شناسهٔ خبر: 70155258 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛

دستور ساماندهی خودروهای پلاک شهرستان در تهران

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر قرار است خودرو‌های پلاک شهرستان در تهران کار و مسافرکشی کنند، به خودرو‌های آلاینده پایتخت افزوده خواهند شد و برای ساماندهی آنها پیشنهاد هایی به وزارت کشور ارائه کردیم و امیدواریم پذیرفته شود. 

صاحب‌خبر -

ساماندهی خودروهای پلاک شهرستان در تهران در دستور کار
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران پیش از آغاز دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: طرح ترافیک در ایام آلودگی هوای در پایتخت به فروش نمی‌رسد و ممنوع است و خودرو‌های پلاک شهرستان هم پیشنهاد دادیم که اگر کار ضروری دارند سریع انجام دهند و برگردند، اما اگر قرار است در تهران کار و مسافرکشی کنند، به خودرو‌های سواری آلاینده پایتخت افزوده خواهند شد که دراین باره پیشنهادهایی به وزارت کشور دادیم و امیدواریم پذیرفته شود. 
چمران ادامه داد: برخی خودرو‌ها در شهرستان‌ها معاینه فنی دریافت کرده، اما در تهران تردد می‌کنند که نباید اینگونه باشد و باید با هماهنگی‌ها این موضوع برطرف شود.
چمران همچنین با تاکید براینکه سایر دستگاه‌ها نیز باید در خصوص آلودگی هوا وارد عمل شوند و قانون هوای پاک را اجرا کنند، گفت: ۲۳ سازمان مسئول هستند و اگر کوتاهی کنند همین شرایط وجود خواهد داشت.
وی افزود: شورا و شهرداری در این زمینه در صدر جدول نه تنها آماده همکاری هستند؛ بلکه کار و وظیفه خود را انجام می‌دهند. اتوبوس برقی که قیمتی بیش از اتوبوس دیزلی دارد و تا ۱۶ میلیارد تومان هم می‌رسد خریداری شده و شهرداری دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد می‌کند تا درصدی از آلودگی را بکاهد.

با استفاده از موتورسیکلت‌های برقی هم آلودگی صوتی نخواهیم داشت و هم آلودگی هوا

چمران درادامه با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها بر می‌گردد که متعلق به بخش خصوصی است، گفت: چندین بار پیشنهاد دادیم که به جای موتورسیکلت بنزینی موتور سیکلت برقی مونتاژ کنند، اما گفتند، چون قیمت آن گران‌تر خواهد بود مردم استقبال نخواهند کرد، در صورتی که با استفاده از موتورسیکلت‌های برقی هم آلودگی صوتی نخواهیم داشت و هم آلودگی هوا. 
چمران اضافه کرد: در سال‌های قبل وزیر کشور جلساتی برگزار کرد و در این جلسات وظایف انجام شده برخی دستگاه‌ها قابل قبول بود و دستگاه‌هایی که نتوانسته بودند کاری کنند بازخواست شدند. در هر صورت به نتیجه چندان موفقی نرسیدند. اگر به مدیریت واحد رسیده بودیم وضع چنین نمی‌شد. 

