شناسهٔ خبر: 70070155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

یادداشت|

نقش کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در یادداشتی، به نقش کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه پرداخت.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

محمدرضا سلطانی مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در یادداشتی تحت عنوان نقش کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه نوشت:

نسخه‌ جدید سند تحول و تعالی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال جاری به استحضار و تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

بی‌تردید، یکی از مهمترین بخش‌های این سند که مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است، موضوع بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و استفاده از هوش مصنوعی جهت دستیابی به اهداف سند است که طبیعتاً، زیست‌بوم اصلیِ این مهم، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با بیش از هزار و ۲۵۰ دفتر در سراسر ایران است. 

بر اساس محتوای سند تحول و تعالی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی با شعار «قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» مرکز ثقل تحقق اهداف فناورانه دستگاه عدلیه در ایران اسلامی است و کانون خدمات الکترونیک قضایی هم که بعنوان پیشانی قوه قضاییه و پل ارتباطی فناورانه‌محور بین دستگاه قضایی و مردم و با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از مردم برای مردم»، از سال ۱۳۹۲ تأسیس شده است، به‌عنوان یکی از ارکان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ارتباط با معاونت خدمات الکترونیک قضایی این مرکز است.

در محتوای نسخه‌ جدید سند تحول و تعالی قوه قضاییه، عبارات «فناوری»، «الکترونیک» و «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه» در زمره‌ عبارات و لغات پُر تکرار است که این موضوع حاکی از نقش انکارناپذیر «فناوری» و «خدمات الکترونیک قضایی» در تحقق اهداف سند تحول و تعالی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است.

اما در فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه با عنوان «نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول و تعالی» صفحه ۹۳ «مبحث هشتم – ارتباط با مردم» به‌صورت مستقیم به نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اشاره شده است.

در این مبحث، «فراهم‌سازیِ امکان استعلام و اطلاع از آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی برای عموم مردم از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به‌منظور کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضایی» به‌عنوان یکی از مهمترین اهداف سند تحول و تعالی دستگاه قضایی قید شده است که در بخش سوم همین سلسله صحبت‌ها، به آن پرداخته شد.

و، اما «ایجاد دفتر خدمات الکترونیک قضایی در همکاری و تعامل با همه‌ زندان‌ها و اجرای ماده ۱۱۳ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور»، نیز از دیگر نقش‌های مهم و مؤثر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه با محوریت مردم است که به صورت مستقیم به کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرتبط است و در این بخش، به ارائه توضیحاتی پیرامون آن می‌پردازم.

با عنایت به سیاست‌های جاری دستگاه قضایی و منویات ریاست محترم قوه قضاییه و آیین‌نامه جدید اجرایی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، خدمت‌رسانی فناورانه با اولویت دقت و سرعت به عموم مردم، از مهمترین راهبرد‌های کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

بر اساس رسالتی که در این بخش از سند تحول و تعالی قوه قضاییه بر عهده‌ کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گذاشته شده است، با راه‌اندازی میز خدمت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و می‌توان از خدمات سیار در زندان‌ها، خانواده‌های زندانیان می‌توانند با هماهنگی مبادی ذی‌ربط، بدون صرف هزینه جهت ملاقات حضوری و سایر مشکلات از جمله رفت و آمد به محیط زندان با شخص زندانی به صورت الکترونیک دیدار داشته باشند.

همچنین، از دیگر مزایای این بحث، امکان صحبت و طرح مشکل از جانب شخص زندانی با قاضی و یا سایر مسؤولین مربوطه در دستگاه قضایی به‌صورت الکترونیک است که باعث می‌شود، بالاترین سطح امنیت در این مقوله رعایت شود.

در توضیح خدمات الکترونیک قضایی سیار، این موارد را اضافه کنم که این خدمات بصورت پایلوت (آزمایشی) در سطح شهر تهران در سال ۱۴۰۲ با فعالیت ۱۵ دفتر ارائه شد که فراخوانِ اعلام آمادگی دفاتر برای انجام این طرح به مدیران سراسر کشور ابلاغ شد و روزانه درخواست‌های مردمی جهت استفاده از خدمات سیار از طریق تماس با سامانه ۱۴۷۰ توسط همکاران ما ثبت می‌شود و بلافاصله در همان روز به دفاتر فعال در خدمات سیار با توجه به نزدیکی به محل درخواست، ارجاع می‌شود و مدیران این دفاتر نیز در نهایت ظرف ۲۴ ساعت پس از هماهنگی با متقاضی به محل مراجعه می‌کنند و کار ثبت را انجام می‌دهند؛ همچنین در گذشته، مراجعات به بیمارستان‌ها نیز از مشکلات اغلبِ اشخاص متقاضی برای خدمات قضایی بود که اکنون در این طرح این مشکل در سطح شهر تهران و محدوده دفاتر تحت پوشش مرتفع شده است.

در این مدت بیش از ۳هزار مورد درخواست خدمات الکترونیک قضایی سیار ثبت شده است که شامل تمام موارد از جمله دادخواست‌های بدوی و تجدید نظر، لوایح، شکواییه بوده و ثبت‌نام ثنا و احراز هویت بیشترین موارد درخواستی گزارش شده است.

اولویت‌های طرح خدمات الکترونیک قضایی سیار

طرح خدمات الکترونیک قضایی سیار با اولویت خدمت‌رسانی به جانبازان معزز، خانواده معظم شهداء، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، معلولان و افراد کم‌توان در تهران آغاز شده است و مشمولین با ارائه کارت مرتبط با نهاد‌های ذی‌ربط می‌توانند از خدمات یادشده به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

بر این اساس، در طرح خدمات الکترونیک قضایی سیار، برای جانبازان عزیز و خانواده معظم شهدا، برای سه گروه «الف_ والدین شهدا؛ ب_ فرزندان شهدا و ج_ جانبازان بالای ۲۵ درصد» هزینه خدمات دفتر به صورت رایگان محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر، براساس مصوبه قوه قضائیه، تعرفه خدمات الکترونیک قضایی سیار برای اعزام به محل، سه برابر تعرفه‌ی غیر سیار است و هزینه‌ رفت وآمد هم بر مبلغ تعرفه افزوده می‌شود که سه گروه والدین شهدا، فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد، با ارائه کارت ایثارگری می‌توانند از خدمات طرح سیار به صورت کاملا رایگان بهره‌مند شوند.

در مصادیق صحبت‌هایم پیرامون توفیقات روزافزون و بیش از پیش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای کمک به قوه قضاییه، این نکته را اضافه کنم که با گذشت زمان و عملکرد مثبت و مؤثر این دفاتر در فراگیریِ حداکثریِ خدمات الکترونیک قضایی در امور مختلف دستگاه عدلیه، نسخه‌ جدید «آیین‌نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی» در ۲۳ تیر ماه سال ۱۴۰۱ به تأیید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه رسید و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

بدیهی است که کلیه این امکانات اعم از منابع انسانی و فناورانه، در راستای ایجاد رضایت‌مندی حداکثری برای مردم است که امیدواریم بتوانیم در این راستا، گام‌های مثبت و مؤثری برداریم. 

انتهای پیام/