شناسهٔ خبر: 70223000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار هزار و ۵۰۰ استاد کشور در دانشگاه شیراز راهکارهای تعالی تدریس را فراگرفتند

شیراز - ایرنا - ‌رئیس دانشگاه شیراز گفت: چهار هزار و ۵۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف کشور در دوره‌های تعالی تدریس دانشگاه شیراز شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد موذنی،چهارشنبه در اختتامیه هفته پژوهش فارس با بیان اینکه یکی از رسالت‌های دانشگاه تربیت نیروی عالم و کارآمد برای کشور است، بیان کرد: دانشگاه شیراز به منظور ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، مرکز تعالی تدریس را راه اندازی کرد که ۹۰ دوره آموزشی برگزار کرده و چهار هزار و ۵۰۰ استاد در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب، فروردین امسال در دیدار با نخبگان سه وظیفه تربیت عالم، تولید علم و جهت‌دهی به این ۲ را برای دانشگاه‌ها بیان کردند و دانشگاه شیراز تلاش کرده برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف را به گونه‌ای ساماندهی کند که این رسالت‌ها محقق شود.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: در حوزه پژوهش یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آزمایشگاهی خریداری یا تعمیر ونوسازی شده و اعتبارات پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در ۲ سال اخیر، هر سال ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

اگر تنها پنج یا ۱۰ درصد از پژوهش‌ها نیز نتیجه بدهد می‌تواند همه هزینه کردهای این حوزه را جبران کند.

موذنی عنوان کرد: این فعالیت ها دستاوردهای خوبی هم داشته و سالانه بیش از ۲ هزار مقاله علمی استادان دانشگاه شیراز در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده و امسال ۵۰ عضو هیات علمی این دانشگاه در میان دانشمندان ۲ درصد و ۲۰ نفر از آنها در شمار دانشمندان یک درصد برتر جهانی قرار گرفتند.

ثمردهی پنج درصد از پژوهش‌ها، همه هزینه‌کردهای این حوزه را جبران می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این آیین گفت: پژوهش‌ها زمانی ارزشمند است و اعتبار دارد که به سوی کاربردی شدن حرکت کنند و مساله محور باشند.

بصیر هاشمی اظهار کرد: اگر پژوهش‌ها با صنعت ارتباط پیدا نکند و مساله ای از مسائل کشور و جامعه حل نکند، شاید ارزش چندانی نداشته باشد؛ هر چند در حوزه علوم پزشکی اگر تنها پنج یا ۱۰ درصد از پژوهش‌ها نیز نتیجه بدهد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و همه هزینه کردهای این حوزه را جبران کند.

وی ادامه داد: هزینه کرد در عرصه پژوهش دور ریز ندارد و حتی اگر شمار کمی از پژوهش‌ها نیز به فناوری منجر شود و به یک کار کاربردی بینجامد و یک مساله را حل کند از لحاظ ارزش، جبران کننده هزینه‌ها خواهد بود.