جوان آنلاین: بسیاری از فروشندگان موتورسیکلت در فضای حقیقی و مجازی برای رونقدادن به فروش خود مدعی میشوند که موتورسیکلتهای برقی نیاز به گواهینامه یا پلاک شدن ندارند. باوری اشتباه که سبب شدهاست خیلیها فریب این ادعاها را بخورند و هنگام استفاده با گرفتاریهای زیادی مواجه شوند.
موتورسیکلتهای برقی چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است و در پایتخت و شهرهای بزرگ به خاطر موضوع ترافیک و آلودگی هوا افراد زیادی از آن استقبال میکنند. از سوی دیگر افراد سودجویی از این فرصت استفاده و با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی ادعا میکنند که اینگونه موتورسیکلتها نیازی به پلاک و گواهینامه ندارند. این افراد که فقط به خاطر سودجویی و فروش بیشتر دست به این تبلیغات میزنند، خریداران زیادی را که تصور میکنند واقعاً رانندگی با این موتورسیکلتها نیازی به گواهینامه ندارد، به دردسر میاندازند. البته این دردسر تنها شامل صاحب موتورسیکلت هنگام مواجهه با حوادث نمیشود و از آنجایی که بسیاری از این نوع موتورسیکلتها پلاک ندارند، افراد متخلف هم برای فرار از قانون از این موتورسیکلتها استفاده میکنند و شهروندان را به دردسر میاندازند. بررسیهای میدانی و مشاهدات عینی «جوان» حکایت از آن دارد به همین دلیل افراد زیر ۱۸ سال که طبق قانون واجد شرایط برای گرفتن گواهینامه نیستند و زنان که هنوز گواهینامه به آنها تعلق نمیگیرد، استقبال چشمگیری برای استفاده از موتورسیکلتهای برقی کردهاند. این روزها افراد زیر ۱۸ سال زیادی را سوار موتورسیکلتهای برقی میبینید که بدون خبر از عواقب قانونی که برای آنها در پی دارد، در حال رانندگی هستند.
همچنین قسمت زیادی از حادثههای رانندگی که جرحی و فوتی را در بر میگیرد، اختصاص به موتورسیکلتها دارد و رانندگان بدون گواهینامه که به استناد همان تبلیغات دروغین پای به رکاب موتورسیکلتهای برقی گذاشتهاند، اگر حادثه جرحی و فوتی برای آنها رخ دهد، علاوه بر جریمه رانندگی بدون گواهینامه با مجازات کیفری سنگینتری روبهرو میشوند.
نگاه قانون
طبق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، اگر فرد بدون گواهینامه رانندگی کند و تصادف منجر به مرگ رخ دهد، جرم او بهعنوان قتل غیرعمد در نظر گرفته میشود، اما در این حالت، مجازات حبس او ممکن است تا پنج سال افزایش یابد. همچنین، علاوه بر مجازات کیفری، راننده باید دیه تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه را به خانواده متوفی بپردازد.
نگاه پلیس
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا درباره همین موضوع که آیا موتورسیکلتهای برقی نیازی به گواهینامه دارند یا نه، به «جوان» گفت: «هر وسیله نقلیهای که دو چرخ یا بیشتر داشتهباشد و نیرو محرکه آن به وسیله موتوری چه برقی، بنزینی، دیزلی یا حتی هیبریدی حرکت کند، طبق قانون راهنمایی و رانندگی نیاز به گواهینامه دارد. از نظر قانون راهنمایی و رانندگی هر وسیله نقلیهای با هر حجمی و فارغ از نوع سوخت آن نیاز به گواهینامه دارد.»
وی در ادامه گفت: «اینکه گفته میشود برخی افراد سودجو تبلیغ میکنند موتورسیکلتهای برقی نیازی به گواهینامه و پلاک ندارد، کذب محض است و این موتورسیکلتها نیاز به گواهینامه دارند و راکب آن هم باید گواهینامه داشتهباشد. البته برخورد با این تبلیغات دروغین به عهده پلیس راهنمایی و رانندگی نیست و ارگان و نهادهای مربوطه باید با این تبلیغات برخورد کنند. وظیفه پلیس برخورد با تخلفات راهنمایی و رانندگی و اعمال قانون در این خصوص است. مأموران پلیس در خیابانها و معابر شهری و جادههای برونشهری اگر با وسایل نقلیه بدون پلاک چه برقی و چه غیر برقی مواجه شوند یا راکب آن گواهینامه نداشته باشد، اعمال قانون و موتورسیکلت را به پارکینگ منتقل میکنند.»
سردار تیمور حسینی در ادامه افزود: «موتورسیکلتهای برقی هم از این قاعده مستثنی نیستند و چنانچه این گونه وسایل نقلیه پلاک نداشتهباشند، به پارکینگ منتقل میشوند و پس از ارائه مدارک لازم از سوی مالک وسیله نقلیه پلاک و از پارکینگ ترخیص میشود، اما اگر مدارک و مستندات لازم از سوی مالک ارائه نشود یا اینکه موتورسیکلت به صورت قاچاق وارد کشور و فروخته شدهباشد، پلاک نمیشود. از طرفی بر اساس قانون موتورسیکلتهایی قابل نقل و انتقال بین فروشنده و خریدار هستند که پلاک به آن تعلق بگیرد.»
وی در پایان گفت: «افراد زیر ۱۸ سال که واجد شرایط گرفتن گواهینامه نیستند یا افرادی که گواهینامه ندارند به تصور اینکه استفاده از موتورسیکلتهای برقی نیازی به گواهینامه ندارد از آن استفاده میکنند، بدانند اگر تصادف جرحی یا فوتی مرتکب شوند، علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی به دادگاه معرفی میشوند و مجازات کیفری آنها نسبت به افراد دارای گواهینامه سنگینتر است.»
همچنین رئیس مرکز شمارهگذاری و تعویض پلاک پلیس راهور درباره شمارهگذاری خودروها و موتورسیکلتهای برقی قبلاً اعلام کردهبود، شمارهگذاری خودروها و موتورسیکلتهای برقی نیز ضوابط و مقررات برابر دیگر وسایل نقلیه دارد و اگر این خودروها مجوز و تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیطزیست را داشته باشد، پلیس نیز نسبت به شمارهگذاری آنها اقدام خواهد کرد و گفته بود این دسته از وسایل نقلیه با توجه به برقی بودن و آلایندگی کم معمولاً تأییدیه سازمان حفاظت محیطزیست را دریافت میکنند، اما ایمنی و مقاومت آنها نیز مهم است که باید سازمان ملی استاندارد آن را بررسی و اعلام کند.
سرهنگ محمدی درباره سابقه شمارهگذاری خودرو و موتورسیکلت برقی از سوی پلیس هم گفتهبود سابقه درج پلاک و شمارهگذاری این وسایل نقلیه وجود دارد و مواردی که تأییدیههای لازم محیطزیست و استاندارد را اخذ کردهبودند، شمارهگذاری شدند.