به گزارش قدس خراسان، منظر و سیمای ورودی شهرها یکی از مهمترین معرفها برای هویت آن شهر است، مشهدالرضا(ع) نیز در این زمینه نیازمند یک طرح جدی برای معرفی هویت فرهنگی و مشخص کردن حدود منطقه شهری برای میلیونها زائری است که سالیانه به این شهر وارد میشوند.
چند ماه پیش در گزارشی به این موضوع پرداختیم و پاسخی که از مسئولان شهری گرفتیم این بود که «در حال کار مطالعاتی، مکانیابی و طراحی مبادی ورودی شهر مشهد هستیم». اکنون پس از حدود ۶ ماه از آن گزارش به سراغ مسئولان شهری رفتیم تا ببینیم کار مکانیابی و طراحی مبادی ورودی شهر به کجا رسیده است.
ابتدا به سراغ مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد رفتیم، حجت فرقانی با بیان اینکه موضوع مبادی ورودی شهر مشهد جزو سیاستهای این دوره شورای شهر است، گفت: بیشتر ورودیها و خروجیهای شهر باید به گونهای برای زائران طراحی شود تا بهترین مسیر حرکتی را که در واقع دربرگیرنده ورود و خروج در شهر مشهد است، داشته باشند، این موارد باید به شکلی طراحی شود هنگامی که وارد شهر میشوند، فضا، سیما و منظر مناسبی وجود داشته باشد.
وی افزود: منظر ورودی شهر مشهد باید به گونهای باشد که زائران پیش از ورود به شهر، در محدوده فیزیکی احساس کنند وارد مشهدالرضا(ع) میشوند.
مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: برای تعیین مبادی ورودی و درک فیزیکی آنها، پروژهای با عنوان «مکانیابی مبادی ورودی شهر مشهد» تعریف کردهایم که شامل سه ورودی اصلی از جمله ورودی کلات، سرخس و نیشابور است. مشاورانی برای این موضوع انتخاب شدهاند تا به بررسی و مطالعه این ورودیها بپردازند.
فرقانی با بیان اینکه در ادامه این پروژه، سایر ورودیها نیز طراحی خواهند شد، عنوان کرد: این طراحی شامل تعیین دقیق محل آغاز ورودیها و پهنههای مربوط است تا بتوانیم برنامهریزی مناسبی برای جریان ورود به شهر از بیرون به درون آن داشته باشیم. همچنین باید در نظر داشته باشیم زائران از زمان ورود و ادراک بصری خود از شهر مشهد چه امکاناتی نیاز دارند و چه منظری باید مشاهده کنند. این موارد باید در طراحی مبادی ورودی شهر لحاظ شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مکانیابی این پروژه در حال انجام است و پیشبینی میشود تا پایان سال به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن مکانها، نسبت به طراحی مبادی ورودی اقدام خواهیم کرد.
مکانیابی ورودی نیشابور تقریباً تمام شده است
مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: مکانیابی ورودی نیشابور تقریباً برای ما مشخص شده است و به محض اینکه اطلاعات کاملتر را از مشاور بگیریم و برای خودمان به صورت کامل مشخص شود، برای طراحی آن اقدام میکنیم و کار در این ورودی جلوتر از سایر ورودیهاست.
فرقانی درباره ورودی غربی مشهد نیز گفت: در حوزه ورودی غربی اولویت را بر ساخت پل از بولوار شاهنامه به سمت بزرگراه اصلی قرار دادهایم و پس از ساخت آن پل، مطالعات مکانیابی را برای ورودی غربی مشهد انجام میدهیم.
وی متذکر شد: در حوزه ساماندهی مشاغل در ورودی غربی شهر نیز مطالعاتی را سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری مشهد آغاز کرده است و درباره موضوعاتی که به ما مربوط بود از جمله تأیید مشاور انجام دادیم و برایشان فرستادیم و اکنون مشاور در حال مطالعه این موضوع است.
مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا از طرحهای مسابقه طراحی سردر ورودی شهر مشهد که در سال ۱۳۹۲ برگزار شده بود نیز در این کار استفاده میشود؟ گفت: این طرحها را به مشاور دادهایم تا آنها را نیز بررسی کند که آیا امکان استفاده از آن طرحها در طراحی مبادی ورودی شهر وجود دارد یا خیر.
