شناسهٔ خبر: 70028867 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو؛

موسوی: وفاق باید حول آرمان‌های انقلاب شکل گیرد نه تجزیه‌طلبان / اصلاح دانشگاه با تعهد به اصول اخلاقی و علمی امکان‌پذیر است +فیلم

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به جای مسائل حیاتی کشور، مانند ناترازی انرژی، قطعی برق، بودجه و اشتغال توجه به موضوعاتی کم‌اهمیت‌تر مانند «ریجستری آیفون» در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد حسین موسوی، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو به مناسبت فرارسیدن ایام شانزده آذر و روز دانشجو، گفت: یکی از نکات برجسته در دیدار اخیر دانشجویان با مقام معظم رهبری، تأکید ایشان بر کلیدواژه «بازگشت به دانشگاه» و اهمیت آن بود. ایشان از دانشجویان خواستند مسائل کشور را به دانشگاه بیاورند، در آنجا حل‌وفصل کنند و راهکار‌های منطقی و علمی ارائه دهند.

وی افزود: برای پاسخ به این سؤال، بهتر است به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری رجوع کنیم. ایشان همواره بر اهمیت و جایگاه دانشگاه تأکید داشته‌اند. امام خمینی (ره) به صراحت فرمودند: «مبدأ همه تحولات و مقدرات یک کشور، دانشگاه است.» دانشگاه وظیفه تربیت و اصلاح انسان‌ها و تربیت دانشمندان را بر عهده دارد. ایشان دانشگاه را مرکز رشد و توسعه کشور معرفی کرده و نقش کلیدی اساتید در این مسیر را مورد تأکید قرار داده‌اند.مقام معظم رهبری نیز در دیدار‌های متعدد، بر این نکته تأکید داشته‌اند که ساختن دانشگاه به معنای بیمه کردن کشور است. ایشان به ضرورت خودباوری در دانشگاه‌ها و عدم ترس از غرب اشاره کرده‌اند. همچنین سه وظیفه اصلی برای دانشگاه‌ها تعیین کرده‌اند: تربیت عالِم، تولید علم، و جهت‌دهی به این دو امر در راستای اهداف کشور. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522361" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522361?width=400&height=300"></script></div>



وی اضافه کرد: اگر از فضای دانشگاه فاصله بگیریم، همان‌طور که رهبری فرمودند، دشمن برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام می‌دهد. این نفوذ به اشکال مختلفی از جمله تأثیرگذاری بر نظام آموزش عالی و تربیت نسل آینده صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نفوذ فرهنگی افزود: نفوذ فرهنگی صرفاً به معنای ورود عوامل خارجی و انتقال اطلاعات محرمانه نیست. بلکه گاهی اوقات فردی در جایگاهی قرار می‌گیرد که شایستگی آن را ندارد و به نحوی عمل می‌کند که دشمنان خارجی از عملکرد او بهره‌برداری می‌کنند. این نوع نفوذ از جنس تغییرات مدیریتی و ساختاری است که به دانشگاه‌ها و نهاد‌های اثرگذار لطمه می‌زند.

موسوی گفت: یکی از مسائل قابل‌تأمل در فضای آموزش عالی کشور، روند برخی انتصابات است. متأسفانه احساس می‌شود افرادی که در فتنه‌های ۱۳۷۸، ۱۳۸۸ و حتی ۱۴۰۱ نقش مؤثری داشته‌اند، به راحتی پست‌های کلیدی در نظام آموزش عالی کشور می‌گیرند. این امر به شدت آسیب‌زا است و نشان‌دهنده نوعی بی‌توجهی به جایگاه حساس دانشگاه‌ها در کشور است. این روند نگران‌کننده در نهایت به تضعیف رسالت دانشگاه‌ها و انحراف از اهداف اصلی آنها منجر می‌شود. امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان و نظارت دقیق‌تر، این مسائل مدیریت شود و دانشگاه به مسیر اصلی خود در تربیت انسان‌های توانمند و حل مشکلات کشور بازگردد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522362" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522362?width=400&height=300"></script></div>



دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: گفتگو درباره اظهارات جنجالی و مباحث مرتبط با مدیریت دانشگاه‌ها و انتصابات در فضای آموزش عالی، مسئله‌ای بسیار حساس و در عین حال کلیدی است. آقای موسوی در این بخش از صحبت‌های خود، به نکاتی اشاره می‌کند که از منظر جریان دانشجویی و نگاه منتقدانه به برخی رویکرد‌های مدیریتی، حائز اهمیت است.

