شناسهٔ خبر: 70254734 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار فارس:

فعالیت‌های گسترده عمرانی شهرداری شیراز، چشم‌اندازی روشن در آینده ترسیم می‌کند

استاندار فارس، شهر شیراز را آبرو و اعتبار استان فارس برشمرد و با بیان اینکه هر گردشگری که وارد استان می‌شود، استان فارس را بر اساس شیراز قضاوت می‌کند، گفت: فعالیت‌های گسترده خدماتی عمرانی در شهر شیراز، چشم‌انداز روشنی را برای آینده این شهر ترسیم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، حسینعلی امیری روز گذشته در جریان بازدید روند اجرایی خطوط متروی شیراز با تبریک فرارسیدن هفته حمل‌ونقل، این موضوع را یکی از مهمترین امورات جوامع مختلف دانست و اظهار کرد: پیچیدگی زندگی امروزه و آنچه زندگی ماشینی بر انسان‌ها تحمیل کرده موجب شده است تا توجه به سیستم حمل‌ونقل به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای زندگی شهری محسوب شود.

وی اجرای خطوط مترو را مهمترین و اساسی‌ترین زیرساخت برای توسعه و پیشرفت شهر و رفاه و آسایش مردم قلمداد کرد و افزود: با همکاری و اعتماد متقابلی که بین شهرداری و شورای اسلامی شهر وجود دارد، پروژه احداث خطوط مترو شتاب خوبی به خود گرفته که این فعالیتی قابل تقدیر است.

استاندار فارس، شهر شیراز را آبرو و اعتبار استان فارس برشمرد و با بیان اینکه هر گردشگری که وارد استان می‌شود، استان فارس را بر اساس شیراز قضاوت می‌کند، گفت: فعالیت‌های گسترده خدماتی عمرانی در شهر شیراز، چشم‌انداز روشنی را برای آینده این شهر ترسیم کرده است.

امیری پروژه خطوط مترو را کاری مهم، اساسی و زیربنایی در حوزه حمل‌ونقل دانست و تاکید کرد: باید طراحی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به گونه‌ای باشد که همه گروه‌های مردم به‌ویژه افراد توان‌خواه یا کودکان استثنایی و افرادی که دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی هستند، بتوانند از امکانات حمل‌ونقلی همچون دیگر افراد جامعه استفاده کنند.

نماینده عالی دولت در فارس، شورای اسلامی شهر و شهرداری را سرمایه‌ای عظیم برای شهر دانست و افزود: اینکه شهردار شیراز با قاطعیت هرچه تمام آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ای را اعلام می‌کند و وعده بهره‌برداری آن را طبق برنامه زمان‌بندی می‌دهد، این یعنی برنامه‌ریزی، هماهنگی و تعامل خوبی بین شورا و شهرداری وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به سختی کار و طاقت‌فرسا بودن احداث خطوط مترو اظهار کرد: شهروندان عموماً منظر و امکانات فراهم شده‌ای که در شهر وجود دارد را همواره نظاره‌گر هستند، اما در واقع باید گفت که در زیرزمین و در زیر پوست شهر فعالیتی دیگر در جریان است، خطوط مترو در حال احداثی که قرار است مسیرها را در اندک زمانی طی کنند تا هزاران نفر از شهروندان را روزانه جابه‌جا کنند.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: این امکانات زیرزمینی که یک کار اساسی و زیربنایی است، زمانی که به بهره‌برداری برسد و مورد استفاده قرار گیرد، مردم متوجه اهمیت آن در رفاه و آسایش خود و توسعه و پیشرفت شهر خواهند شد.

فعالیت‌های گسترده عمرانی شهرداری شیراز، چشم‌اندازی روشن در آینده ترسیم می‌کند

پروژه مترو شیراز یک ابر پروژه در مقیاس ملی است

سید ابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید حضور استاندار فارس در پروژه‌های عمرانی شهرداری این کلان‌شهر را مایه دلگرمی دانست و اظهار امیدواری کرد: با حضور استاندار در برنامه و پروژه‌های شهرداری و حمایت‌های بیش‌از پیش ایشان توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر کلان‌شهر شیراز باشیم.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌ای متعدد در حوزه‌های مختلف عمرانی، خدماتی و فرهنگی کاری بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: با تلاش شبانه‌روزی مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر، امروز نه تنها پروژه‌ای در شیراز تعطیل نیست، بلکه روند اجرای پروژه‌ها در این کلان‌شهر، از برنامه زمان‌بندی خود نیز جلوتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد: اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی به‌ویژه خطوط چندگانه مترو موجب تحول شهری و رفاه و آسایش هرچه بیشتر شهروندان شود.