شهروندان اتوبوس‌های دودزا را گزارش دهند

چمران ادامه داد: ما یک پله پایین آمدیم که مدیریت هماهنگ شکل بگیرد، اما نه در مجلس و نه در دولت تصویب نشد و روند با همان شکل سابق ادامه یافت.
رئیس شور‌ای شهر تهران در ارتباط با تردد اتوبوس‌های دودزا یادآور شد: اگر شهروندان در این مورد گزارش دهند بلافاصله اتوبوس‌ها متوقف و به تعمیرگاه‌ها منتقل می‌شوند. گازوئیل مصرفی شرکت واحد کیفیت بالایی دارد و نهایتا ۲۵ ppm است و گازوئیل تولیدی برای شرکت واحد متفاوت است. به هر شکل اگر شهروندان اتوبوس دودزا دیدند با وجود اینکه کمبود داریم و به ۶۰۰۰ اتوبوس نیاز است، گزارش دهند و ما ترجیح می‌دهیم این دستگاه‌ها کار نکنند.
مهدی چمران ادامه داد: اصل موضوع در آلودگی هوا، دولت است. باید برای اموری همچون بنزین اقدامات لازم انجام شود و وزارتخانه‌های دیگر نیز باید به میدان بیایند تا به جای مناسبی برسیم. اینکه دولت در زمان شهید رئیسی و هم اکنون هماهنگی انجام می‌دهد تا دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خارجی و داخلی خریداری شود که آلایندگی ندارند، قدم بزرگی است و این همکاری قابل قدر دانی است و امیدواریم به نتیجه برسد.

استاندارد‌های مناسب سازی فضای شهر برای معلولان بازنگری شود

زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه گرامی داشت روز معلول فرصتی برای بازنگری در سیاست‌ها و عملکرد‌ها است گفت: در این میان اداره کل سلامت شهرداری تهران با راه اندازی کمپین‌های مختلف با نگاه واقع بینانه خواهان رسیدگی به وضع این قشر شده است.

ساماندهی خودروهای پلاک شهرستان در تهران در دستور کار
به گفته این عضو شورای شهر تهران، مساله متناسب سازی فضای شهروندی مهم است و در این راستا تعیین استاندار‌های علمی ضروری است تا از اقدامات سلیقه‌ای جلوگیری شود.
شمس احسان تاکید کرد: بازنگری در استاندارد‌های متناسب سازی فضای شهر ضروری است بگونه‌ای که در بوستان‌ها باید وسایل بازی، کف پوش هشدار و سیستم صوتی و سرویس بهداشتی و... نیز مناسب سازی شود.
وی با تاکید بر اینکه لازم است اقدامات اصلاحی از خود شهرداری و شورای شهر تهران آغاز شود گفت: باید متذکر شوم که رمپ شیب دار ورودی شورای شهر و شهرداری مناسب نیست و باید قدم اول را از خود شهرداری تهران شروع کنیم.

شرایط برای تردد معلولان و سالمندان در پایتخت  بهتر می شود

 سید محمد آقامیری دیگر عضو شورای شهر نیز  از پیگیری برای احداث رمپ‌های با شیب هشت درصدی برای تردد معلولان و سالمندان در پایتخت خبر داد و گفت:  معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران موضوع ساخت رمپ با شیب هشت درصد را پیگیری کرده و حتی پنج رمپ هم نصب و قرارداد ساخت ۱۷ رمپ نیز منعقد شده است.
وی افزود: به محض ساخت رمپ‌ها تا یک هفته بعد این رمپ‌ها نصب خواهند شد؛ اما دقت داشته باشید فردی که با ویلچر تردد می‌کند؛ می‌تواند از رمپ‌های با شیب هشت درصد عبور کند و حتی سالمندان نیز می‌توانند به راحتی از رمپ‌ها استفاده کنند و استفاده شهروندان عادی نیز به راحتی صورت می‌گیرد.


آقامیری در ادامه با بیان اینکه دو رمپ بتنی نیز در بزرگراه حکیم اجرایی می‌شود، گفت : ۵۱ پله برقی نصب شده و ۱۴ پله نیز در حال نصب و قرارداد ۶۱ پله نیز در حال انعقاد است و در سال آینده نصب می‌شوند؛ اما در برخی موارد شرایط نصب رمپ و پله‌های برقی وجود ندارد و می‌توان برای برخی پل ها، از پله‌های با ارتفاع ۱۰ سانتی متری استفاده کرد و این تجربه وجود دارد که افراد دارای عارضه دیسک کمر هم می‌توانند از این پله‌ها تردد کنند.