 نظام جمهوری اسلامی و پاسخگویی مقامات


موسوی تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی هیچ فردی، صرف نظر از جایگاهش، مصون از پاسخگویی به قانون نیست. وی اشاره می‌کند که نظام در برخورد با تخلفات، تعارفی با هیچ‌کس ندارد و حتی مسئولان بلندپایه نیز در گذشته با نظارت دقیق و پیگیری‌های قانونی مواجه بوده‌اند. او با اشاره به اهمیت آموزش عالی، بیان می‌کند که این حوزه، محل تربیت نسل آینده است و نباید دستخوش رفتار‌های نمایشی و انتصاباتی شود که باعث آسیب به اهداف اصلی این فضا می‌گردد.

جنگ‌های صلیبی در نظام آموزش عالی!


موسوی با انتقاد از ادبیات برخی افراد که اصلاح نظام آموزش عالی را نیازمند «جنگ‌های صلیبی» دانست و گفت: این نوع نگاه را ناشی از افراط‌گرایی و عدم درک صحیح از فضای دانشگاه‌ها عنوان می‌کند. او تأکید دارد که این ادبیات، ادامه همان رویکرد‌های رادیکالی است که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی نیز دیده می‌شد، زمانی که برخی افراد با اقدامات افراطی مانند تفکیک جنسیتی با دیوار در دانشگاه‌ها، چهره‌ای ناپسند از جریان انقلابی ارائه کردند، این افراد چگونه خود با وجود سوابقی مانند نداشتن مدارک علمی کافی در زمان تصدی مناصب کلیدی، اکنون داعیه‌دار اصلاح دانشگاه‌ها شده‌اند.

انتصابات جنجالی و تناقض در سیاست‌ها

موسوی به انتصابات خاص در حوزه آموزش عالی، از جمله انتخاب رئیس دانشکده‌ای که سابقه حمایت از اغتشاشات ۱۴۰۱ را دارد، اشاره کرد و افزود: این انتصابات متناقض با سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ است چنین افرادی که اعتقادی به اهداف انقلاب اسلامی ندارند، نمی‌توانند مسیر صحیح توسعه دانشگاه‌ها را پیش ببرند. موسوی با اشاره به شعار‌های مطرح‌شده در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱، از جمله "زن، زندگی، آزادی"، گفت: این شعار‌ها نشانه‌ای از نفوذ جریان‌های ضدانقلاب در فضای اجتماعی و آموزشی کشور است. افرادی که حامی این جریان‌ها بودند و اکنون در مناصب کلیدی دانشگاهی قرار گرفته‌اند، باید در مورد آن پاسخگو باشند

پاسخ به وزیر علوم و موضع‌گیری‌های مرتبط


موسوی با اشاره به اظهارات وزیر علوم در خصوص برخی انتصابات جنجالی گفت: وزیر علوم درباره اظهارات برخی افراد موضعی گرفته و گفته‌ "ما گردن نمی‌گیریم" که این پاسخگویی نیست و مسئولیت‌گریزی در این زمینه، به جای حل مسئله، مشکلات را عمیق‌تر می‌کند.

 موسوی ضمن تأکید بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها در تربیت نسل آینده، از رویکرد‌های مدیریتی و انتصابات اخیر در نظام آموزش عالی اضافه کرد: این اقدامات در تضاد با اهداف انقلاب اسلامی و رهنمود‌های رهبران انقلاب است و باید فوری اصلاح شود چرا که این اصلاحات توجه به نظارت دقیق‌تر بر مدیریت دانشگاه‌ها است.

 معیار‌های انتخاب مسئولان در آموزش عالی

موسوی در ادامه افزود:  مسئولان در نظام آموزش عالی باید علاوه بر شایستگی‌های علمی و مدیریتی، از لحاظ اخلاقی نیز متعهد و بدون هیچ‌گونه پرونده یا شکایت جدی باشند. چرا افرادی با سابقه پرونده‌های اخلاقی یا آموزشی و حتی با رفتار‌های ضدانقلابی، به جایگاه‌های حساس منصوب می‌شوند. آیا افراد شریفی که پرونده اخلاقی یا شائبه‌ای در کارنامه خود نداشته باشند، در جامعه نخبگانی ما کم‌اند؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522363" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522363?width=400&height=300"></script></div>



وی با اشاره به رویکرد دولت درباره وفاق گفت: در حال حاضر وفاق به ابزاری برای سرکوب نقد‌های سازنده و توجیه برخی اقدامات نادرست تبدیل شده است. وفاق باید حول محور آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گیرد، نه در چارچوب همکاری با افرادی که به تجزیه‌طلبی یا ضدیت با ارزش‌های انقلاب گرایش دارند.وفاق به معنای پذیرش اشتباهات و اصلاح مسیر است، نه اینکه با شعار وفاق، افرادی که به آرمان‌های امام و انقلاب پایبند نیستند در تصمیم‌گیری‌های کلان دخیل شوند.

