به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، ۲۵ آذرماه از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نامگذاری شده است و وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نامگذاری کرده که و از سال ۱۳۸۴ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت.
از این رو هر ساله هفته پژوهش و فناوری به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان اعضای یک جامعه برگزار شده و نهادها و دستگاههای مختلف در جهت ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر ، شناسایی و طرح مشکلات و چالشهای پیش روی و ارتقاء سطح پژوهش و فناوری در کشور و ... برنامههای مختلفی را برگزار کرده و تقدیر از مقالات برتر ، تقدیر از پژوهشگران نمونه، تقدیر از مدیر تحقیق نمونه، تقدیر از پروژه های برتر و انتشار کارنامه پژوهشی در هر سال انجام میگیرد.
مراکز فرهنگی- هنری کانون همدان نیز با توجه به اهداف هفته پژوهش و فناوری برای اعضای کودک و نوجوان خود برنامههای مختلفی را برگزار میکند.
مرکز فرهنگی- هنری شهرستان اسداباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسدآباد با همکاری اداره محیط زیست شهرستان در طرح کانون مدرسه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری ویژه برنامه علمی با موضوع روز جهانی خاک را برای کودکان و نوجوانان برگزار کرد.
هدف اصلی از اجری این برنامه توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش، تقویت بنیه علمی و نگاه جستجوگرانه کودکان و نوجوانان به محیط اطرافشان بود. در این برنامه کارشناس اداره محیط زیست کارگاه تئوری شامل شناخت محیط زیست، لایههای خاک، تشکیل خاک، حیات بر روی کره زمین، پوشش گیاهی، غذا و زنجیره غذایی، چرخه محیط زیست و... را توضیح داد.
در ادامه کارگاه عملی روش قلمه زدن گل و کاشت گل در گلدان توسط کارشناس اداره محیط زیست برای دانشآموزان توضیح داده شد.
مرکز فرهنگی- هنری شهرستان فامنین
کارگاه کاردستی و پژوهش در خصوص نماز با توجه به کتاب نماز فرشته با حضور ۳۰ نفر از دانش آموزان کلاس پنجم مدرسه شهید سلیمانی برگزار شد.
در این کارگاه به احادیثی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه بر اهمیت نماز اشاره شد و اعضا با توجه به کتاب و منابع موجود در خصوص فواید نماز به تحقیق پرداخته و در نهایت با وسایلی که در اختیار داشتند به ساخت کاردستیهای زیبا پرداختند.
همچنین در این کارگاه معرفی کتاب زنجیرههای غذا در طبیعت توسط اعضا کانون صورت گرفت.
مرکز فرهنگی- هنری شهر ازندریان
در هفته پژوهش برنامهای با عنوان بازی کن و بیاموز با اعضا پسر مرکز ازندریان اجرا شد. این برنامه با استفاده از کتاب بازی کن و بیاموز از مجموعه کتابهای علمی با استفاده از آزمایشهای ساده برگزار شد.
در ابتدای برنامه در مورد تحقیق و جستجو و راههای کشف برای اعضاء توضیح داده شد. سپس بعد از تشکیل گروهها از آنها خواسته شد یکی از آزمایشهای کتاب را انتخاب کرده و سپس مرحله به مرحله آن را انجام بدهند.
گروهها سپس آزمایش برای اعضاء دیگر توضیحات لازم را داده و یک روز پر از هیجان و لذت را کنار یکدیگر سپری کردند.
از مواردی که توسط دانش آموزان مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت میتوان به چرا آرنج ام چین و چروک دارد؟ میخواهم بدانم تلفن چگونه کار میکند؟ میخواهم بدانم چرا موهایم به شانه میچسبد؟! پروانهها چگونه آب می خورند؟! میخواهم بدانم صدای جویدن من برای دیگران هم بلند به گوش می رسد!؟ اشاره کرد.
مرکز فرهنگی- هنری شماره ۱ نهاوند
مرکز شماره یک کانون شهرستان نهاوند با همکاری اداره محیط زیست این شهرستان کارگاه علمی و ترویجی با موضوع خاک و نقش موثر خاک در سلامت انسان را در سالن مطالعات کانون با حضور ۲۰ نفر از دانش اموز برگزار کرد.
در این برنامه در خصوص نقش خاک در محیط زیست انسان و انواع آلودگیهای محیط زیست، آلودگی خاک برای کودکان صحبت شد و خاک به عنوان یکی از منابع مهم طبیعت و پالاینده و تصیفه کننده معرفی شد.
