به گزارش قدس خراسان، خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای بزرگ و مهم ایران، به دلیل وجود مراکز درمانی معتبر، دانشگاههای پزشکی و پژوهشگاههای علمی، به ویژه در قالب گردشگری سلامت، نقش بسزایی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت خود، استانهای همجوار و کشورهای همسایه ایفا میکند.
با وجود این، سرانه سلامت استان که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تعداد پزشکان، امکانات بیمارستانی، دسترسی به دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات بهداشتی قرار دارد، نسبت به میانگین کشوری پایین است و به نظر میرسد جمعیت شناور این استان، نقش بسزایی در این مسئله دارد و منجر شده استان ما با چالش کمبود منابع مالی برای توسعه زیرساختهای درمانی مواجه باشد. با این حال گاهی وقتها هزینههای مهم و ضروری نادیده گرفته میشود و اولویتها جای خود را در منابع مالی دستگاهها از دست میدهند.
انحراف بودجه عمرانی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با قدس خراسان از نادیده گرفتن اولویتها در زمینه بهداشت و درمان مشهد توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: متأسفانه در اقدامی عجیب، وزارت بهداشت تصمیم به ساخت ۶ مجتمع رفاهی در کشور گرفته و یکی از این مجتمعها در مشهد بوده که طی آن قرار است مرکز شماره ۲ بهداشت مشهد واقع در خیابان وحدت را تخریب و به یک مجتمع رفاهی با ۵۰۰ سوئیت تبدیل کند.
میثم ظهوریان ادامه داد: در شرایطی که مشهد و کلات در سرانه درمان مشکل داشته و خانههای بهداشت اجارهای دارد، منطقی نیست مجتمع رفاهی بسازیم آن هم در شهری که یک بار این تجربه را داشته و بودجه عمرانی دانشگاه به دلیل ساخت برج سپید از مسیرش منحرف شده است.
وی با بیان اینکه این تجربه با هزینه بالا و بدون توجه به اولویتهاست، افزود: در حالی که معاونت فرهنگی دانشگاه نسبت به تأمین خوابگاه دانشجویی و کمبود کلاس منتقد بوده، این اتفاق در ماه جاری و با حضور وزیر بهداشت در مشهد قرار است با امضای تفاهمنامه، کلنگزنی شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پس از این اتفاق، کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد ممنوعیت ساخت مجتمع رفاهی-اقامتی را برای تمام دستگاههایی که از منابع عمومی استفاده میکنند، ثبت کرده و در صحن مطرح میشود.
سرانه بهداشت علوم پزشکی مشهد پایینتر از شهرهای دیگر
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت وگو با رسانهها، سرانه بهداشت و درمان مشهد جوابگوی نیاز بیماران نیست. براساس استانداردهای وزارت بهداشت، به ازای هزار نفر جمعیت باید ۱/۵ تخت دولتی و یک تخت غیردولتی فراهم باشد و همچنین برای جمعیت زائر و مسافر در مجموع در بخش دولتی و غیردولتی باید چهار تخت بیمارستانی موجود باشد. این در حالی است که برای هر هزار نفر در کلانشهر مشهد، ۲/۹ تخت بیمارستانی لازم است.
محمد دهقانی با بیان اینکه با توجه به آمار سرشماری انجام شده، دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو ۱۰دانشگاه کشور است که سرانه تخت بیمارستانی در آنها مناسب نیست، تصریح کرد: بنابر اعلام وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه، حدود ۳هزار تخت بیمارستانی در مشهد کم داریم.
وی با اشاره به مقایسه میانگین کشوری و استانی گفت: میانگین کشوری سرانه بهداشت و درمان به ازای هر نفر جمعیت در سال ۱۴۰۲ رقم یکمیلیون و ۳۷۰هزار تومان، در خراسان رضوی یکمیلیون و ۱۶۰ هزار تومان و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکمیلیون و۵۰ هزار تومان بوده است. در سال ۱۴۰۳ میانگین کشوری سرانه بهداشت و درمان به ازای هر نفر جمعیت یکمیلیون و ۸۴۵ هزار تومان، در خراسان رضوی یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکمیلیون و ۳۶۰ هزار تومان بوده است. از این رو در سال ۱۴۰۲ سرانه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱/۷ همت و در سال ۱۴۰۳ رقم ۲/۵همت نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است.