موسوی افزود: دانشگاه محوری‌ترین نهاد برای تربیت نسل آینده و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است. دشمنان انقلاب و برخی عوامل نفوذی، تلاش می‌کنند با تغییر مسیر دانشگاه‌ها، این نهاد را از رسالت اصلی خود دور کنند. حضرت آقا به طور مکرر بر اهمیت دانشگاه‌ها تأکید داشته‌اند. دانشگاه جایگاه تربیت نیروی متعهد و متخصص است و انحراف این فضا می‌تواند آسیب‌های جدی به کشور وارد کند.

وی ادامه داد: به نوعی عدم شفافیت در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به مسائل دانشگاهی فضای گفتمانی را ملتهب کرده، چرا در مسئله اخراج یا تعلیق دانشجویان، آمار‌های متناقض ارائه شده و این سردرگمی در آمار و اطلاعات، فضای دانشگاه‌ها را از تمرکز بر مسائل کلان و علمی دور کرده است.


دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: برای حل مسائل دانشگاهها انتصابات باید بر اساس تعهد به آرمان‌های انقلاب و شایستگی‌های واقعی باشد، نه به واسطه زدوبند‌های سیاسی.بازگشت به معیار‌های انقلابی و شایسته‌سالاری باید در دستور کار قرار بگیرد. وفاق باید به معنای همکاری حول محور آرمان‌های انقلاب باشد و شامل افرادی که در بزنگاه‌های حساس مواضع غیرانقلابی اتخاذ کرده‌اند، نشود.اطلاعات مربوط به مسائل دانشگاهی، از جمله اخراج و تعلیق دانشجویان، باید به صورت دقیق و شفاف ارائه شود تا از ایجاد فضای ملتهب و شایعات جلوگیری شود.سیستم نظارتی قوی‌تری باید برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد از جایگاه‌های دانشگاهی ایجاد شود.

وی یادآور شد: فضای دانشگاهی کشور باید در چارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی مدیریت شود. هرگونه تلاش برای اصلاح دانشگاه‌ها باید بر مبنای تعهد به اصول اخلاقی، علمی و انقلابی باشد. مسئولان شفافیت و پاسخگویی را در اولویت قرار دهند و وفاق را وسیله‌ای برای پیشبرد ارزش‌های انقلاب، نه سرکوب انتقادات، قرار دهند.

 غفلت از سیاست‌های کلان علم و فناوری


دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل موسوی به ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری اشاره کرده و گفت: چه اقداماتی برای اجرای این سیاست‌ها انجام شده است. مسئولان  به جای تمرکز بر مسائل اساسی همچون نقشه جامع علمی کشور، مرجعیت علمی، و تولید علم، درگیر حواشی شده‌اند. ما صحبتی از این مسائل توسط وزیر علوم نمی‌شنویم. اگر این موضوعات در اولویت نباشند، چگونه می‌توانیم به مرجعیت علمی در جهان دست پیدا کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522364" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522364?width=400&height=300"></script></div>



وی ادامه داد: مسائل حیاتی کشور، مانند ناترازی انرژی، قطعی برق، بودجه، و اشتغال جوانان، به حاشیه رانده شده‌اند. به جای این مسائل، توجه به موضوعاتی کم‌اهمیت‌تر مانند «ریجستری آیفون» در دستور کار قرار گرفته است.  تغییر اولویت‌ها می‌تواند آثار مخربی بر جامعه داشته باشد و بازگشت به مسیر درست، سال‌ها زمان ببرد.اگر ترک فعل‌ها توسط مسئولان آموزش عالی ادامه پیدا کند، ممکن است اصلاح آن یک دهه زمان ببرد، همان‌طور که دهه ۹۰ به دهه ناامیدی و خسران اقتصادی تبدیل شد.

 نقش دانشگاه در سیاست و جامعه


موسوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه باید سیاسی باشد و دانشجویان در تحلیل و کنشگری سیاسی فعال باشند جریان‌هایی  تلاش می‌کنند دانشگاه را به فضایی خنثی تبدیل کنند .دشمنان و برخی عوامل نفوذی تلاش می‌کنند دانشگاه بی‌تأثیر و خنثی باشد. این امر با رسالت دانشگاه که تولید علم و تربیت انسان‌های متعهد و آگاه است، در تضاد است.