ساماندهی خودروهای پلاک شهرستان در تهران در دستور کار

در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت روز داوطلب نیز گفت: نظام جمهوری اسلامی نظام مردم پایه است و نقش مردم در تصمیم گیری و تصمیم سازی موضوع بسیار مهمی است و به همین دلیل روز داوطلب را گرامی می‌داریم و تلاش بر این است که زمینه حضور مردم در عرصه‌های مختلف فراهم شود .
علیرضا نادعلی هم در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به صرفه جویی‌ها در مصرف آب و برق گفت: یکی از راحت‌ترین کار‌ها در این دوران در اوج پیک مصرف گاز، از مدار خارج کردن مجموعه‌های دولتی همچون مجموعه‌های آبی شهرداری تهران است؛ در حالیکه معمولا بلیت این مجموعه‌ها ارزانتر است و افراد کم برخوردار و سالمند برای آب درمانی استفاده می‌کنند.

نامناسب بودن شبکه حمل و نقل عمومی تهران برای معلولان

حمید صاحب ، مدیر کل سلامت شهرداری تهران در مراسم گرامیداشت هفته معلولان در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت برای معلولان  وضعیت مطلوبی ندراد ، گفت: لایحه‌ای به زودی به شورای شهر تقدیم خواهیم کرد که راهکار‌هایی برای حل این مسئله بیان خواهیم کرد.
صاحب افزود: مناسب سازی را نباید به مسایل کالبدی و راهسازی تقلیل دهیم  بلکه مناسب سازی باید در همه شونات اعم از فرهنگی، حمل و نقل و... دیده شود.

ساماندهی خودروهای پلاک شهرستان در تهران در دستور کاروی با بیان اینکه جامعه معلولان در شهر تهران با دو چالش اصلی مواجه بودند که یکی از آنها حضور نداشتن در برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی بود، تصریح کرد: برای رفع این چالش در سه سال اخیر زمینه حضور معلولان در برنامه‌های مختلف فراهم و حتی کانون افراد دارای معلولیت راه‌اندازی شد به گونه‌ای که این کانون در محلات در سطح سیاست گذاری، اجرا و پایش برنامه‌های فرهنگی را اجرا می‌کند و حداقل امسال تمام برنامه‌های هفته معلول توسط این افراد طراحی و اجرا می‌شود.

ورود سازمان نظام مهندسی به مناسب سازی فضا‌های شهری

همچنین حامد سلیمی ، مدیرکل معماری و ساختمان شهر تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به بیان عملکرد شهرداری تهران در مناسب سازی معابر پرداخت و گفت:  در فرایند صدور پروانه ساختمانی و گواهی‌های ساختمانی ضوابط مدنظر قرار می‌گیرد؛ اما لازم است که شاهد ورود سازمان نظام مهندسی به مناسب سازی فضا‌های شهری باشیم.
وی با بیان اینکه ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه در شهرداری برای این امر تصویب شد که ۸۹ میلیارد تومان به مناطق تخصیص داده شده است، گفت: ۴۱ ساختمان شهرداری، ۵۲ بوستان و ۳۱۳ کیلومتر مسیر برای مناسب سازی در نظر گرفته شد و بر اساس جداول، ۸۹ میلیارد تومان بین مناطق توزیع شده است.
وی با بیان اینکه امسال تا نیمه آذرماه ۱۴ کیلومتر در منطقه یک، ۱۰ کیلومتر در منطقه ۲ و ۱۱ کیلومتر مسیر در منطقه ۲۲ مناسب سازی شده استف گفت:  حدود ۶۶ درصد نیز اقدامات در حوزه مناسب سازی انجام شده و امیدواریم با اهتمام مناطق این روند تکمیل شود.