بررسی سرانه سلامت درمان و دارو میتواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام سلامت در کشور کمک کند و زمینهساز برنامهریزیهای بهینه برای ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی باشد. آمار و ارقام، خود گواه وضعیت نیاز استان در حوزه درمان و سلامت است و حاکی از این که اولویتهای استان در زمینه بودجههای عمرانی باید به کدام حوزه اختصاص یابد.
انحراف بودجه عمرانی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با قدس خراسان از نادیده گرفتن اولویتها در زمینه بهداشت و درمان مشهد توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: متأسفانه در اقدامی عجیب، وزارت بهداشت تصمیم به ساخت ۶ مجتمع رفاهی در کشور گرفته و یکی از این مجتمعها در مشهد بوده که طی آن قرار است مرکز شماره ۲ بهداشت مشهد واقع در خیابان وحدت را تخریب و به یک مجتمع رفاهی با ۵۰۰ سوئیت تبدیل کند.
میثم ظهوریان ادامه داد: در شرایطی که مشهد و کلات در سرانه درمان مشکل داشته و خانههای بهداشت اجارهای دارد، منطقی نیست مجتمع رفاهی بسازیم آن هم در شهری که یک بار این تجربه را داشته و بودجه عمرانی دانشگاه به دلیل ساخت برج سپید از مسیرش منحرف شده است.
وی با بیان اینکه این تجربه با هزینه بالا و بدون توجه به اولویتهاست، افزود: در حالی که معاونت فرهنگی دانشگاه نسبت به تأمین خوابگاه دانشجویی و کمبود کلاس منتقد بوده، این اتفاق در ماه جاری و با حضور وزیر بهداشت در مشهد قرار است با امضای تفاهمنامه، کلنگزنی شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پس از این اتفاق، کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد ممنوعیت ساخت مجتمع رفاهی-اقامتی را برای تمام دستگاههایی که از منابع عمومی استفاده میکنند، ثبت کرده و در صحن مطرح میشود.
سرانه بهداشت علوم پزشکی مشهد پایینتر از شهرهای دیگر
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت وگو با رسانهها، سرانه بهداشت و درمان مشهد جوابگوی نیاز بیماران نیست. براساس استانداردهای وزارت بهداشت، به ازای هزار نفر جمعیت باید ۱/۵ تخت دولتی و یک تخت غیردولتی فراهم باشد و همچنین برای جمعیت زائر و مسافر در مجموع در بخش دولتی و غیردولتی باید چهار تخت بیمارستانی موجود باشد. این در حالی است که برای هر هزار نفر در کلانشهر مشهد، ۲/۹ تخت بیمارستانی لازم است.
محمد دهقانی با بیان اینکه با توجه به آمار سرشماری انجام شده، دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو ۱۰دانشگاه کشور است که سرانه تخت بیمارستانی در آنها مناسب نیست، تصریح کرد: بنابر اعلام وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه، حدود ۳هزار تخت بیمارستانی در مشهد کم داریم.
وی با اشاره به مقایسه میانگین کشوری و استانی گفت: میانگین کشوری سرانه بهداشت و درمان به ازای هر نفر جمعیت در سال ۱۴۰۲ رقم یکمیلیون و ۳۷۰هزار تومان، در خراسان رضوی یکمیلیون و ۱۶۰ هزار تومان و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکمیلیون و۵۰ هزار تومان بوده است. در سال ۱۴۰۳ میانگین کشوری سرانه بهداشت و درمان به ازای هر نفر جمعیت یکمیلیون و ۸۴۵ هزار تومان، در خراسان رضوی یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکمیلیون و ۳۶۰ هزار تومان بوده است. از این رو در سال ۱۴۰۲ سرانه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱/۷ همت و در سال ۱۴۰۳ رقم ۲/۵همت نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است.
بررسی سرانه سلامت درمان و دارو میتواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام سلامت در کشور کمک کند و زمینهساز برنامهریزیهای بهینه برای ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی باشد. آمار و ارقام، خود گواه وضعیت نیاز استان در حوزه درمان و سلامت است و حاکی از این که اولویتهای استان در زمینه بودجههای عمرانی باید به کدام حوزه اختصاص یابد.