وی همچنین از کم‌توجهی به ایجاد مرجعیت علمی انتقاد کرد و افزود:حتی در دولت‌های پیشین نیز تأکید کافی بر مقالات علمی و جایگاه علمی کشور در سطح جهان وجود نداشت و این روند همچنان ادامه دارد. مرجعیت علمی یکی از سیاست‌های کلیدی ابلاغ‌شده توسط رهبری است، اما متأسفانه گام‌های جدی در این راستا برداشته نمی‌شود. دانشگاه نباید تحت تأثیر تغییر دولت‌ها، از مسیر اصلی خود منحرف شود یا سرعت پیشرفت آن کاهش یابد. دانشگاه‌ها باید در مسیر توسعه علمی و تربیت نخبگان باقی بمانند، حتی اگر دولت‌ها تغییر کنند. هرگونه انحراف از این مسیر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به رسالت اصلی دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه باید محل تولید علم و تربیت عالمان متعهد باشد. مرجعیت علمی کشور را در سطح جهان تقویت کند.
 در تحلیل و کنشگری سیاسی فعال باشد و دانشجویان را در این مسیر هدایت کند. اولویت‌های اصلی کشور را در محور فعالیت‌های خود قرار دهد و از حواشی دوری کند. اگر این اصول نادیده گرفته شوند، دانشگاه به ابزاری برای سیاست‌زدگی تبدیل شده و از مسیر اصلی خود منحرف خواهد شد. این امر به ضرر نسل‌های آینده و توسعه کشور تمام می‌شود.

وی با ارائه  پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت آموزش عالی خاطرنشان کرد: تمرکز بر سیاست‌های کلان علم و فناوری: تدوین برنامه‌ای جامع برای اجرای نقشه جامع علمی کشور. توجه به مرجعیت علمی: تقویت جایگاه علمی کشور در سطح بین‌المللی از طریق مقالات و پژوهش‌های اثرگذار. اصلاح مدیریت دانشگاه‌ها: پرهیز از انتصاب افراد بی‌کفایت و سیاست‌زده در مناصب کلیدی. شفافیت در مدیریت: ارائه گزارش‌های دقیق از وضعیت دانشگاه‌ها، از جمله آمار دانشجویان تعلیق یا اخراج‌شده. تقویت نقش دانشگاه در حل مسائل کلان کشور: اولویت‌دهی به موضوعاتی مانند انرژی، اشتغال، و اقتصاد در سیاست‌گذاری‌های دانشگاهی تنها با این رویکرد‌ها می‌توان دانشگاه‌ها را به نهاد‌هایی پویا و اثرگذار در مسیر توسعه کشور تبدیل کرد.

وی با توجه به اهمیت روز ۱۶ آذر به عنوان نماد استکبارستیزی دانشجویان گفت: این روز نباید صرفاً به یک نام یا مراسم رسمی تقلیل پیدا کند. ماهیت ۱۶ آذر، دانشجوی ضد استکبار است. این روز ریشه در تاریخ مقاومت دانشجویان ایرانی در برابر آمریکا و سیاست‌های استکباری دارد. اگر این ماهیت از ۱۶ آذر گرفته شود، دیگر چیزی جز یک عنوان بی‌روح باقی نخواهد ماند. این روز یادآور مقاومت دانشجویان در برابر دخالت‌های خارجی، به‌ویژه آمریکا، است. شناخت عقبه تاریخی این روز برای نسل‌های جدید ضروری است تا بتوانند جایگاه فعلی خود را در مقابله با استکبار جهانی درک کنند .اگر تاریخ را خوب بشناسیم و بدانیم چرا در برابر آمریکا مقاومت کردیم، می‌توانیم با استکبار فعلی هم مقابله کنیم. بدون این شناخت، حرکت‌های دانشجویی بی‌اثر خواهند بود.

وی تأکید کرد: ۱۶ آذر فرصتی است برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در ابتدای سال تحصیلی است .هرچند ممکن است در طول سال تحصیلی فرصت بیان مسائل مهم فراهم نشده باشد، اما ۱۶ آذر می‌تواند بستری برای پرداختن به این موضوعات و شنیده شدن صدای دانشجویان باشد.


موسوی در ادامه همچنین با اشاره به برگزاری جلسات اخیر با وزیر علوم گفت: وعده‌هایی برای شنیدن صحبت‌ها و دغدغه‌های دانشجویان در این جلسات داده شده است. امیدواریم این نشست‌ها به نتایج ملموسی منجر شوند و مطالبات دانشجویان در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه در ارتباط با روز ۱۶ آذر، مورد توجه قرار گیرد. حفظ ماهیت  ۱۶ آذر، به‌عنوان روزی برای یادآوری روحیه استکبارستیزی دانشجویان، امری حیاتی است.اگر جریان دانشجویی این ماهیت را از دست بدهد، دیگر نمی‌تواند نقشی تأثیرگذار در جامعه ایفا کند. با رویکرد فعالانه دانشجویان و مسئولان، روز ۱۶ آذر می تواند به فرصتی برای تحقق اهداف و آرمان‌های دانشجویان تبدیل شود.

