به گزارش اقتصاد آنلاین، پس اگر شما هم قصد دارید، صادرات کالا را شروع کنید و میخواهید از طریق فروش محصولات به بازارهای خارجی سود قابلتوجهی را به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با ۶ روش کاربردی برای پیدا کردن مشتری صادراتی آشنا کنیم.
۱. پیدا کردن مشتری صادراتی از طریق گوگل
سایت گوگل یکی از سادهترین و سریعترین روشها برای پیدا کردن مشتری صادراتی است و بسیاری از صادرکنندگان از این روش برای پیدا کردن مشتری خارجی استفاده میکنند. حتماً برایتان سؤال است که چطور از طریق گوگل مشتری صادراتی پیدا کنیم؟ روش کار بسیار ساده است تنها کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
- شهر هدف را انتخاب کنید: ابتدا شهر یا منطقهای که قصد دارید مشتری محصولات خود را در آنجا پیدا کنید، در گوگلمپ جستجو کنید. مثلاً اگر قصد صادرات به عمان دارید در گوگلمپ این کشور را انتخاب کنید.
- جستجوی دقیق: در برنامه گوگلمپ، نام شهر را به همراه عنوان "واردکننده" و نام محصول خود (به زبان انگلیسی یا زبان کشور هدف) جستجو کنید. مثلاً اگر میخواهید میوه خشک و خشکبار به شهر مسقط صادر کنید عبارت "واردکننده میوه خشک مسقط" را به زبان انگلیسی یا عربی وارد کنید.
- بررسی نتایج: با این روش، لیستی از شرکتها و کسبوکارهایی که احتمالاً واردکننده محصول شما هستند، به همراه اطلاعات مفیدی مانند: موقعیت مکانی، آدرس وبسایت، اطلاعات تماس، ساعت کاری به شما نمایش داده میشود.
۲. پیدا کردن مشتری صادراتی از طریق شرکت در نمایشگاه
یکی از بهترین و مؤثرترین روشها برای پیدا کردن مشتری صادراتی و معرفی محصولات و خدمات به بازارهای جهانی، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی است. این رویدادها فرصت بینظیری را برای تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه، رقبا و دیگر فعالان صنعت فراهم میکند.
در نمایشگاهها، میتوانید محصولات یا خدمات خود را به طور مستقیم به بازدیدکنندگان نشان دهید و با آنها در مورد نیازها و انتظاراتشان صحبت کنید. این به شما کمک میکند تا نیازهای بازار را شناسایی کنید و برای توسعه و بهبود محصولات خود استفاده کنید. علاوه بر این حضور در نمایشگاههای معتبر، به افزایش شناخت برند و اعتبار شما در بازارهای جهانی کمک میکند.
اما چطور نمایشگاههای مناسب و مرتبط با حوزه فعالیتمان را پیدا کنیم؟
برای پیدا کردن نمایشگاههای مرتبط با حوزه فعالیت خود، میتوانید از وبسایتهایی مانند Trade Fair Dates و 10Times استفاده کنید. این وبسایتها بانک اطلاعاتی کاملی از نمایشگاههای مختلف در سراسر جهان را در اختیار شما قرار میدهند. با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا صنعت خود، میتوانید به راحتی نمایشگاههای مورد نظر را پیدا کنید.
۳. پیدا کردن مشتری صادراتی از طریق شبکههای اجتماعی
به لطف توسعه شبکههای اجتماعی و اینترنت، تجارت کردن در دنیای امروز دیگر به سختی گذشته نیست و شما میتوانید به راحتی از طریق شبکههای اجتماعی مانند لینکدین با شرکتهای مختلف ارتباط بگیرید. امروزه اکثر واردکنندگان پروفایلهای فعال در شبکههای اجتماعی، به ویژه لینکدین داشته و وبسایتهای اختصاصی خود را دارند. برای پیدا کردن مشتری از طریق شبکههای اجتماعی تنها کافیست کلمات کلیدی مرتبط با محصول و کشور مورد نظرتان را در شبکههای اجتماعی مانند لینکدین جستجو کنید. عضویت در گروههای تخصصی مرتبط با صنعت خود و ارتباط با سایر اعضای گروه نیز یکی از دیگر روشهای عالی برای پیدا کردن مشتری صادراتی است.