محمدحسن اسدی، شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در این بازدید اجرای خطوط مترو در شیراز را یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی برشمرد و بیان داشت: در این راستا و با توجه به اهمیت این موضوع، امروز در کلان‌شهر شیراز علاوه بر ابرپروژهایی که در سطح این کلان‌شهر در دست اجرا است، در زیرزمین هم خطوط چهارگانه مترو و یا به نوعی شهری دیگر در حال احداث است که توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل همگانی و بهبود ترافیک شهری و رفاه و آسایش هرچه بیشتر شهروندان را هدف قرار داده است.

وی مترو شیراز را یک ابر پروژه در مقیاس ملی دانست و بیان کرد: شاید به دلیل اینکه این پروژه در زیر زمین شهر احداث می‌شود، شهروندان متوجه عملیات گسترده و عظیم عمرانی و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی کارگران زحمتکش و مهندسان در اعماق زمین نشوند، اما در واقع باید گفت احداث شبکه حمل‌ونقل مترو کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا و در عین حال پرهزینه و زمان بر است.

وی با بیان اینکه در زیر زمین شهر شیراز تونل‌ها و ایستگاه‌هایی در حال احداث و شکل گرفتن هستند تا از این طریق ظرفیت‌های جدیدی به حمل‌ونقل شهر اضافه شوند، با اشاره به خط ۲ مترو اظهار داشت: این خط به صورت دو فاز یعنی از شهرک میانرود تا میدان گلستان (کلبه) است که فاز یک خط ۲ از میانرود تا میدان امام حسین (ع) به بهره‌برداری رسیده و از فاز یک خط ۲ تنها ایستگاه استقلال باقی مانده که این ایستگاه نیز در حال تکمیل شدن است.

شهردار شیراز هزینه اجرای یک ایستگاه خط مترو را بین ۱۰۰۰ تا ۱,۴۰۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: ایستگاه استقلال از فاز یک خط ۲ مترو با تلاش همکارانمان تا اردیبهشت سال آینده تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با اشاره به اینکه تونل فاز دوم خط ۲ مترو از میدان آزادی تا میدان گلستان (کلبه) در حال حفاری است، گفت: با روند خوبی که این پروژه طی کرده است، امیدواریم با اتمام حفاری این فاز، خط ۲ مترو را تا تیر سال آینده تکمیل و تقدیم شهروندان عزیز شهر شیراز کنیم.

وی در تشریح عملیات اجرایی خط ۳ مترو نیز گفت: خط ۳ مترو شیراز از شهرک گلستان تا تقاطع غیرهم‌سطح بصیرت (معالی‌آباد) را در بر می‌گیرد که در این مسیر نیز دستگاه مکانیزه تی بی‌ام در حال پیشرفت خوبی است.

اسدی همچنین از عملیات اجرایی چهار ایستگاه از ایستگاه‌های خط ۳ مترو خبر داد و گفت: به مناسبت هفته حمل‌ونقل دو یا سه ایستگاه دیگر نیز در این خط کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی این ایستگاه‌ها آغاز می‌شود.

شهردار کلان‌شهر شیراز با بیان اینکه لینک ارتباطی بین خطوط یک و چهار نیز در دو جبهه کاری در دست احداث است، افزود: این لینک ارتباطی در جهت دسترسی به بافت تاریخی فرهنگی شیراز و همچنین تسریع و تسهیل در دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در حال احداث است، ضمن اینکه دیگر نقاطی از شهر، چون چهارراه زند، چهارراه مشیر، خیابان توحید، سه راه نمازی و نهایتاً چهار راه شاهزاده قاسم را نیز پوشش خواهد داد.

وی با اعلام اینکه برای احداث خط ۴ مترو نیز در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار هستیم، تصریح کرد: این خط نیز در دو فاز اجرا خواهد شد که از جمله نقاط تحت پوشش آن می‌توان به خیابان‌هایی همچون بولوار مدرس، میدان دفاع مقدس، بولوار سیبویه، شاهزاده قاسم، دروازه کازرون، چهارراه گمرک، خیابان نادر و میدان احسان اشاره کرد.

اسدی با بیان اینکه وجب به وجب پیشرفت خطوط مترو حاصل دسترنج کارگران و مهندسانی است که در سخت‌ترین شرایط و در اعماق بیش از ۲۰ متری از زمین مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: بر دستان تمام کارگران و مهندسان که در اعماق زمین و در جاهایی که روشنایی روز و امواج موبایل هم به آنجا نمی‌رسد، شبانه‌روز در جهت فراهم کردن رفاه مردم در فعالیت هستند، بوسه می‌زنم.