سیدمحمد حسین موسوی، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو به مناسبت فرارسیدن ایام شانزده آذر و روز دانشجو، گفت: یکی از نکات برجسته در دیدار اخیر دانشجویان با مقام معظم رهبری، تأکید ایشان بر کلیدواژه «بازگشت به دانشگاه» و اهمیت آن بود. ایشان از دانشجویان خواستند مسائل کشور را به دانشگاه بیاورند، در آنجا حل‌وفصل کنند و راهکار‌های منطقی و علمی ارائه دهند.

وی افزود: برای پاسخ به این سؤال، بهتر است به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری رجوع کنیم. ایشان همواره بر اهمیت و جایگاه دانشگاه تأکید داشته‌اند. امام خمینی (ره) به صراحت فرمودند: «مبدأ همه تحولات و مقدرات یک کشور، دانشگاه است.» دانشگاه وظیفه تربیت و اصلاح انسان‌ها و تربیت دانشمندان را بر عهده دارد. ایشان دانشگاه را مرکز رشد و توسعه کشور معرفی کرده و نقش کلیدی اساتید در این مسیر را مورد تأکید قرار داده‌اند.مقام معظم رهبری نیز در دیدار‌های متعدد، بر این نکته تأکید داشته‌اند که ساختن دانشگاه به معنای بیمه کردن کشور است. ایشان به ضرورت خودباوری در دانشگاه‌ها و عدم ترس از غرب اشاره کرده‌اند. همچنین سه وظیفه اصلی برای دانشگاه‌ها تعیین کرده‌اند: تربیت عالِم، تولید علم، و جهت‌دهی به این دو امر در راستای اهداف کشور. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522361" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522361?width=400&height=300"></script></div>



وی اضافه کرد: اگر از فضای دانشگاه فاصله بگیریم، همان‌طور که رهبری فرمودند، دشمن برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام می‌دهد. این نفوذ به اشکال مختلفی از جمله تأثیرگذاری بر نظام آموزش عالی و تربیت نسل آینده صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نفوذ فرهنگی افزود: نفوذ فرهنگی صرفاً به معنای ورود عوامل خارجی و انتقال اطلاعات محرمانه نیست. بلکه گاهی اوقات فردی در جایگاهی قرار می‌گیرد که شایستگی آن را ندارد و به نحوی عمل می‌کند که دشمنان خارجی از عملکرد او بهره‌برداری می‌کنند. این نوع نفوذ از جنس تغییرات مدیریتی و ساختاری است که به دانشگاه‌ها و نهاد‌های اثرگذار لطمه می‌زند.

موسوی گفت: یکی از مسائل قابل‌تأمل در فضای آموزش عالی کشور، روند برخی انتصابات است. متأسفانه احساس می‌شود افرادی که در فتنه‌های ۱۳۷۸، ۱۳۸۸ و حتی ۱۴۰۱ نقش مؤثری داشته‌اند، به راحتی پست‌های کلیدی در نظام آموزش عالی کشور می‌گیرند. این امر به شدت آسیب‌زا است و نشان‌دهنده نوعی بی‌توجهی به جایگاه حساس دانشگاه‌ها در کشور است. این روند نگران‌کننده در نهایت به تضعیف رسالت دانشگاه‌ها و انحراف از اهداف اصلی آنها منجر می‌شود. امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان و نظارت دقیق‌تر، این مسائل مدیریت شود و دانشگاه به مسیر اصلی خود در تربیت انسان‌های توانمند و حل مشکلات کشور بازگردد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522362" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522362?width=400&height=300"></script></div>



دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: گفتگو درباره اظهارات جنجالی و مباحث مرتبط با مدیریت دانشگاه‌ها و انتصابات در فضای آموزش عالی، مسئله‌ای بسیار حساس و در عین حال کلیدی است. آقای موسوی در این بخش از صحبت‌های خود، به نکاتی اشاره می‌کند که از منظر جریان دانشجویی و نگاه منتقدانه به برخی رویکرد‌های مدیریتی، حائز اهمیت است.

 نظام جمهوری اسلامی و پاسخگویی مقامات


موسوی تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی هیچ فردی، صرف نظر از جایگاهش، مصون از پاسخگویی به قانون نیست. وی اشاره می‌کند که نظام در برخورد با تخلفات، تعارفی با هیچ‌کس ندارد و حتی مسئولان بلندپایه نیز در گذشته با نظارت دقیق و پیگیری‌های قانونی مواجه بوده‌اند. او با اشاره به اهمیت آموزش عالی، بیان می‌کند که این حوزه، محل تربیت نسل آینده است و نباید دستخوش رفتار‌های نمایشی و انتصاباتی شود که باعث آسیب به اهداف اصلی این فضا می‌گردد.

