به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این نشست که توسط بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه و با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی قم برگزار شد، ابتدا حجتالاسلام والمسلمین مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه و دبیر نشست در سخنانی به تشریح فعالیت های این بنیاد در زمینه ترویج معارف صحیفه سجادیه با امضای تفاهمنامه با نهادهای مختلف، برگزاری نشست ها و... پرداخت و گفت: برگزاری نشست های علمی در ۴٠ موضوع برنامه ریزی شده که از جمله مهمترین آنها ترویج صحیفه در دانشگاهها است.
وی نحوه ارتباط گیری صحیح با دانشجویان و اساتید را در این زمینه مهم دانست و گفت: تعریف درست از این کتاب شریف بخصوص در ارتباط با علوم بین رشته ای و علوم انسانی و نیز آشنایی با مباحث آکادمیک آن در این راستا نیاز امروز جامعه است.
حجتالاسلام والمسلمین وافی یکی از صاحبنظران این مقوله را استاد دکتر غلامعلی نام برد که در حوزه و دانشگاه در زمینه صحیفه سجادیه پژوهش و تجربه داشته و تالیف کتب درسی دانشگاه ها را در کارنامه دارد.
وی همچنین ادعیه صحیفه سجادیه را به عنوان «اخت القرآن» در جریان تمدنی و حاکمیتی، قدرت پیشران جامعه خواند و گفت: برخلاف تصور، دعا تیر آخر نیست بلکه باید به عنوان تیر اول در توان، نشاط و امید جامعه شناخته شود که ترویج آن یک وظیفه اسلامی و انسانی است.
در ادامه نشست حجت الاسلام و المسلمین احمد غلامعلی نیز در سخنانی پس از تشریح وضعیت موجود در زمینه تالیف و تدریس تعالیم صحیفه سجادیه در حوزه و دانشگاه، گفت: متاسفانه تاکنون در این مورد تلاش لازم صورت نگرفته و تعداد کمی کتب، نشریات، مقالات علمی پژوهشی و ترویجی منتشر شده است.
وی ساختارمند بودن، منابع معتبر، نتیجه گیری صحیح، عینی بودن و پرهیز از پراکنده نویسی را از خصوصیات پژوهش های دانشگاهی ذکر کرد که باید در زمینه ترویج صحیفه سجادیه در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد و افزود: در این خصوص باید بحث نقدپذیری، به روز بودن و رشدپذیری موضوعات مورد توجه قرار گیرد و از تعصبات نابجا دوری شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با تاکید بر اینکه باید از متون مقدس و ارزشمند صحیفه سجادیه در زندگی روزمره و بطن اجتماع استفاده شود اظهار کرد: در پژوهشهای جدید حتی ممکن است برای مثال در زمینه هوش مصنوعی و کاربرد آن مصادیقی دیده شود.
وی توجه به بایسته های تدوین کتب درسی دانشگاه ها ملهم از صحیفه سجادیه را در سه بخش ساختاری، محتوایی و اساتید لازم دانست و گفت: باید در بخش ساختاری، نگارش اهداف، قلم روان، دسته بندی، چکیده نویسی، پرسش، معرفی منابع و ارتباط بدنه با عنوان مورد توجه قرار گیرد و در بخش محتوایی توجه به هدف، معرفی ابعاد، نکته های معارفی، پیشینه، نیاز سنجی، کارکرد در دنیای جدید و عقلانیت مد نظر باشد.
حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی همچنین از جمله موارد دیگر در این راستا را توجه به اولویت ها، مستندنگاری، استدلالی بودن، تهیه پیوست شیوه تدریس و مدیریت یادگیری بیان کرد و در مورد آنها توضیحاتی به حاضران در نشست ارائه داد.
در این نشست علمی همچنین خانم دکتر حیدری از اساتید معارف اسلامی دانشگاهها، پیرامون الزامات و روشهای ارائه تعالیم بلند کتاب صحیفه سجادیه در دروس دانشگاهی و نکات کاربردی آن در جامعه مطالبی را برای شرکت کنندگان بیان کرد.