جوان آنلاین: بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده در مجموع بیش از ۵۴میلیونو۵۰۰هزار نفر از ایرانیان از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند.
به گزارش ایسنا، فناوری اطلاعات طی سالیان گذشته در دنیا و به تبع آن در کشور ما، نقشی بی بدیل و انکارناپذیر در پیشرفت همه برنامههای کشور داشته است. در دنیایی که دسترسی به هوش مصنوعی و بهرهگیری و تعمیق حداکثری از آن به امری مهم و رقابتی برای کشورها تبدیل شده است، سازمانی حاکمیتی مانند سازمان فناوری اطلاعات ایران در مهیاسازی بسترها برای رشد و پیشرفت حداکثری در این حوزه و سایر حوزهها نقشی کلیدی دارد.
میتوان گفت امروزه خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده است. اینک در دسترسی به انواع خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه با یکدیگر وجود ندارد و همگان میتوانند از شرایطی مشابه و یکسان در تمامی نقاط کشور بهرهمند شوند که بیانگر آن است فناوری اطلاعات ابزاری مهم در راستای توسعه عدالت اجتماعی محسوب میشود.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بینیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است. این پنجره ارائهدهنده خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد.
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور طی سالهای گذشته تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چندمیلیون کاربر دارد؟
براساس آمار رسمی از سوی مسئولان در مدت ۱۰۰روز نخست فعالیت دولت چهاردهم، بیش از ۴۲میلیون مراجعه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به سامانههای دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی صورت گرفته است و مردم توانستهاند به صورت الکترونیکی خدمات دریافت کنند و بیشترین مراجعه کاربران به سامانههای وزارت آموزش و پرورش با بیش از ۱۶میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۴میلیونوسازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۳میلیون مراجعه بوده است.
محمدمحسن صدر، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره آخرین تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند توضیح داد: بیش از ۲میلیون نفر به کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اضافه شده است که در مجموع بیش از ۵۴میلیونو۵۰۰هزار نفر از ایرانیان تاکنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند. پیش از این و مهرماه سال جاری اعلام شده بود مجموع کل فراخوانیهای سرویسهای مستقیم و سامانههای ملی و استانی در این بخش ۷/۵ میلیارد بوده و این سامانه بالغ بر ۵۳میلیون کاربر دارد که به این ترتیب امکان دسترسی به ۷۷درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره مهیا شده است و در گام بعدی و تاکنون، ۱۴درصد از مجموع خدمات به سمت هوشمند شدن گام برداشتهاند، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه باید سالانه تعداد خدمات هوشمند دستگاهها ۲۰درصد افزایش داشته باشد.
گفتنی است پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم میکند. این سامانه با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده است. همچنین امکان پیگیری آنلاین و جلوگیری از ترددهای غیرضروری از دیگر مزایای این سامانه به شمار میرود.