همشهری آنلاین - سیدسروش طباطباییپور: در همین راستا، شهرداری تهران، نسبت به تجهیز ناوگان عمومی و تاکسیهای پایتخت قدمهایی برداشته است. آخرین آن خرید ۸۵۸دستگاه تاکسی برقی شاسیبلند آیون است که آنها را از چین خریده و این روزها در گمرک بندرعباس در حال طی مراحل اداری است.
بیشتر بخوانید:
چراغهای خرمالویی تهران در باغ ایرانی
روز چهارشنبه گذشته، ۳۰۰ دستگاه آن ترخیص و برای انتقال به تهران بارگیری شد که حالا ۳۰دستگاه آن به تهران رسیده است. در اینجا تصاویری از تاکسیهای جدید و قدیم پایتخت را از نظر میگذرانیم.
در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی، خودروی سواری «بد فورد»، ساخت کشور آمریکا، اولین خودرویی بود که بهعنوان تاکسی، در تهران مسافران را جابهجا میکرد. این خودرو حداکثر ۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت.
برخی میگویند نخستین شرکت تاکسیرانی تهران را «فخرالدوله» نهمین دختر مظفرالدینشاه در سال۱۳۲۶ هجری شمسی راهاندازی کرد. او ۱۰۰دستگاه اتومبیل فورد خرید و آنها را به ۱۰۰شوفر سپرد.
یکی از خودروهایی که ساخت کشور انگلستان بود «آستین» نام داشت که سال۱۳۳۴ بهعنوان تاکسی وارد ناوگان حملونقل عمومی شد.
«دکاو» یکی از خودروهای آلمانی ناوگان تاکسی تهران بود که موتور و محور آن در جلو تعبیه شده بود.
بنز ۱۸۰ گازوئیلی یکی از تاکسیهای تهران بود. این خودرو مسافران را با ۵ ریال از شوش به شهرری میبرد که به همینخاطر به بنز پنج زاری معروف بود.
نخستین تاکسی تلفنی سال۱۳۴۸ در تهران آغاز بهکار کرد.
پیکان یکی از آشناترین خودروهایی بود که ابتدا با رنگ نارنجی و سپس آبی، سفید و سیاه مسافران تهرانی را جابهجا میکرد. این خودرو مربوط به سال ۱۳۴۹ است.
بعد از پیکان خودروهایی مثل پژو (سال۱۳۷۰)، هیوندا (۱۳۷۱)، رنو۲۱ (۱۳۷۲) و در نهایت سمند (۱۳۸۱) به ناوگان تاکسیرانی تهران اضافه شد.
از سال۱۳۸۶هم خودروی پراید از فراوانترین تاکسیهای سالهای اخیر در تهران است.
اولین خودروی برقی با ترکیب رنگ آبی و مشکی، سال گذشته (۱۴۰۲) به ناوگان تاکسیرانی تهران اضافه شد؛ خودرویی به نام جک که از چین خریداری شد.