جنگ‌های صلیبی در نظام آموزش عالی!


موسوی با انتقاد از ادبیات برخی افراد که اصلاح نظام آموزش عالی را نیازمند «جنگ‌های صلیبی» دانست و گفت: این نوع نگاه را ناشی از افراط‌گرایی و عدم درک صحیح از فضای دانشگاه‌ها عنوان می‌کند. او تأکید دارد که این ادبیات، ادامه همان رویکرد‌های رادیکالی است که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی نیز دیده می‌شد، زمانی که برخی افراد با اقدامات افراطی مانند تفکیک جنسیتی با دیوار در دانشگاه‌ها، چهره‌ای ناپسند از جریان انقلابی ارائه کردند، این افراد چگونه خود با وجود سوابقی مانند نداشتن مدارک علمی کافی در زمان تصدی مناصب کلیدی، اکنون داعیه‌دار اصلاح دانشگاه‌ها شده‌اند.

انتصابات جنجالی و تناقض در سیاست‌ها

موسوی به انتصابات خاص در حوزه آموزش عالی، از جمله انتخاب رئیس دانشکده‌ای که سابقه حمایت از اغتشاشات ۱۴۰۱ را دارد، اشاره کرد و افزود: این انتصابات متناقض با سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ است چنین افرادی که اعتقادی به اهداف انقلاب اسلامی ندارند، نمی‌توانند مسیر صحیح توسعه دانشگاه‌ها را پیش ببرند. موسوی با اشاره به شعار‌های مطرح‌شده در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱، از جمله "زن، زندگی، آزادی"، گفت: این شعار‌ها نشانه‌ای از نفوذ جریان‌های ضدانقلاب در فضای اجتماعی و آموزشی کشور است. افرادی که حامی این جریان‌ها بودند و اکنون در مناصب کلیدی دانشگاهی قرار گرفته‌اند، باید در مورد آن پاسخگو باشند

پاسخ به وزیر علوم و موضع‌گیری‌های مرتبط


موسوی با اشاره به اظهارات وزیر علوم در خصوص برخی انتصابات جنجالی گفت: وزیر علوم درباره اظهارات برخی افراد موضعی گرفته و گفته‌ "ما گردن نمی‌گیریم" که این پاسخگویی نیست و مسئولیت‌گریزی در این زمینه، به جای حل مسئله، مشکلات را عمیق‌تر می‌کند.

 موسوی ضمن تأکید بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها در تربیت نسل آینده، از رویکرد‌های مدیریتی و انتصابات اخیر در نظام آموزش عالی اضافه کرد: این اقدامات در تضاد با اهداف انقلاب اسلامی و رهنمود‌های رهبران انقلاب است و باید فوری اصلاح شود چرا که این اصلاحات توجه به نظارت دقیق‌تر بر مدیریت دانشگاه‌ها است.

 معیار‌های انتخاب مسئولان در آموزش عالی

موسوی در ادامه افزود:  مسئولان در نظام آموزش عالی باید علاوه بر شایستگی‌های علمی و مدیریتی، از لحاظ اخلاقی نیز متعهد و بدون هیچ‌گونه پرونده یا شکایت جدی باشند. چرا افرادی با سابقه پرونده‌های اخلاقی یا آموزشی و حتی با رفتار‌های ضدانقلابی، به جایگاه‌های حساس منصوب می‌شوند. آیا افراد شریفی که پرونده اخلاقی یا شائبه‌ای در کارنامه خود نداشته باشند، در جامعه نخبگانی ما کم‌اند؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522363" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522363?width=400&height=300"></script></div>



وی با اشاره به رویکرد دولت درباره وفاق گفت: در حال حاضر وفاق به ابزاری برای سرکوب نقد‌های سازنده و توجیه برخی اقدامات نادرست تبدیل شده است. وفاق باید حول محور آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گیرد، نه در چارچوب همکاری با افرادی که به تجزیه‌طلبی یا ضدیت با ارزش‌های انقلاب گرایش دارند.وفاق به معنای پذیرش اشتباهات و اصلاح مسیر است، نه اینکه با شعار وفاق، افرادی که به آرمان‌های امام و انقلاب پایبند نیستند در تصمیم‌گیری‌های کلان دخیل شوند.

