شناسهٔ خبر: 70004895 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بررسی محیط رسانه‌ای اسرائیل؛ روندها و رویکردها

محیط رسانه‌ای در اسرائیل به‌واسطه تعاملات پویا بین پلتفرم‌های سنتی و دیجیتال شکل می‌گیرد و تحت تأثیر عوامل اجتماعی، سیاسی و پیشرفت‌های فناوری قرار دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: محیط رسانه‌ای در اسرائیل به‌واسطه تعاملات پویا بین پلتفرم‌های سنتی و دیجیتال شکل می‌گیرد و تحت تأثیر عوامل اجتماعی، سیاسی و پیشرفت‌های فناوری قرار دارد. بررسی‌ها و گزارش‌های اخیر روندهای قابل توجهی را در زمینه استفاده از رسانه‌های اجتماعی، نگرش‌ها نسبت به سانسور و کلیت محیط دیجیتال در اسرائیل نشان می‌دهند.

روندها و استفاده از رسانه‌های اجتماعی

تا اوایل سال ۲۰۲۴، حدود ۷۴.۹ درصد از جمعیت اسرائیل، معادل تقریباً ۶.۹۲ میلیون نفر، کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی هستند. این رقم نشان‌دهنده کاهش جزئی نسبت به سال‌های گذشته است، به‌طوری که تعداد کاربران از اوایل ۲۰۲۳ تا اوایل ۲۰۲۴ حدود ۱۴۰,۰۰۰ نفر (-۲.۰ درصد) کاهش یافته است. با وجود نرخ نفوذ بالای ۹۲.۱ درصد برای استفاده از اینترنت، تعامل با مسائل سیاسی و اجتماعی در این پلتفرم‌ها به‌طور قابل توجهی پایین است.

تعامل سیاسی

تنها ۲۲ درصد از اسرائیلی‌ها گزارش می‌دهند که به‌طور مکرر درباره مسائل سیاسی یا اجتماعی پست یا اشتراک‌گذاری می‌کنند. این رقم نسبت به ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

نگرش‌ها نسبت به سانسور

یک نظرسنجی از مرکز پژوهش پیو نشان می‌دهد که اکثریت اسرائیلی‌ها از سانسور برخی انواع محتوا مربوط به درگیری‌های جاری اسرائیل و حماس حمایت می‌کنند. به‌طور خاص:

۷۶ درصد از یهودیان و ۵۷ درصد از عرب‌ها خواستار سانسور خشونت‌های گرافیکی هستند.

همچنین ۹۱ درصد از یهودیان معتقدند که پست‌هایی که از حماس حمایت می‌کنند باید حذف شوند.

این یافته‌ها نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه جمعیت نسبت به اشتراک‌گذاری محتوای حساس آنلاین است.

مصرف رسانه‌های دیجیتال

شیفتگی به سمت مصرف رسانه‌های دیجیتال در اسرائیل به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. بازار رسانه‌ای به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر پلتفرم‌های دیجیتال قرار دارد که نشان‌دهنده تمایل مصرف‌کنندگان به خدمات استریمینگ به جای تلویزیون سنتی و رسانه‌های چاپی است.

رشد خدمات استریمینگ

ظهور پلتفرم‌های محلی استریمینگ به‌دلیل تقاضای مصرف‌کنندگان برای محتوای در دسترس بسیار چشمگیر بوده است. این تغییر نشان‌دهنده ترجیحات گسترده‌تر برای تجربه تماشای درخواستی است.

روندهای تبلیغاتی

تبلیغات دیجیتال همچنان در حال رشد است زیرا کسب‌وکارها خود را با تغییر رفتارهای مصرف‌کنندگان وفق می‌دهند. ادغام رسانه‌های اجتماعی در زندگی روزمره، آن را به کانالی حیاتی برای بازاریابی و انتشار اطلاعات تبدیل کرده است.

تقسیمات فرهنگی و ایدئولوژیک

محیط رسانه‌ای اسرائیل همچنین منعکس‌کننده تقسیمات عمیق ایدئولوژیک در میان شهروندان خود است:

ترجیحات سانسور

نظرات درباره اینکه چه چیزی باید در رسانه‌های اجتماعی مجاز باشد، بر اساس ایدئولوژی سیاسی تفاوت‌های زیادی دارد. برای مثال، ۷۶ درصد از طرفداران راست‌گرا معتقدند که پست‌هایی که همدردی با غیرنظامیان غزه را نشان می‌دهند باید سانسور شوند، در حالی که تنها ۲۵ درصد از چپ‌گراها این نظر را دارند.

انتقاد از دولت

حامیان دولت بنیامین نتانیاهو بیشتر تمایل دارند تا سانسور پست‌هایی که انتقاداتی نسبت به اقدامات دولت در طول درگیری دارند (۶۹ درصد) را حمایت کنند، در حالی که این رقم برای غیرحامیان (۳۹ درصد) کمتر است.

این تقسیمات ایدئولوژیک نه تنها بر رفتار فردی آنلاین تأثیر می‌گذارد بلکه گفتگوی گسترده‌تر در جامعه اسرائیل را نیز شکل می‌دهد.

محیط رسانه‌ای اسرائیل به سرعت در حال تحول است و تبعات قابل توجهی برای نحوه اشتراک‌گذاری و مصرف اطلاعات دارد. افزایش نفوذ پلتفرم‌های دیجیتال، بازتاب‌دهنده تغییرات ترجیحات مصرف‌کنندگان است، در حالی که عوامل اجتماعی و سیاسی همچنان بر نگرش‌ها نسبت به سانسور و گفتگوی عمومی تأثیر می‌گذارند. با رشد تعامل دیجیتال، درک این روندها برای پیمایش پیچیدگی‌های مصرف رسانه‌ای در اسرائیل ضروری خواهد بود.

نویسنده؛ سعید غفاری