در ادامه مصاحبه اختصاصی رضا جاویدفر، استاد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را درباره راهبران آمورشی آموزش و پرورش با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان میخوانید:
ایسکانیوز: راهبر آموزشی کیست و چه وظایفی در دستگاه آموزشی دارد؟
راهبر آموزشی نیروی رسمی آموزش و پرورش است که ضمن برخورداری از شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای، هدایت، راهبری و نظارت بر فرایندهای آموزشی و پرورشی را از طریق به کارگیری شیوهها و روشهای مناسب با تمرکز بر فعالیت مدارس، مدیران، معلمان و سایر کارکنان در جهت دستیابی به تعالی مدیریت آموزشگاهی و رشد و بالندگی حرفهای کارکنان در راستای تسهیل تحقق اهداف آموزشی و پرورشی بر عهده دارد.
ایسکانیوز: شرحِ وظایف و اختیارات راهبران آموزشی چیست؟
از وظایف راهبران آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- بازدید ماهانه حداقل یک بار از هر مدرسه حوزه تحت نظارت خود
۲- بررسی طرح درس، نحوه تدریس معلمان، برنامه هفتگی مدرسه و تعیین نقاط قوت و ضعف معلم و ارائه راهنماییهای لازم به معلم مربوطه
۳- نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزشی معلمانِ تحت پوشش و اعلام آنها به اداره مطبوع
۴- حضور در شورای آموزگاران هر یک از مدارس تحت پوشش، حداقل سه بار در طول سال تحصیلی و ارائه گزارش به اداره مطبوع
۵- هدایت معلمان در زمینه استفاده از روشهای نوین آموزشی با تاکید بر روشهای تلفیقی در کلاسهای چندپایه
۶- پیگیری اقدامات معلمان و مدرسه در زمینه شناسایی دانش آموزان با نیازهای ویژه و دارای اختلالات یادگیری
۷- نظارت بر عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و انجام راهنمایی های لازم با بهرهگیری از روشهای نوین
۸- پیشنهاد سازوکارهای مناسب برای ترغیب و تشویق معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش به اداره مطبوع
۹- نظارت بر فرایند پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان، تهیه و ارائه گزارشهای تحلیلی در این زمینه
۱۰- تهیه، اجرا و هدایت برنامه های اقدام پژوهی و درس پژوهی در مدارس تحت پوشش در جهت تقویت و بهبود سطح آموزشی و تربیتی مدارس
۱۱- ارائه خدمات راهنمایی و مشاورهای آموزشی و تربیتی به معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش
۱۲- نظارت بر اجرای مناسب برنامه درسی در طول سال تحصیلی، متناسب با تقویم اجرایی و فراهم نمودن زمینه ارتقاء بهرهوری مدارس
۱۳- ایجاد زمینه تعامل و ارتباط بین معلمین و اداره آموزش و پرورش و انعکاس به موقع مشکلات آموزشی، پرورشی و ایمنی به اداره مطبوع به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه
۱۴- آشنا نمودن معلمین با شرح وظایف معلمی و تلاش در خصوص حل مشکلات آموزشی و پرورشی به منظور رعایت ضوابط و مقررات موجود
۱۵- نظارت بر ساماندهی مناسب نیروی انسانی به منظور تامین مناسب و به موقع معلم برای کلاسهای درس حوزه ماموریت
۱۶- هماهنگی و جلب مشارکت مسئولان محلی (بخشداران، دهیاران، شورای اسلامی و...) به منظور مساعدت در تهیه امکانات رفاهی معلمان در حد مقدورات (مسکن و...)
۱۷- ارزشیابی مدیران و معلمان مدارس تحت پوشش
ایسکانیوز: راهبران آموزشی با چه معیاری انتخاب می شوند؟
راهبران آموزشی از طریق کارگروه متشکل در سطح اداره، در صورت دارا بودن شرایط زیر انتخاب میشوند:
داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه خدمت (۵ سال آن تدریس در کلاسهای چند پایه دوره ابتدایی). در شرایط برابر، اولویت انتخاب با افراد دارای شرایط زیر میباشد:
۱- بومی بودن و آشنایی کامل با منطقه ماموریت
۲- سابقه تدریس بیشتر در کلاسهای چند پایه
۳- اخذ رتبه اول تا سوم در جشنواره الگوهای برتر تدریس، درس پژوهی و اقدام پژوهی
۴- داشتن سابقه مدیریت یا معاونت مدارس
۵- داشتن پژوهش و تالیف در موضوعات مرتبط با حوزه آموزش ابتدایی
۶- تحصیلات بالاتر در رشتههای فوق
افراد دارای شرایط بعد از آزمون و مصاحبه کتبی توسط اداره کل انتخاب و برای آنها ابلاغ راهبری آموزشی صادر میشود.
ایسکانیوز: آیا در حال حاضر راهبران وظایف خود را به درستی انجام میدهند؟
بله هماکنون راهبران آموزشی با توجه به سابقه و توانمندیهایی که دارند، مدارس را بسیار عالی رصد کرده و در جهت رشد حرفهای معلمان و بهبود فرایند یادگیری و یاددهی تلاش میکنند.
خبرنگار: زهرا برزگر
انتهای خبر/