به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که به خاطر ذات مردمی و رحمانی این پدیده مبارک، ورود افراد نیکوکار به عرصه تحولات اجتماعی سبب شد تا مدرسهسازی در ایران ظرف چهل سال اخیر رشد چهار برابری پیدا کند. با جان گرفتن روند مدرسهسازی پس از انقلاب اسلامی کلاسهای درس هر روز و هر ماه در مناطق مختلف شهری و روستایی و صد البته مناطق محروم و دورافتاده پا گرفتند و در قلب خود آیندهسازان این مرز و بوم را به گرمی پذیرفتند تا با مشق عشق در دفتر تکلیف شب، درس توانمندی و خودکفایی را به همنوعان خود بدهند و عبارت «ما می توانیم» را ثابت کنند.
انقلاب اسلامی ایران همچون نقطه آغازی برای تحولی عظیم در عرصه تعلیم و تربیت و روند مدرسهسازی در ایران بود و حضور خیران مدرسهساز و همراهی و مشارکت با دولت جمهوری اسلامی ضمن انجام کار خیر موجب شد تا کودکان روستایی نیز بتوانند از کلاس درس و نعمت سواد بهرهمند شوند. در کنار کودکان برنامههای آموزشی برای سوادآموزی با تشکیل نهضت سوادآموزی نیز با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت و عزمی سترگ برای مبارزه با بیسوادی و توسعه ساخت مدارس در سطح کشور شکل گرفت.
احیای سازمان نوسازی مدارس
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یک سازمان دولتی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است که در سال 1354 با تصویب دو مجلس بهمنظور احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان مدارس، تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز آنها و نیز تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب فضاهای آموزشی و پرورشی تشکیل شد. این سازمان دارای شورایی به ریاست وزیر آموزش و پرورش است. رئیس این سازمان، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش محسوب میشود.
تولد مجمع خیران مدرسهساز
مشارکت ایرانیان در امور عامالمنفعه گرچه سابقه ای دیرینه دارد اما گسترش این مهم، متاثر انقلاب اسلامی، آزادی ترویج آموزههای دینی اعتقادی و اعتماد به حکومت جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی گسترش بیسابقهای داشته و اقبال مردم نیکاندیش در عرصه مقدس مدرسهسازی نشانگر توجه ویژه آنان به نقش تربیت نیروی انسانی در توسعه پایدار است. نهضت مدرسهسازی خیران از خدمات ماندگار انقلاب اسلامی است. خیران مدرسهساز با درک دقیق و صحیح این موضوع و با اعتقادی راسخ گام در این وادی نهاده و زمینههای شکوفایی استعدادهای کودکان، نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را در سایه نظام جمهوری اسلامی بیش از پیش فراهم کردهاند.
گرچه احداث بناهای آموزشی و اهداء آن به آموزش و پرورش به تعداد محدود در سالهای پیش از انقلاب اسلامی به عنوان یک کار ارزنده انجام میشد اما در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با افزایش جمعیت دانشآموزی و مشکلات ناشی از آن به یک فرهنگ و باور عمومی تبدیل و شاهد حضور گسترده و چشمگیر نیکاندیشان خیر در این عرصه بودهایم. خیرین مدرسهساز در این سالها 10 هزار میلیارد تومان برای مدرسهسازی هزینه کردند. در کنار تعهد خیرین با اختصاص چهار میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی، 70 درصد مدارس فرسوده را تخریب و نوسازی کرد؛ مدارسی با طرحهای ایرانی و اسلامی که حداقل 55 سال عمر مفید دارند و مقاوم به زمین لرزه هستند.
با گذشت سالها از نهضت مدرسهسازی و جهش شگرف زیرساختی در حوزه تعلیم و تربیت شاهد ساخت مدارس حتی در دور افتادهترین نقاط سیستان و بلوچستان هستیم که به گفته کارشناسان آموزش و پرورش پدیده بازماندگی از تحصیل به دلیل نبود مدرسه یا دوری از مدرسه دیگر تقریباً وجود ندارد. شاهد این گفتار دسترسی دور افتادهترین نقاط شمال استان در منطقه هیرمند و قرقری به مدارس نوساز تا منطقه پلان و دشتیاری و کافه بلوچی جنوب استان است.
با این همه گاهی در فضای رسانه اخباری مبنی بر مدارس خشتی، گلی و مدارس کانکسی منتشر میشود؛ خبرنگار تسنیم برای شفاف شدن ابعاد موضوع به سراغ مسئول مربوطه رفته است.
