شناسهٔ خبر: 70018088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

راهبران آموزشی، ناظرانی بر فرآیندهای آموزشی و پرورشی

استاد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد همدان: راهبر آموزشی نیروی رسمی آمورش و پرورش است که ضمن برخورداری از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای، هدایت، راهبری و نظارت بر فرایندهای آموزشی و پرورشی را از طریق به کارگیری شیوه‌ها و روش‌های مناسب در جهت دستیابی به تعالی و رشد و بالندگی حرفه‌ای کارکنان و دانش‌آموزان بر عهده دارد.

صاحب‌خبر -

در ادامه مصاحبه اختصاصی رضا جاویدفر، استاد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را درباره راهبران آمورشی آموزش و پرورش با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان می‌خوانید:

ایسکانیوز: راهبر آموزشی کیست و چه وظایفی در دستگاه آموزشی دارد؟

راهبر آموزشی نیروی رسمی آموزش و پرورش است که ضمن برخورداری از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای، هدایت، راهبری و نظارت بر فرایندهای آموزشی و پرورشی را از طریق به کارگیری شیوه‌ها و روش‌های مناسب با تمرکز بر فعالیت مدارس، مدیران، معلمان و سایر کارکنان در جهت دستیابی به تعالی مدیریت آموزشگاهی و رشد و بالندگی حرفه‌ای کارکنان در راستای تسهیل تحقق اهداف آموزشی و پرورشی بر عهده دارد.

ایسکانیوز: شرحِ وظایف و اختیارات راهبران آموزشی چیست؟

از وظایف راهبران آموزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بازدید ماهانه حداقل یک بار از هر مدرسه حوزه تحت نظارت خود

۲- بررسی طرح درس، نحوه تدریس معلمان، برنامه هفتگی مدرسه و تعیین نقاط قوت و ضعف معلم و ارائه راهنمایی‌های لازم به معلم مربوطه

۳- نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزشی معلمانِ تحت پوشش و اعلام آن‌ها به اداره مطبوع

۴- حضور در شورای آموزگاران هر یک از مدارس تحت پوشش، حداقل سه بار در طول سال تحصیلی و ارائه گزارش به اداره مطبوع

۵- هدایت معلمان در زمینه استفاده از روش‌های نوین آموزشی با تاکید بر روش‌های تلفیقی در کلاس‌های چندپایه

۶- پیگیری اقدامات معلمان و مدرسه در زمینه شناسایی دانش آموزان با نیازهای ویژه و دارای اختلالات یادگیری

۷- نظارت بر عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و انجام راهنمایی های لازم با بهره‌گیری از روش‌های نوین

۸- پیشنهاد سازوکارهای مناسب برای ترغیب و تشویق معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش به اداره مطبوع

۹- نظارت بر فرایند پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان، تهیه و ارائه گزارش‌های تحلیلی در این زمینه

۱۰- تهیه، اجرا و هدایت برنامه های اقدام پژوهی و درس پژوهی در مدارس تحت پوشش در جهت تقویت و بهبود سطح آموزشی و تربیتی مدارس

۱۱- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای آموزشی و تربیتی به معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش

۱۲- نظارت بر اجرای مناسب برنامه درسی در طول سال تحصیلی، متناسب با تقویم اجرایی و فراهم نمودن زمینه ارتقاء بهره‌وری مدارس

۱۳- ایجاد زمینه تعامل و ارتباط بین معلمین و اداره آموزش و پرورش و انعکاس به موقع مشکلات آموزشی، پرورشی و ایمنی به اداره مطبوع به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه

۱۴- آشنا نمودن معلمین با شرح وظایف معلمی و تلاش در خصوص حل مشکلات آموزشی و پرورشی به منظور رعایت ضوابط و مقررات موجود

۱۵- نظارت بر ساماندهی مناسب نیروی انسانی به منظور تامین مناسب و به موقع معلم برای کلاس‌های درس حوزه ماموریت

۱۶- هماهنگی و جلب مشارکت مسئولان محلی (بخشداران، دهیاران، شورای اسلامی و...) به منظور مساعدت در تهیه امکانات رفاهی معلمان در حد مقدورات (مسکن و...)

۱۷- ارزشیابی مدیران و معلمان مدارس تحت پوشش

ایسکانیوز: راهبران آموزشی با چه معیاری انتخاب می شوند؟

راهبران آموزشی از طریق کارگروه متشکل در سطح اداره، در صورت دارا بودن شرایط زیر انتخاب می‌شوند:

داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه خدمت (۵ سال آن تدریس در کلاس‌های چند پایه دوره ابتدایی). در شرایط برابر، اولویت انتخاب با افراد دارای شرایط زیر می‌باشد:

۱- بومی بودن و آشنایی کامل با منطقه ماموریت

۲- سابقه تدریس بیشتر در کلاس‌های چند پایه

۳- اخذ رتبه اول تا سوم در جشنواره الگوهای برتر تدریس، درس پژوهی و اقدام پژوهی

۴- داشتن سابقه مدیریت یا معاونت مدارس

۵- داشتن پژوهش و تالیف در موضوعات مرتبط با حوزه آموزش ابتدایی

۶- تحصیلات بالاتر در رشته‌های فوق

افراد دارای شرایط بعد از آزمون و مصاحبه کتبی توسط اداره کل انتخاب و برای آن‌ها ابلاغ راهبری آموزشی صادر می‌شود.

ایسکانیوز: آیا در حال حاضر راهبران وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند؟

بله هم‌اکنون راهبران آموزشی با توجه به سابقه و توانمندی‌هایی که دارند، مدارس را بسیار عالی رصد کرده و در جهت رشد حرفه‌ای معلمان و بهبود فرایند یادگیری و یاددهی تلاش می‌کنند.

خبرنگار: زهرا برزگر

انتهای خبر/