شناسهٔ خبر: 70216208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی می کند

آقا «وحید» و رفقا، سکانداران مدیریت بر شعر و شعرا/ تصمیم‌گیر جدید رسانه ملی برای شعر و ترانه کیست؟

سکان رسانه ملی کماکان در دست وحید جلیلی است و این بار شاهد سمت گرفتن یکی دیگر از نزدیکان وی با حکم رئیس سازمان صدا و سیما هستیم. 

صاحب‌خبر -

محسن صفایی فرد، مدیر مرکز شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی شد. محسن صفایی فرد متولد سال ۱۳۶۴ در کاشان بوده و مدرک کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش «برنامه‌ریزی اجتماعی» را از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی را از دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام دریافت کرده است.


به گزارش سرویس فرهنگی تابناک، علیرضا قزوه جای خود را به یکی دیگر از یاران جلیلی‌ها در رسانه ملی داده است تا او با سابقه‌ای مختصر و با گرایش‌های همسان با جریان وحید جلیلی، قرار است برای حوزه شعر و ترانه و موسیقی صدا و سیما تصمیم‌گیری کند.

سوابق مختصر و البته مفید!
از سوابق فعالیت صفایی فرد، هر چند می‌توان به عضویت در شورای سردبیری سایت تخصصی «علوم اجتماعی اسلامی ایرانی»، مسئولیت واحد موسیقی «موسسه فرهنگی هنری مطالعات جبهه فرهنگی» و دبیری اجرایی اولین جشنواره شعر و موسیقی ضد استکباری طبس با موضوع ویژه آمریکا اشاره کرد، اما به وضوح می‌توان دریافت که همه این مسئولیت‌های مختصر و البته مفید، در سایه‌سار جلیلی‌ها بوده است.   او سه سال پیش نیز سرپرست «تولید و تامین موسیقی معاونت سیما» شده بود.
او در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم و هفتم جشنواره مردمی فیلم عمار به ترتیب عضو هیئت‌داوران بخش‌های روایت شهادت، نماهنگ و کلیپ و نماهنگ بوده است. مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار در سال‌های گذشته کسی نبوده است جز وحید جلیلی که حالا در رسانه ملی تقریباً همه چیز به او ختم می‌شود. او که خود زمانی با گلایه از میدان دادن رسانه ملی به پروژه‌های بدون محتوا و بدون آرمان پیشنهاد داد یک صدم این بودجه‌های میلیاردی خرج تولیدات ملی شود.   
حالا وحید جلیلی حتی دیگر علیرضا قزوه را هم برنمی‌تابد. قزوه پیش از این، مدیر مرکز شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی بود.
صفایی فرد به عنوان یکی از نیرو‌های نزدیک به وحید جلیلی شناخته می‌شود. جلیلی به عنوان یکی از اثرگذارترین چهره‌ها در رسانه ملی و بر رئیس آن، محمد جبلی، توانسته است افراد نزدیک به خود را به سمت‌های کلیدی هدایت کند. شرایط امروز صدا و سیما هم برآیند فعالیت‌ها و برنامه‌های همین جریان است.

عضویت در ستاد سعید جلیلی از ۱۳۹۲
اما او در ستاد سعید جلیلی هم مشارکت ویژه‌ای داشت و برای اولین بار اسم وی به عنوان رابط خبری ستاد‌های مردمی جلیلی در کاشان با مرکز در ششم خرداد ماه سال ۱۳۹۲ یعنی ۱۱ سال پیش در رسانه‌ها ذکر شده بود.   
در همین مدت، او هر چه بیشتر به مرکز نزدیک شده و امروز ثمره تلاش‌هایش را در رسانه ملی و در شورایی که درباره شعر‌ها و ترانه‌های شاعران کشور تصمیم می‌گیرد، مدیریت دارد. او که در حوزه موسیقی از شناخت و سابقه مناسبی برخوردار است، اما هیچ نشانی از ورود به شعر یا تخصصش در این زمینه وجود ندارد.   
با این حال، حضور وحید جلیلی در معاونت صدا و سیما باعث شد تا فرصت‌های خوبی نصیب صفایی فرد شود. در سال ۱۴۰۱، تک‌آهنگ محمد معتمدی به نام پرواز برای یک سریال منتشر شد که در واقع صفایی فرد مدیریت تولید را بر عهده داشته است. کار‌های دیگری نیز در این مدت در صدا و سیما برای او فراهم بوده و از این فرصت استفاده لازم را کرده است.
آقا «وحید» و رفقا، سکانداران مدیریت بر شعر و شعرا/ تصمیم‌گیر جدید رسانه ملی برای شعر و ترانه کیست؟
در انتظار محدودیت!
با توجه به رویکرد‌های جلیلی و صفایی فرد، انتظار می‌رود که سیاست‌های جدید در مرکز موسیقی به بهانه ترویج ارزش‌های انقلابی و هنر اسلامی، مسیر‌های تازه‌ای را پیش بگیرد. این موضوع می‌تواند به کاهش تنوع در موسیقی و شعر و محدود کردن صدای هنرمندان با دیدگاه‌های متفاوت منجر شود؛ و البته که همین امروز هم شرایط چندان مناسبی در این حوزه در رسانه ملی وجود ندارد.   
صفایی فرد به عنوان مسئول ارزشیابی ترانه‌ها و اشعار، می‌تواند در انتخاب آثار برای پخش در رسانه ملی تأثیرگذار باشد. یعنی در واقع این انتخاب‌ها تحت تأثیر دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی او و وحید جلیلی، هنرمندان مستقل را هر چه بیشتر از رسانه ملی دور خواهد کرد.   
صفحه‌ای از صفایی فرد در چندین شبکه اجتماعی فیلتر شده، وجود دارد. در یکی از این شبکه‌ها صفحه وی با تعداد ۶ مطلب و دنبال‌کننده‌های در حدود ۴۰۰ نفر فعالیت می‌کند.   
علیرضا قزوه، شاعر و ترانه‌سرای اصولگرا، در گذشته به عنوان رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما فعالیت می‌کرد. با این حال، او به تازگی از این سمت کنار گذاشته شده و دبیری پاسداشت زبان فارسی به او واگذار شده است.   
کنار گذاشتن قزوه این معنا را می‌رساند که ممکن است نتوانسته باشد با این رویکرد‌های جلیلی و جبلی هماهنگ شود. اگر این‌طور باشد، این تغییر می‌تواند به عنوان یک سیگنال به جامعه هنری در جریان اصولگرایی نیز تلقی شود.