ایسنا در خبری نوشت:محبی با بیان اینکه روز پژوهش روز ۲۴ آذر با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری در اردوگاه شهید باهنر برگزار میشود؛ گفت: در این مراسم از دانش آموزان فعال در حوزه پژوهشهای دانش آموزی تقدیر خواهد شد.
وی با بیان اینکه دستورالعملهایی را برای استفاده از پژوهشهای دانشآموزی داریم؛ گفت: به این علت که پژوهشهای دانشآموزی مبتنی بر حل مسئله است به صورت طبیعی این پژوهشها عملیاتی خواهد شد. اگر هم نتایج پژوهشها عملیاتی نشد؛ ما در پژوهشگاه علت عدم پیگیری نتایج پژوهشها را پیگیری خواهیم کرد.
محبی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است گفت: سالهای قبل به این علت که در بودجههای آموزش و پرورش کسری مشاهده میشد؛ بودجه با درخواست وزیر آموزش و پرورش با افزایش ۱۱۰ درصدی مواجه میشد. اما در بودجه امسال، بودجه آموزش و پرورش بر اساس موضوعات و پژوهشها به صورت موردی از ابتدا تا ۱۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
دو کاربرد عینی پژوهشهای معلمان برای نظام آموزشی
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به پژوهشهای معلمان گفت: پژوهشهای معلمان دو کاربرد عینی دارد. یکی این پژوهشها در الگوی مدارس تراز به کار خواهد رفت. مدارس الگو ۵ بعد، ۳۲ مؤلفه و ۵۸ شاخص دارد. در پژوهشها به این موضوع خواهیم پرداخت که مدرسه تا چه حد به مدرسه الگو نزدیک شده است. کاربرد دیگر این است که تمامی این پژوهشها در بانک پژوهشی تجمیع میشود تا همه مدیران مدارس بتوانند برای داشتن الگوی در سه شاخص از نتایج این پژوهشها استفاده کنند.
وی در خصوص مصوبه تغییرات کنکور و تأثیر قطعی معدل در کنکور گفت: پژوهشی را در خصوص میزان تأثیر معدل در کنکور آغاز کردیم که نتایج آن در این خصوص است که این تأثیر قطعی چه تأثیراتی در نظام آموزشی و رشد شخصی و روحی دانش آموزان دارد و اینکه این تأثیر قطعی مختص بهتر است در چند درسی باشد؛ آیا صرفاً به پایه دوازدهم محدود باشد یا پایه دهم یا پایه یازدهم را هم شامل شود از موضوعات مورد پژوهشی ماست.
محبی خاطر نشان کرد: با این حال تصمیم گیرنده در خصوص میزان تأثیر سوابق تحصیلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما فقط پژوهشهای علمی را در این خصوص انجام میدهیم.
∎