۴. پیدا کردن مشتری صادراتی از طریق دایرکتوری ها
دایرکتوریها یکی از دیگر روشهای عالی برای پیداکردن مشتری صادراتی هستند. در بسیاری از کشورها، سایتهای تبلیغاتی مانند "Yellow Pages" یا "White Pages" وجود دارند که اطلاعات تماس مشاغل مختلف را ارائه میدهند. با جستجوی عباراتی مانند "واردکننده [محصول] در [کشور] " در این سایتها، میتوانید اطلاعات تماس واردکنندگان را پیدا کنید. مثلاً اگر صادرکننده زعفران هستید و به دنبال مشتری و خریدار زعفران در عمان هستید کافیست در سایتهای دایرکتوری عمان عبارت واردکننده زعفران را جستجو کنید.
۵. پیدا کردن مشتری صادراتی از طریق سایت های خارجی
اگر به دنبال یک روش عالی و مؤثر برای یافتن مشتریان خارجی جهت ورود به بازارهای جدید هستید، استفاده از سایتهای خارجی به شدت توصیه میشود. این سایتها مانند بازارچههای آنلاین هستند و به شما اجازه میدهند تا محصولات و خدمات خود را به خریداران عمده در سراسر جهان عرضه کنید. از طریق این سایتها میتوانید به میلیونها خریدار بالقوه در سراسر جهان دسترسی داشته باشید.
در حال حاضر سایتهای خارجی بسیار زیادی وجود دارند که میتوانید از طریق آنها مشتری خارجی پیدا کنید، در ادامه نگاهی به تعدادی از سایتهای معتبر این حوزه میاندازیم:
- سایت گلوبال سورس: Global Sources یک پلتفرم آنلاین بزرگ و پرطرفدار است که به عنوان پل ارتباطی بین خریداران و تامینکنندگان چینی عمل میکند. این پلتفرم با داشتن بیش از ۱.۹ میلیون تامینکننده و ۶.۴ میلیون محصول در ۴۰ دستهبندی مختلف، یکی از بهترین سایتها برای پیدا کردن مشتری خارجی به شمار میرود.
- سایت یوروپیجز Europages: یوروپیجز یک پلتفرم آنلاین بزرگ و معتبر است که به شما امکان میدهد تا محصولات خود را به سراسر اروپا عرضه کنید. در این پلتفرم بیش از ۲.۳ میلیون شرکت از ۲۶ کشور اروپایی حضور دارند و طیف گستردهای از محصولات و خدمات در ۴۵۰۰ دستهبندی مختلف به فروش میرسد.
سایت کمپاس Kompass: کمپاس یک پلتفرم جامع B2B است که به شما کمک میکند تا با شرکتها و تصمیمگیرندگان کلیدی در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. این پلتفرم با داشتن اطلاعات بیش از ۱۰ میلیون شرکت در ۶۰ کشور، یکی از بزرگترین پایگاههای داده در دنیای تجارت در جهان شناخته میشود.
۶. پیدا کردن مشتری خارجی از طریق اتاق بازرگانی
یکی از دیگر روشهای عالی و کاربردی برای پیدا کردن مشتری صادراتی اتاقهای بازرگانی هستند. اتاقهای بازرگانی پل ارتباطی ارزشمندی برای گسترش شبکه تجاری شما هستند. بسیاری از شرکتها و برندهای معتبر عضو این اتاقها هستند و شما با مراجعه به وبسایت آنها میتوانید به لیستی از خریداران خارجی، اعضای اتاق و اطلاعات تماس آنها دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال، برای یافتن اتاق بازرگانی چین، میتوانید عبارت "chamber of commerce China" را در گوگل جستجو کنید. این منابع به شما کمک میکنند تا با شرکتهای مورد نظر خود ارتباط برقرار کرده و فرصتهای تجاری جدیدی را پیدا کنید.
