شفقنا رسانه- روابط عمومی هر سازمانی، دو نقش عمده دارد؛ هم باید از منافع سازمان خود دفاع کند و هم باید مدافع حقوق ذینفعانش باشد. حق این است که حقوق سازمان و ذینفعان در یک مسیر و جهت باشد، اما واقعیت چیز دیگری است؛ بسیاری مواقع این دو، در تقابل با یکدیگر قرار میگیرند و کار روابط عمومی بسیار سخت میشود.
به گزارش شفقنا رسانه، امیرعباس تقیپور، مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در سرمقاله این ماهنامه با عنوان «روابط عمومی؛ مبلغ سازمان یا مدافع مردم؟» نوشت:
روابط عمومی هر سازمانی، دو نقش عمده دارد؛ هم باید از منافع سازمان خود دفاع کند و هم باید مدافع حقوق ذینفعانش باشد. حق این است که حقوق سازمان و ذینفعان در یک مسیر و جهت باشد، اما واقعیت چیز دیگری است؛ بسیاری مواقع این دو، در تقابل با یکدیگر قرار میگیرند و کار روابط عمومی بسیار سخت میشود.
در چنین موقعیتی هر اندازه سیاستهای کلان حاکمیت بر اساس خواست و ارادۀ مردم تنظیم و اجرایی شود، به همان نسبت امکان عملکرد متعادل روابط عمومیها فراهم میشود. دولت چهاردهم «وفاق» را بهعنوان شعار اصلی خود برگزیده است. معنای آن از زاویهای دیگر این است که کشور با بحران «عدم وفاق»، «عدم شایستهسالاری»، «عدم توجه به تنوع و تعدد مذاهب، فرهنگها و سلایق» و… روبهرو بوده و نتیجۀ آن چیزی جز «دلسردی و ناامیدی» بخش وسیعی از مردم نبوده است.
بررسی روند حضور و عدم مشارکت ۵۰درصدی مردم در انتخابات چهاردهم ریاستجمهوری نیز، مهر تأییدی بر همین نتیجهگیری است. البته در صورتی که عدم مشارکت ۶۵درصدی در مرحلۀ اول انتخابات را در نظر بگیریم، اوضاع پیچیدهتر خواهد شد.
همۀ قرائن و شواهد نیز نشاندهندۀ افزایش شکاف بین مردم و حاکمیت در حدود دو دهۀ اخیر است. در این مدت، روابط عمومیها نیز قادر به حفظ تعادل نبوده و اغلب مُبلغ سیاستها و عملکرد سازمان خود بودهاند تا دفاع از ذینفعان.
اما چه باید کرد؟ قطعاً روند تجدیدنظر در سیاستهای کلان و بازگشت به مسیر احترام و توجه به خواست اکثریت مردم، مؤثرترین و کوتاهترین راه برای ترمیم ارتباط طرفین است و در مرحلۀ بعد روابط عمومیها میتوانند با اقدامات حرفهای دو نقش پیشگفتۀ خود را متعادلتر از پیش، عملی کنند.
ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطبان درون و برونسازمانی، برقراری کانالهای ارتباطی تعاملی، شفافیت در انتشار اطلاعات و پاسخگویی سریع و دقیق به انتقادات و پرسشهای افکار عمومی، توجه به توسعه فرهنگ سازمانی و ایجاد محیطی امن برای ارائۀ نظرات کارکنان سازمان، آموزش مهارتهای ارتباطی به کارکنان، استفادۀ هنرمندانه از ابزارهای نوین ارتباطی برای تولید محتوا، اندازهگیری مستمر اثربخشی فعالیتهای انجامشده و تلاش برای ایجاد وفاق در درون سازمان از جمله اقدامات ضروری روابط عمومیها برای انجام متعادل وظایفشان است.
سالهای زیادی، روابط عمومیها در دفاع از عملکرد سازمان خود گفتهاند اما برای ایجاد تعادل لازم است از حقوق ذینفعانشان بیشتر گفته و بشنوند.