در این کارگاه دانش آموزان با ویژگی خاک سالم، رشد شهرنشینی، ازدیاد زبالههای شهری و جذب شدن برخی مواد شیمیایی در خاک، حفاریهای معادن، چرای بیرویه دام ها، استفاده از سموم و آفت کشها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی، به فرساش و آلودگی خاک و تخریب سطح زمین آشنا شدند.
مرکز فرهنگی- هنری شماره ۵ همدان
برنامه معرفی کتاب و ساخت نشریه دیواری با حضور اعضای دختر مرکز ۵ همدان برگزار شد. در این برنامه کتاب "چگونه پژوهش کنیم" معرفی و روخوانی شد و سپس اعضا به ساخت نشریه دیواری با موضوع پژوهش پرداختند و بعد از معرفی کتاب معجونهای علمی ساده معرفی شده و قرار شد در جلسه بعد اعضا آزمایشهای ساده علمی این کتاب را انجام دهند و تجربههای خود را به صورت کتبی جمعآوری کرده وبه صورت نمایشگاهی ارائه دهند.
مرکز فرهنگی- هنری شماره یک ملایر
در این مرکز ۱۳۷ کودک و نوجوان پسر به مناسبت هفته پژوهش حضور داشتند و مربیان مرکز به اهمیت پژوهش و تحقیق اشاره کرده و در ادامه مربیان در خصوص نحوه پژوهش در دنیای مجازی بدون داشتن دانش رسانه و آسیبهای فضای مجازی با کودکان و نوجوانان بحث و گفت و گو کردند.
مرکز فرهنگی- هنری شماره ۲ نهاوند
این برنامه که با حضور ۱۵ نفر از دانش آموزان مدرسه سهیل برگزار شد. در این برنامه مسئول مرکز ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و آشنایی اعضا با مفهوم و معنی پژوهش و مراحل انجام یک پژوهش به زبان ساده با پخش کلیپ "روشنایی شهر" به معرفی شهید هستهای شهید مصطفی احمدی روشن که اهل اهمدان بود، پرداخت و دانش آموزان با زندگی و شخصیت این دانشمند هستهای آشنا شدند.
مرکز فرهنگی- هنری مجتمع شهید مدنی
به مناسبت هفته ملی پژوهش کارگاه خلاق علوم با هدف آشنایی کودکان گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال در زمینه پژوهش، مراحل کار دانشمندان، ایجاد انگیزه در زمینه علوم، آشنایی با نکات ایمنی در آزمایشگاه، خلاقیت، مشاهده گری، مفاهیم علوم و... برگزار گردید.
در این کارگاه ۲۷ نفر از اعضای مرکز الگو مجتمع شرکت کردند که آزمایشهایی چون استخراج ماده پلاستیکی از شیر با هدف آشنایی کودکان با مفهوم تغییر شیمیایی که نتیجه آن ته نشینی پروتئین شیر بود و همچنین با پلیمر های زیستی و... آشنا شدند.
در این کارگاه علمی اعضا با انواع محلولهاو اشکال مختلفی با کازئین بدست آمده آشنا شدند. همچنین با انجام آزمایش واکنش جوش شیرین و سرکه و مشاهده باد شدن بادکنک و سر ریز شدن محلول رنگی حاوی جوش شیرین و سرکه و مایع ظرف شویی با نوع دیگری از تغییر شیمیایی آشنا شدند که نتیجه آن تولید گاز کربن دی اکسید بود.
در ادامه با انواع حالتهای ماده جامد، مایع، گاز و خاصیت ضد ضربه بودن ترکیب نشاسته و آب آشنا شدند و در پایان آزمایش لکههای شگفت انگیز با هدف آشنایی کودکان با نیروی کشش سطحی مایعات به صورت گروهی انجام شد.
مرکز فرهنگی- هنری شیرین سو
همزمان با هفته پژوهش اعضای مرکز فرهنگی- هنری شیرین سو با ابزارهای ساده با مفهوم پژوهش و مفاهیم علوم چون آزمایش خاک حاصلخیز و زه کشی مناسب خاک آشنا شدند. در این برنامه ابتدا مربی با ارائه توضیحات و معرفی کتاب از اعضا خواست تا پس از مطالعه به جمع آوری ابزار مورد نیاز آزمایش بپردازند و خاک مناسب برای کشاورزی را مورد آزمایش قرار دهند . اعضا با انجام این آزمایشات ساده علوم ، یافتههایشان را با دانشی که از قبل داشتند محک زدند. همچنین معرفی و مطالعه کتابهای علمی در مرکز نیز از دیگر برنامههای اجرایی در هفته پژوهش بود.