احداث 450 هزار مترمربع فضای آموزشی در سه سال و نیم گذشته
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از مجموع سه میلیون مترمربع فضای آموزشی استان بیش از 450 هزار مترمربع آن در سه سال و نیم گذشته در سیستان و بلوچستان احداث شده است.
میثم لکزایی با اشاره بر اینکه با اجرای پروژههای عظیم و برنامهریزیهای دقیق، گامهای مهمی در راستای حذف مدارس خشتی، گلی و ساماندهی مدارس کانکسی برداشته، اظهار داشت: این اقدامات با هدف ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود زیرساختهای تحصیلی در استان، نویدبخش آیندهای روشن برای دانشآموزان این منطقه است.
وی افزود: ادارهکل نوسازی مدارس در استان با هدف ایجاد تحولی اساسی در فضای آموزشی استان، تلاشهای گستردهای برای حذف مدارس خشتی، گلی و ساماندهی مدارس کانکسی در سطح استان انجام داده است.
لکزایی از شناسایی و ساماندهی بیش از 200 کلاس خشتی و گلی خبر داد و گفت: دانشآموزان آنها به مدارس مستحکم و ایمن منتقل شدهاند. این اقدامات در راستای تحقق عدالت آموزشی و بهبود زیرساختهای تحصیلی صورت گرفته و اولویت اصلی این ادارهکل حذف مدارس غیرایمن بوده است.
لکزایی بیان داشت: از مجموع 229 کلاس کانکسی شناساییشده در استان، 100 کلاس در نیمه نخست سال 1402 جایگزین شدهاند و مابقی پروژهها نیز با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد در حال اجرا هستند.
وی افزود: برای مناطقی که دسترسی به آنها دشوار بوده، هماهنگیهایی لازم با دستگاههای متولی برای ایجاد راه دسترسی صورت گرفته تا در این مناطق هم مدارس مستحکم جایگزین این کانکسها شوند.
در کنار این برنامهها، ادارهکل نوسازی مدارس استان به اجرای پروژههای بزرگ مقیاس نیز پرداخته است. این پروژهها که شامل مدارس با ظرفیت حداقل 12 کلاس درس میشوند، به منظور پاسخگویی به رشد جمعیت دانشآموزی استان طراحی و ساخته شدهاند و پروژههایی همچون 24 کلاسه زیباشهر زاهدان و 6 هنرستان دارالفنون با زیربنای بیش از 30 هزار مترمربع نمونههایی از این اقدامات هستند که تأثیر مهمی در کنترل تراکم دانش آموزی و افزایش سرانه فضای آموزشی استان خواهند داشت.
لکزایی همچنین به استفاده از فناوریهای نوین در ساخت مدارس اشاره کرد و گفت: در مناطقی که دسترسی دشوار و شرایط اقلیمی خاصی وجود دارد، از سازههای پیشساخته استفاده کردهایم، هرچند این رویکرد به دلیل هزینههای بالا و عمر مفید کمتر نسبت به ساختمانهای آجری و سیمانی بهطور محدود اجرا میشود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر طراحی مدارس متناسب با اقلیم و فرهنگ منطقه، اظهار داشت: در طراحی پروژههای جدید، از مشاورین و ظرفیت دانشگاههای استان نیز استفاده میشود.
وی به پروژههای شاخصی همچون مدرسه شهید احمدیروشن زاهدان و هنرستانهای دارالفنون اشاره کرد که نه تنها با توجه به بوم منطقه طراحی شدهاند، بلکه در سطح ملی نیز این طرح ها حائز رتبه برتر شدهاند.
لکزایی همچنین از همکاریهای گسترده ادارهکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان با دانشگاههای استان برای بهرهگیری از توان فنی و تخصصی دانشگاهها در بهبود وضعیت مدارس خبر داد.
وی بیان کرد: تفاهمنامههایی با دانشگاههای سیستان و بلوچستان و آزاد منعقد شده است تا از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای انجام پژوهشهای مرتبط استفاده شود.
این اقدامات نشان دهنده تعهد ادارهکل نوسازی مدارس به ارتقای سطح آموزشی و فراهمسازی محیطهای ایمن و استاندارد برای دانشآموزان استان سیستان و بلوچستان است. این تلاشها در راستای تحقق عدالت آموزشی و توسعه زیرساختهای تحصیلی، نویدبخش آیندهای روشن و امیدوارکننده برای دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار استان خواهد بود.
انتهای پیام/
∎