موسوی افزود: دانشگاه محوری‌ترین نهاد برای تربیت نسل آینده و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است. دشمنان انقلاب و برخی عوامل نفوذی، تلاش می‌کنند با تغییر مسیر دانشگاه‌ها، این نهاد را از رسالت اصلی خود دور کنند. حضرت آقا به طور مکرر بر اهمیت دانشگاه‌ها تأکید داشته‌اند. دانشگاه جایگاه تربیت نیروی متعهد و متخصص است و انحراف این فضا می‌تواند آسیب‌های جدی به کشور وارد کند.

وی ادامه داد: به نوعی عدم شفافیت در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به مسائل دانشگاهی فضای گفتمانی را ملتهب کرده، چرا در مسئله اخراج یا تعلیق دانشجویان، آمار‌های متناقض ارائه شده و این سردرگمی در آمار و اطلاعات، فضای دانشگاه‌ها را از تمرکز بر مسائل کلان و علمی دور کرده است.


دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: برای حل مسائل دانشگاهها انتصابات باید بر اساس تعهد به آرمان‌های انقلاب و شایستگی‌های واقعی باشد، نه به واسطه زدوبند‌های سیاسی.بازگشت به معیار‌های انقلابی و شایسته‌سالاری باید در دستور کار قرار بگیرد. وفاق باید به معنای همکاری حول محور آرمان‌های انقلاب باشد و شامل افرادی که در بزنگاه‌های حساس مواضع غیرانقلابی اتخاذ کرده‌اند، نشود.اطلاعات مربوط به مسائل دانشگاهی، از جمله اخراج و تعلیق دانشجویان، باید به صورت دقیق و شفاف ارائه شود تا از ایجاد فضای ملتهب و شایعات جلوگیری شود.سیستم نظارتی قوی‌تری باید برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد از جایگاه‌های دانشگاهی ایجاد شود.

وی یادآور شد: فضای دانشگاهی کشور باید در چارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی مدیریت شود. هرگونه تلاش برای اصلاح دانشگاه‌ها باید بر مبنای تعهد به اصول اخلاقی، علمی و انقلابی باشد. مسئولان شفافیت و پاسخگویی را در اولویت قرار دهند و وفاق را وسیله‌ای برای پیشبرد ارزش‌های انقلاب، نه سرکوب انتقادات، قرار دهند.

 غفلت از سیاست‌های کلان علم و فناوری


دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل موسوی به ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری اشاره کرده و گفت: چه اقداماتی برای اجرای این سیاست‌ها انجام شده است. مسئولان  به جای تمرکز بر مسائل اساسی همچون نقشه جامع علمی کشور، مرجعیت علمی، و تولید علم، درگیر حواشی شده‌اند. ما صحبتی از این مسائل توسط وزیر علوم نمی‌شنویم. اگر این موضوعات در اولویت نباشند، چگونه می‌توانیم به مرجعیت علمی در جهان دست پیدا کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2522364" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1199587/2522364?width=400&height=300"></script></div>



وی ادامه داد: مسائل حیاتی کشور، مانند ناترازی انرژی، قطعی برق، بودجه، و اشتغال جوانان، به حاشیه رانده شده‌اند. به جای این مسائل، توجه به موضوعاتی کم‌اهمیت‌تر مانند «ریجستری آیفون» در دستور کار قرار گرفته است.  تغییر اولویت‌ها می‌تواند آثار مخربی بر جامعه داشته باشد و بازگشت به مسیر درست، سال‌ها زمان ببرد.اگر ترک فعل‌ها توسط مسئولان آموزش عالی ادامه پیدا کند، ممکن است اصلاح آن یک دهه زمان ببرد، همان‌طور که دهه ۹۰ به دهه ناامیدی و خسران اقتصادی تبدیل شد.

 نقش دانشگاه در سیاست و جامعه


موسوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه باید سیاسی باشد و دانشجویان در تحلیل و کنشگری سیاسی فعال باشند جریان‌هایی  تلاش می‌کنند دانشگاه را به فضایی خنثی تبدیل کنند .دشمنان و برخی عوامل نفوذی تلاش می‌کنند دانشگاه بی‌تأثیر و خنثی باشد. این امر با رسالت دانشگاه که تولید علم و تربیت انسان‌های متعهد و آگاه است، در تضاد است.