نکات مهم برای پیدا کردن مشتری صادراتی
تا اینجای متن با روشهای پیداکردن مشتری خارجی برای فروش محصولات آشنا شدیم. اما برای موفقیت در صادرات کالا این کافی نیست و شما باید عوامل دیگری را در نظر بگیرید. در ادامه به برخی از نکات مهمی که برای پیداکردن مشتری صادراتی باید مدنظر قرار گرفته شود، آشنا میشویم:
۱) شناخت توانایی و محدودیتها:
هر کسبوکاری که قصد گسترش فعالیت خود به بازارهای جدید را دارد، باید پیش از هر اقدامی به ارزیابی دقیق توانمندیهای خود بپردازد. این ارزیابی شامل بررسی دقیق عواملی از قبیل: ظرفیت مالی، توان تولید و توان لجستیکی است.
۲) تنوع محصولات و خدمات:
برای موفقیت هر چه بیشتر در مسیر صادرات، تطبیق محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید با نیازها و سلیقههای بازار هدف، موضوعی بسیار مهم و ضروری است. اگر میخواهید در این بازار مشتریان بیشتری داشته باشید پیشنهاد میکنیم سبد محصولات خود را متنوع کنید.
۳) کیفیت محصولات:
کیفیت محصولات و خدمات شما باید با استانداردهای بینالمللی مطابقت داشته باشد و بتواند با محصولات رقبای شما رقابت کند.
۴) قوانین و مقررات:
هر کشوری قوانین و مقررات خاص خود را برای واردات کالا و خدمات دارد. قبل از ورود به هر بازار، به طور کامل با قوانین و مقررات آن آشنا شوید.
۵) زبان و فرهنگ:
تفاوتهای فرهنگی و زبانی میتواند بر موفقیت شما در بازارهای خارجی تأثیرگذار باشد. مثلاً اگر میخواهید از طریق شرکت در نمایشگاههای تجاری محصولاتتان را به بازار کشورهای دیگر بفروشید بهتر است درباره فرهنگ مذاکره در آن کشور اطلاعات کسب کنید.
۶) رقبا:
تحلیل رقبای موجود در بازار هدف به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و استراتژیهای مناسب را اتخاذ کنید.
۷)روابط سیاسی:
روابط سیاسی بین دو کشور میتواند بر مبادلات تجاری تأثیرگذار باشد. مثلاً صادرات به برخی از کشورها بهخاطر تحریمها امکانپذیر نیست.
۸) حمل و نقل مناسب:
حملو نقل یکی از دیگر موضوعات مهمی است که در صادرات موفق باید به آن توجه داشت. اگر کالای صادراتی در زمان مناسب به دست خریدار خارجی نرسد یا در طول مسیر آسیب ببیند، علاوه بر اینکه از نظر مالی متضرر خواهید شد، بلکه اعتبار خود را از دست خواهید داد.
اگر قصد خرید از چین، ترکیه و یا دبی دارید، بسیار مهم است که از طریق حمل و نقل و یا پست بین المللی بارتان را به دست شرکتهای معتبر این حوزه مانند پست بین المللی پی اس پی اکسپرس بسپارید. این مجموعه با داشتن نمایندگی در نقاط اقتصادی مهم دنیا یعنی چین، امارات، ترکیه و سوریه و داشتن مجوزهای لازم به شما کمک میکند تا بارهای صادراتی خود را در کمترین زمان ممکن و با هزینهای مناسب به دیگر کشورهای دنیا ارسال کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات این مجموعه و مشاوره رایگان همین حالا با شماره ۰۲۱۴۲۲۸۱ تماس بگیرید.