شناسهٔ خبر: 70152673 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مریم کاظمی بیان کرد:

ورود تخصصی‌ و مستقل‌ کمیته بانوان به مسابقات قرآن

مسئول کمیته بانوان مرحله نهایی چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن ضمن تشریح برنامه‌های این دوره تصریح کرد: از میزبانی قبل تبریز و پس از 9 سال تخصصی‌ و مستقل‌تر، بخش بانوان را با تعیین کمیته‌ای از میان بانوان متخصص در امور مختلف از استان آذربایجان شرقی تشکیل دادیم.

صاحب‌خبر -

مریم کاظمیمریم کاظمی، مسئول کمیته بانوان مرحله سراسری چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن که خود از مربیان قرآن است در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص روند برگزاری مسابقات گفت: بهترین لحظات ما در این مسابقات میزبانی از یک برنامه معنوی و یک مرحله دیگر از مراحل مسابقات قرآن کریم کشورمان است.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه تبریز با اشاره به میزبانی 1393 تبریز از مسابقات ادامه داد: تفاوت این دوره با 9 دوره قبل که مسئولیت کمیته بانوان را برعهده داشتم، این است که بعد از 9 سال تخصصی‌تر و مستقل‌تر وارد کمیته بانوان شده‌ایم. در این دوره مانند کمیته‌های اجرایی آقایان کمیته‌های تخصصی را خودمان برای بانوان هماهنگ کردیم و هر کمیته از بانوان، متخصص در یک زمینه بودند، مثلاً در بحث مدعوین از مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان کمک گرفتیم و هدفمان این بود که نوجوانان و جوانان راحت‌تر از مدارس به محل مسابقات در مصلای تبریز حضور یابند و آموزش و پرورش همکاری بهتری داشته باشد و این اتفاق هم روی داد.

کاظمی افزود: غرفه‌های فرهنگی که در سالن جنبی مسابقات می‌بینید نیز از سوی کارشناسان فرهنگی مدیریت می‌شوند و هدف این است که تخصصی‌تر در بحث‌های قرآنی برای خانواده‌ها تأثیرگذار باشیم. در بحث محافل نیز با کمیته مستقل وارد شدیم و در شهر تبریز و شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی محافلی را برای هیئت‌های مذهبی، مساجد، مدارس، ادارات و ... برگزار کردیم و در رأس این محافل مدیر مؤسسه جامعةالقرآن استان حضور دارد، یعنی هر کمیته‌ای را متخصص آن حوزه مدیریت می‌کند و عمده مدیران قرآنی از قاریان منتخب استانی هستند.

مسئول کمیته بانوان مسابقات سراسری قرآن از برگزاری 20 محفل شامل یک محفل هزار و 500 نفری ویژه بانوان در قالب هیئت‌ها در تبریز خبر داد و گفت: در شهرستان‌ها نیز محافل متعددی را برگزار کردیم. تا پایان مسابقات قرآن بخش آقایان نیز این محافل ویژه بانوان در استان ادامه خواهد داشت که هر محفل گروه برگزاری از جمله مجری، قاری، گروه تواشیح و ... دارد و گزارش محافل به ما ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: اخیراً محفلی را در امامزاده چرنداب تبریز برگزار کردیم؛ این امامزاده به امامزاده خانم نیز معروف است که بالغ بر سه هزار نفر در آن شرکت کردند. استاد سعید پرویزی از قاریان مطرح کشورمان در ابتدا در این محفل قرائت کردند و در ادامه قاریان منتخب استان به قرائت پرداختند.

کاظمی با اشاره به استقبال مردم تبریز از مسابقات قرآن گفت: در نوبت صبح استقبال خوبی صورت می‌گیرد، چون از مدارس مهمان داریم. استقبال از برنامه بعد از ظهر هم خوب است، اما بعد از نماز مغرب و عشا استقبال به دلیل محدودیت‌هایی که بانوان در رفت و آمد دارند، کمتر می‌شود، اما در مسابقات آقایان معمولاً مردم به صورت خانوادگی حضور پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که پس از پایان مسابقات چه بهره‌برداری از این مسابقات برای تبلیغ و ترویج قرآن در این استان انجام خواهید داد؟ گفت: ما هر متسابق را با حضور یک مادر شهید بدرقه می‌کنیم و این مسئله معنویت خاصی به این مراسم می‌دهد؛ متسابقان به ما می‌گفتند که این لحظه یک لحظه معنوی است که یک مادر شهید ما را بدرقه می‌کند. از تمام برنامه‌ها و صحنه‌ها فیلم‌ها و عکس‌هایی گرفته شده و از مؤسسات قرآنی کمک می‌گیریم تا این تصاویر را بین نوجوانان نشر دهیم. این نوع مسابقات قدم خوبی است؛ جوانان در این مسابقات به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که می‌توانند ترتیل بخوانند و علاقه نشان می‌دهند تا در مسابقات شرکت کنند. وقتی به آنها توضیح می‌دادیم که باید چه مرحله را طی کنید تا به مرحله پایانی برسید، اشتیاق را در آنها می‌بینیم که می‌خواهند ورود به مسابقات را شروع کنند.

کاظمی گفت: در بحث دعاخوانی نیز ورود تخصصی داشتیم و از اساتید خواسته‌ایم که حضور پیدا کرده و نحوه شرکت در مسابقات نغمات دینی و نحوه داوری آنها را آموزش دهند. به طور نمونه مداحانی داریم که در دعاخوانی مباحث تخصصی دعا و مداحی را رعایت نمی‌کنند که در ادامه از مسابقات برای ارتقای این افراد نیز بهره گرفته می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: مراسم دعاخوانی بسیار خوب است، اما ثمره این مسابقات این است که به سمت پیشرفت و علمی‌ترشدن پیش برویم؛ کسانی که پای مجلس مادحان می‌نشینند تحصیل کرده هستند و اگر مادحی عبارتی را اشتباهی بخواند یا روایتی را به غلط بگوید در تحصیل‌کردگان تأثیر منفی می‌گذارد. 

انتهای پیام