم است که برهان به فرهنگ عمومی بیاید اما این امر نیازمند روشی غیربرهان است و باید تبلیغ برهان شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در گذشته خطبای توانمندی داشتیم و طلاب روش خاصی برای خطابه داشتند که بیشتر با ممارست به دست می آمد اما امروزه این امر ضعیف شده و فقط بخشی که انتزاعی‌تر است در مدار آموزش قرار دارد.

وی اظهار کرد: هر علمی با ابزارهای خاصی آموزش داده می‌شود، باید به موازات اهمیت به روش پژوهش، به مباحث روش‌ شناختی و منطق نیز اهمیت داده شود. وقتی حوزه‌ به دلیل تعدد و تکثر کارکردها، فقط روش تحقیق را آموزش دهد، دچار آثار غفلت از پژوهش در نظام آموزشی خواهیم شد.

انتهای پیام/