منظرآرایی ورودی غربی مشهد؛ در ابتدای راه
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در مورد ورودی محور مشهد – چناران بحث ساماندهی تابلوهای مشاغل و منظرسازی آن محور است، در این باره مسئولان سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری مشهد اظهار بیاطلاعی کردند و پس از پرسوجوهایی به سراغ رئیس اداره ایمنی و حریم راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی رفتیم تا در این باره از او کسب اطلاع کنیم.
احمدرضا بخشی در این باره گفت: منظرآرایی در حوزه راه سابقهای ندارد و راهداری هیچ گاه در این زمینه کار خاصی انجام نداده است، زیرا این موضوع بیشتر به مسائل شهری مربوط میشود.
وی با بیان اینکه در محور مشهد – چناران به دلیل وجود کاربریهای متعدد و نزدیکی سکونتگاهها و روستاها، این محور بیشتر از آنکه یک محور بینشهری باشد، به محوری شهری تبدیل شده است، افزود: به همین دلیل آقای خدایی، معاون عمرانی استاندار موضوع منظرآرایی را مطرح کرد و از ما خواست مشاورانی را انتخاب کنیم تا طرحهای پیشنهادی خود را ارائه دهند. اکنون مشاوران طرحهای خود را ارائه کردهاند و در صورت پذیرش این طرحها، قراردادی با آنها منعقد میشود تا وارد فاز طراحی شویم.
رئیس اداره ایمنی و حریم راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما هنوز در ابتدای این مسیر هستیم و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است. راهداری بنا به دستور معاون استاندار در مرحله طراحی مشغول به کار است. با این حال، در حوزه اجرای طرح احتمالاً چندین ارگان مختلف دخیل خواهند بود از جمله راهداری، شهرداری مشهد، شهرداری گلبهار، دهیاری و بخشداری مرتبط با روستاهای مسیر. اما هنوز متولی اجرای آن مشخص نشده زیرا اقدامهای دقیق در این طرح هنوز تعیین نشدهاند.
بخشی متذکر شد: آنچه در حوزه راه به ما مربوط میشود شامل تابلوها، علائم، خط کشی و تابلوهای تبلیغاتی است که در محدودههای ما قرار دارند و قطعاً بر عهده ماست اما مباحث معماری این موضوع خارج از حوزه مسئولیتهای ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه حدود یک ماه است که این موضوع مطرح شده و پیشنهادها توسط مشاوران تهیه شده است، گفت: قرار است این هفته آنها را در اداره کل راهداری و حملونقل جادهای ارائه دهند و پس از آن جلسهای با استانداری و معاونت عمرانی برگزار خواهد شد تا روند تصویب طرح آغاز شود.
با توجه به صحبتهای مطرح شده توسط مسئولان شهری و استانی هنوز راه زیادی برای به ثمر نشستن ساماندهی مبادی ورودی شهر مشهد داریم.
ابتدا به سراغ مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد رفتیم، حجت فرقانی با بیان اینکه موضوع مبادی ورودی شهر مشهد جزو سیاستهای این دوره شورای شهر است، گفت: بیشتر ورودیها و خروجیهای شهر باید به گونهای برای زائران طراحی شود تا بهترین مسیر حرکتی را که در واقع دربرگیرنده ورود و خروج در شهر مشهد است، داشته باشند، این موارد باید به شکلی طراحی شود هنگامی که وارد شهر میشوند، فضا، سیما و منظر مناسبی وجود داشته باشد.
وی افزود: منظر ورودی شهر مشهد باید به گونهای باشد که زائران پیش از ورود به شهر، در محدوده فیزیکی احساس کنند وارد مشهدالرضا(ع) میشوند.
مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: برای تعیین مبادی ورودی و درک فیزیکی آنها، پروژهای با عنوان «مکانیابی مبادی ورودی شهر مشهد» تعریف کردهایم که شامل سه ورودی اصلی از جمله ورودی کلات، سرخس و نیشابور است. مشاورانی برای این موضوع انتخاب شدهاند تا به بررسی و مطالعه این ورودیها بپردازند.
فرقانی با بیان اینکه در ادامه این پروژه، سایر ورودیها نیز طراحی خواهند شد، عنوان کرد: این طراحی شامل تعیین دقیق محل آغاز ورودیها و پهنههای مربوط است تا بتوانیم برنامهریزی مناسبی برای جریان ورود به شهر از بیرون به درون آن داشته باشیم. همچنین باید در نظر داشته باشیم زائران از زمان ورود و ادراک بصری خود از شهر مشهد چه امکاناتی نیاز دارند و چه منظری باید مشاهده کنند. این موارد باید در طراحی مبادی ورودی شهر لحاظ شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مکانیابی این پروژه در حال انجام است و پیشبینی میشود تا پایان سال به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن مکانها، نسبت به طراحی مبادی ورودی اقدام خواهیم کرد.