ساماندهی خودروهای پلاک شهرستان در تهران در دستور کار
سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۷۰ ساختمان از ۱۸۲ ساختمان بر اساس ارزیابی‌ها و دسترسی به فضا‌های موجود در مسیر تردد معلولان، مناسب سازی شده است، افزود: مجموع طول معابر برای مناسب سازی از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۱۲۹۷ کیلومتر است که ۷۹۱ کیلومتر مناسب سازی شده و به تأیید معاونت فنی و عمرانی نیز رسیده است.
سلیمی در مورد وضعیت مناسب سازی حمل ونقل با تأکید بر اینکه ۱۵۰۰ فضای پارک توسط افراد دارای معلولیت در مجاورت بوستان‌ها و... شناسایی شده که بیش از ۶۰۰ مورد از این فضا‌های پارک مناسب سازی شده است، تأکید کرد: متأسفانه دسترسی معلولان به ایستگاه‌های مترو دچار اختلال شده است چراکه براساس آیین نامه سازمان استاندارد در هر ۱۱ متر ارتفاع باید یک خروجی آسانسور باشد، اما عملا امکان ایجاد این دسترسی وجود ندارد و فعالیت آسانسور‌ها متوقف مانده است.

طرح من شهردارم طرحی با ارزش اما نیازمند نظارت

نرجس سلیمانی ، عضو شورای شهرتهران نیز در دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورا به اجرای طرح «من شهردارم» در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: این طرح با ارزش است؛ اما ممکن است در زمان اجرا با نظارت نادرست به انحراف کشیده شود و آن را به آسیب تبدیل می‌کند.
سلیمانی با اشاره به طرح من شهردارم با بیان اینکه این طرح هم مثل هر طرح ارزشمندی اگر در زمان اجرا نظارت کافی نداشته باشد، به آسیب تبدیل می‌شود، مدعی شد که در این طرح افرادی شرکت می‌کنند که ساکن اینجا نیستند و به ازای دریافت کارت شارژ یا دریافت بلیت رایگان مترو شرکت می‌کنند و این نگران کننده بود.

ساماندهی خودروهای پلاک شهرستان در تهران در دستور کار
وی ادامه داد: این طرح با ارزش است، اما در زمان اجرا با نظارت نادرست، به انحراف کشیده می‌شود. ما نباید به اعتماد عمومی مردم ضربه بزنیم. پروژه‌های درون این طرح جذابیت مالی دارند و روند این کار باعث می‌شود سود مالی به اشخاص برسد. سوال مهم این است که مبنای مالی دعوت رایگان مردم به شرکت در این طرح از کجا تامین می‌شود؟ باید گزارش آن به شورا داده شود و بررسی کنیم و با متخلف برخورد شود.
مجید باقری، معاون شهردار تهران هم با حضور در صحن شورا در پاسخ به تذکر سلیمانی گفت: اگر نقصی وجود دارد به دنبال رفع آن هستیم. ما باتجربه دو دوره قبل تمام تهدید‌ها و فرصت‌ها را احصا کردیم و شیوه نامه‌ای را آماده کردیم و آموزش دادیم.
باقری گفت: سعی می‌کنیم از پتانسیل‌هایمان استفاده کنیم و سفیرانی را با کارت مخصوص خود در سطح شهر قراردادیم تا با مردم گفت‌و‌گو کنند. بعضی‌ها ممکن است کج سلیقگی کنند و بار‌ها اعلام کردیم که فقط در چارچوب شیوه نامه گفت‌و‌گو با مردم صورت بگیرد.
وی ادامه داد: خواهش دارم هر جا که رویه اشتباهی صورت گرفت ورود کرده و به ما اطلاع داده شود. بازرسی و حراست ما هم فعال است و سعی داریم کار را به درستی پیش ببریم. البته در حال توسعه روش‌های دیگر مثل ارسال لینک دعوتنامه هم هستیم و ۲۶.۵ درصد از افرادی که تاکنون در طرح شرکت کردند از این طریق مشارکت داشتند و سفیران دخالتی نداشتند. دعوت سختی‌های لازم خود را دارد؛ اما تاکید داریم کار را اصلاح کنیم.