وی همچنین از کم‌توجهی به ایجاد مرجعیت علمی انتقاد کرد و افزود:حتی در دولت‌های پیشین نیز تأکید کافی بر مقالات علمی و جایگاه علمی کشور در سطح جهان وجود نداشت و این روند همچنان ادامه دارد. مرجعیت علمی یکی از سیاست‌های کلیدی ابلاغ‌شده توسط رهبری است، اما متأسفانه گام‌های جدی در این راستا برداشته نمی‌شود. دانشگاه نباید تحت تأثیر تغییر دولت‌ها، از مسیر اصلی خود منحرف شود یا سرعت پیشرفت آن کاهش یابد. دانشگاه‌ها باید در مسیر توسعه علمی و تربیت نخبگان باقی بمانند، حتی اگر دولت‌ها تغییر کنند. هرگونه انحراف از این مسیر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به رسالت اصلی دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه باید محل تولید علم و تربیت عالمان متعهد باشد. مرجعیت علمی کشور را در سطح جهان تقویت کند.
 در تحلیل و کنشگری سیاسی فعال باشد و دانشجویان را در این مسیر هدایت کند. اولویت‌های اصلی کشور را در محور فعالیت‌های خود قرار دهد و از حواشی دوری کند. اگر این اصول نادیده گرفته شوند، دانشگاه به ابزاری برای سیاست‌زدگی تبدیل شده و از مسیر اصلی خود منحرف خواهد شد. این امر به ضرر نسل‌های آینده و توسعه کشور تمام می‌شود.

وی با ارائه  پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت آموزش عالی خاطرنشان کرد: تمرکز بر سیاست‌های کلان علم و فناوری: تدوین برنامه‌ای جامع برای اجرای نقشه جامع علمی کشور. توجه به مرجعیت علمی: تقویت جایگاه علمی کشور در سطح بین‌المللی از طریق مقالات و پژوهش‌های اثرگذار. اصلاح مدیریت دانشگاه‌ها: پرهیز از انتصاب افراد بی‌کفایت و سیاست‌زده در مناصب کلیدی. شفافیت در مدیریت: ارائه گزارش‌های دقیق از وضعیت دانشگاه‌ها، از جمله آمار دانشجویان تعلیق یا اخراج‌شده. تقویت نقش دانشگاه در حل مسائل کلان کشور: اولویت‌دهی به موضوعاتی مانند انرژی، اشتغال، و اقتصاد در سیاست‌گذاری‌های دانشگاهی تنها با این رویکرد‌ها می‌توان دانشگاه‌ها را به نهاد‌هایی پویا و اثرگذار در مسیر توسعه کشور تبدیل کرد.

وی با توجه به اهمیت روز ۱۶ آذر به عنوان نماد استکبارستیزی دانشجویان گفت: این روز نباید صرفاً به یک نام یا مراسم رسمی تقلیل پیدا کند. ماهیت ۱۶ آذر، دانشجوی ضد استکبار است. این روز ریشه در تاریخ مقاومت دانشجویان ایرانی در برابر آمریکا و سیاست‌های استکباری دارد. اگر این ماهیت از ۱۶ آذر گرفته شود، دیگر چیزی جز یک عنوان بی‌روح باقی نخواهد ماند. این روز یادآور مقاومت دانشجویان در برابر دخالت‌های خارجی، به‌ویژه آمریکا، است. شناخت عقبه تاریخی این روز برای نسل‌های جدید ضروری است تا بتوانند جایگاه فعلی خود را در مقابله با استکبار جهانی درک کنند .اگر تاریخ را خوب بشناسیم و بدانیم چرا در برابر آمریکا مقاومت کردیم، می‌توانیم با استکبار فعلی هم مقابله کنیم. بدون این شناخت، حرکت‌های دانشجویی بی‌اثر خواهند بود.

وی تأکید کرد: ۱۶ آذر فرصتی است برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در ابتدای سال تحصیلی است .هرچند ممکن است در طول سال تحصیلی فرصت بیان مسائل مهم فراهم نشده باشد، اما ۱۶ آذر می‌تواند بستری برای پرداختن به این موضوعات و شنیده شدن صدای دانشجویان باشد.


موسوی در ادامه همچنین با اشاره به برگزاری جلسات اخیر با وزیر علوم گفت: وعده‌هایی برای شنیدن صحبت‌ها و دغدغه‌های دانشجویان در این جلسات داده شده است. امیدواریم این نشست‌ها به نتایج ملموسی منجر شوند و مطالبات دانشجویان در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه در ارتباط با روز ۱۶ آذر، مورد توجه قرار گیرد. حفظ ماهیت  ۱۶ آذر، به‌عنوان روزی برای یادآوری روحیه استکبارستیزی دانشجویان، امری حیاتی است.اگر جریان دانشجویی این ماهیت را از دست بدهد، دیگر نمی‌تواند نقشی تأثیرگذار در جامعه ایفا کند. با رویکرد فعالانه دانشجویان و مسئولان، روز ۱۶ آذر می تواند به فرصتی برای تحقق اهداف و آرمان‌های دانشجویان تبدیل شود.