مکانیابی ورودی نیشابور تقریباً تمام شده است
مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: مکانیابی ورودی نیشابور تقریباً برای ما مشخص شده است و به محض اینکه اطلاعات کاملتر را از مشاور بگیریم و برای خودمان به صورت کامل مشخص شود، برای طراحی آن اقدام میکنیم و کار در این ورودی جلوتر از سایر ورودیهاست.
فرقانی درباره ورودی غربی مشهد نیز گفت: در حوزه ورودی غربی اولویت را بر ساخت پل از بولوار شاهنامه به سمت بزرگراه اصلی قرار دادهایم و پس از ساخت آن پل، مطالعات مکانیابی را برای ورودی غربی مشهد انجام میدهیم.
وی متذکر شد: در حوزه ساماندهی مشاغل در ورودی غربی شهر نیز مطالعاتی را سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری مشهد آغاز کرده است و درباره موضوعاتی که به ما مربوط بود از جمله تأیید مشاور انجام دادیم و برایشان فرستادیم و اکنون مشاور در حال مطالعه این موضوع است.
مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا از طرحهای مسابقه طراحی سردر ورودی شهر مشهد که در سال ۱۳۹۲ برگزار شده بود نیز در این کار استفاده میشود؟ گفت: این طرحها را به مشاور دادهایم تا آنها را نیز بررسی کند که آیا امکان استفاده از آن طرحها در طراحی مبادی ورودی شهر وجود دارد یا خیر.
منظرآرایی ورودی غربی مشهد؛ در ابتدای راه
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در مورد ورودی محور مشهد – چناران بحث ساماندهی تابلوهای مشاغل و منظرسازی آن محور است، در این باره مسئولان سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری مشهد اظهار بیاطلاعی کردند و پس از پرسوجوهایی به سراغ رئیس اداره ایمنی و حریم راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی رفتیم تا در این باره از او کسب اطلاع کنیم.
احمدرضا بخشی در این باره گفت: منظرآرایی در حوزه راه سابقهای ندارد و راهداری هیچ گاه در این زمینه کار خاصی انجام نداده است، زیرا این موضوع بیشتر به مسائل شهری مربوط میشود.
وی با بیان اینکه در محور مشهد – چناران به دلیل وجود کاربریهای متعدد و نزدیکی سکونتگاهها و روستاها، این محور بیشتر از آنکه یک محور بینشهری باشد، به محوری شهری تبدیل شده است، افزود: به همین دلیل آقای خدایی، معاون عمرانی استاندار موضوع منظرآرایی را مطرح کرد و از ما خواست مشاورانی را انتخاب کنیم تا طرحهای پیشنهادی خود را ارائه دهند. اکنون مشاوران طرحهای خود را ارائه کردهاند و در صورت پذیرش این طرحها، قراردادی با آنها منعقد میشود تا وارد فاز طراحی شویم.
رئیس اداره ایمنی و حریم راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما هنوز در ابتدای این مسیر هستیم و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است. راهداری بنا به دستور معاون استاندار در مرحله طراحی مشغول به کار است. با این حال، در حوزه اجرای طرح احتمالاً چندین ارگان مختلف دخیل خواهند بود از جمله راهداری، شهرداری مشهد، شهرداری گلبهار، دهیاری و بخشداری مرتبط با روستاهای مسیر. اما هنوز متولی اجرای آن مشخص نشده زیرا اقدامهای دقیق در این طرح هنوز تعیین نشدهاند.
بخشی متذکر شد: آنچه در حوزه راه به ما مربوط میشود شامل تابلوها، علائم، خط کشی و تابلوهای تبلیغاتی است که در محدودههای ما قرار دارند و قطعاً بر عهده ماست اما مباحث معماری این موضوع خارج از حوزه مسئولیتهای ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه حدود یک ماه است که این موضوع مطرح شده و پیشنهادها توسط مشاوران تهیه شده است، گفت: قرار است این هفته آنها را در اداره کل راهداری و حملونقل جادهای ارائه دهند و پس از آن جلسهای با استانداری و معاونت عمرانی برگزار خواهد شد تا روند تصویب طرح آغاز شود.
با توجه به صحبتهای مطرح شده توسط مسئولان شهری و استانی هنوز راه زیادی برای به ثمر نشستن ساماندهی مبادی ورودی شهر مشهد داریم.